Gå til innhold

Ikke støy men smeller når jeg skrur på spiller

Ranger emnet

GalantV6

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Min bror har store problemer med smelling i høytallerene når har skrur på spilleren. Han har ikke støy når det spilles en sang, skal han sette på radion så smeller det. Samme er det når han setter tilbake på cd, smeller.

Han har 2 kanaler Gass forsterker og en 2 kanaler Planet Audio Big bang digital. Pioneer spiller DEH-3700 tror jeg. Både spiller og den digitale forsterkeren har vært til rep.

Brent jording på spiller, og hele innmaten på den digitale er bytta.

Alle ledningene er kontrollert og har bra kontakt til jord osv, er kontrollert av Bilradiospesialisten i Trondheim.

De som reparerte spilleren tokk 1200.- for å fikse jordinga, de skulle ha 1000.- til for å sjekke spiller en gang til. Og det synes jeg ikke han skal betale, da ny spiller koster 2000.-

Spørsmålet mitt er om det er noen som har hatt dette problemet med smelling når du skrur på spiller.

Noen forslag.

GalantV6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

self prøv det 505v6 nevner men hadde var greit å "lokalisere" synderen.... du kobler opp alle ampene og spilleren opp men uten RCA, deretter begynner du å koble opp et av gangen. om du skulle alikevel ha støy selv om ikke noe RCA er koblet opp så har du kilden til smellet. Kommer støyen på begge ampene etter tur og orden så er feilen i spilleren. Det kan også være pga feil impedanser mellom spilleren og ampene. Jordings støy fra spilleren er nesten utelluket da dette er nettop blitt reparert.... men man vet jo aldri om den er like hel om man ikke har forbedret feilen som forårsaket at jordingen røyk første gangen. well

Det er innebygd både i spilleren og forsterkerne et såkalt "mutings" kretser som rett og slett kortslutter utgangene/inngangene til jord inntil power supply har stabilisert seg og eventuele støy som kommer fra spilleren ved på/avslag, disse Fet transistorene pleier noen ganger å rykke - i tyngre/high end utstyr bruker man et relle da den ikke "påvirker" lyden slik et Felt Effekt transistor gjør well -

Enda en gang: støy er en del prøving og feiling... men det viktigste er å være METODISK og prøve seg fram... :crazysant

lykke til Tore!!

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har prøvd andre spillere, 2 pioneer og 1 sony.

Det var ikke smell når sony spilleren ble kobbla til.

Jeg tror at han har jordingsfeil, Bilradiospesialisten la opp ny jording til spiller. Men de har kobla ny jord inn på orginal ledning, tror ikke den nye har noe bedre effekt når man kobbler sånn. Har også sakt han bør bytte jording til batteriet.

GalantV6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 years later...

Heisann alle sammen :) sliter med samme problemet selv :) så ble irritert og nappet ut så si alt av kabler og gjorde alt på nytt !

smeller hver gang cd spiller blir slått av som tidligere nevt hvis jg byttter cd så dunker det til også !

LA opp egen ny jording fra batteri til spiller uten håp ( volvo 740 92" )

trodde det kunne være noe bak med forsterkere med jording så jeg la opp egen jording fra batteri til forsterker også men nei da ikke noe håp der heller ! ( like ille )

enda jeg har en " litt dårlig rca en kabel " OG la opp en ny ground zero phono kabel enda er problemet der så lurer jaggu på hva det kan være skal prøve en annen cd spiller senere i dag så er det ikke det ja lurer jeg virkelig på hva det kan være

noen flere tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle sammen :) sliter med samme problemet selv :) så ble irritert og nappet ut så si alt av kabler og gjorde alt på nytt !

smeller hver gang cd spiller blir slått av som tidligere nevt hvis jg byttter cd så dunker det til også !

LA opp egen ny jording fra batteri til spiller uten håp ( volvo 740 92" )

trodde det kunne være noe bak med forsterkere med jording så jeg la opp egen jording fra batteri til forsterker også men nei da ikke noe håp der heller ! ( like ille )

enda jeg har en " litt dårlig rca en kabel " OG la opp en ny ground zero phono kabel enda er problemet der så lurer jaggu på hva det kan være skal prøve en annen cd spiller senere i dag så er det ikke det ja lurer jeg virkelig på hva det kan være

noen flere tips ?

Mest sannsynlig spilleren som er defekt, som den sikkert er for trådstarter også, så han skulle bare klaget på reparasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider