Znip Skrevet November 25, 2005 Rapporter Share Skrevet November 25, 2005 Nå har jeg montert senkefjærene, men når de ikke er montert på bilen, kan jeg snurre på fjæra! Dette kommer ikke biltilsynet til å like, selv om jeg _kan_ kjøre med de? FOr når det blir press på dette, så vil fjæra sitte som støpt i skåla si. De er kun hvis jeg skal leke rally å fly på alle fire at dette kanskje vil få konsekvenser? Men har hørt at biltilsynet sjekker dette da bilen skal vises. Så det eneste er vel bare å montere gamle fjærene bak da? Nye dempere egnet for senking har jeg ikke penger til uhhmmwhat? Siter - 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK] X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt! X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK] Mazda Owners Group Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet November 25, 2005 Rapporter Share Skrevet November 25, 2005 Nå har jeg montert senkefjærene, men når de ikke er montert på bilen, kan jeg snurre på fjæra! Dette kommer ikke biltilsynet til å like, selv om jeg _kan_ kjøre med de? FOr når det blir press på dette, så vil fjæra sitte som støpt i skåla si. De er kun hvis jeg skal leke rally å fly på alle fire at dette kanskje vil få konsekvenser? Men har hørt at biltilsynet sjekker dette da bilen skal vises. Så det eneste er vel bare å montere gamle fjærene bak da? Nye dempere egnet for senking har jeg ikke penger til uhhmmwhat? hehe noe vilt galt her! men jeg tror du har fått feil senkesett jeg. kontrolert dette? du har jo for korte fjærer.. det skal være kraftig spenn mellom skålene (topp og bunn) å dette er ikke noe du skal kjøre rundt på hvertfall.. er de for korte er de sansynligvis beregnet for en bil med mindre vekt enn din... mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigRoar Skrevet November 25, 2005 Rapporter Share Skrevet November 25, 2005 fårvel strengt tatt ikke kjøpt feil fjærer av forhandlere, men det går vel det og. det er vel maks 40 mm som er det "laveste" du får kjøpe uten å kjøpe kortdempere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vimael Skrevet November 25, 2005 Rapporter Share Skrevet November 25, 2005 du får kjøpt akkurat det du vil. det er forskjell fra bilmerke til bilmerke om man trenger senkedempere eller ikke. det er også forskjell på ant. mm før man tranger det. lengda på fjæra varier etter hvor mye den skal senke. ikke etter tyngda den skal bære. er det slark når bilen er jekket opp MÅ du investere i senkedempere eller ikke senke bilen så mye. det skal nok gå fint å kjøre med det så lenge du holder hjula til asfalten, men du kan bare glemme å få det godkjent. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Znip Skrevet November 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 ja, det er ikke fjærene som er feil. Dessuten tror jeg ikke H&R lager fjærer som ikke passer:) Det er nok demperne som ikke passer ja. Men de sto i spenn foran, og ikke bak.. Får kjøre med senk fram, og ikke bak da;P Siter - 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK] X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt! X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK] Mazda Owners Group Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet November 26, 2005 Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 lengda på fjæra varier etter hvor mye den skal senke. ikke etter tyngda den skal bære. da forsto ikke du det jeg sa vertfall.. lengde og stivhet varier fra bil til bil.. ta min audi eks. senka den nyelig.. har en audi 100 2.3 sedan. hadde jeg fått senkesett til en audi 100 2.3 stasjonsvogn eks. har denn kraftigere og større fjærer bak for den er beregna for mere last ol. det er jo samme bilen i utgangspunkte men har forskjellige fjærer og dempere... er du med nå? og vist du znip sier du har de riktige fjærene, hvorfor selger de da fjærer som i utgangspunkte ikke passer? er fjærene laga for kortere dempere hvorfor selger de da uten dempere? ulogisk for meg vertfall.. såfall skulle det stått at de var beregna på kortere dempere...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vimael Skrevet November 26, 2005 Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 Jeg forstod deg godt, men du forstod visst ikke. Forskjellen på din bil er ikke lengda på fjæra, men som du sier hva den er bergenet og tåle av vekt. Har du en 2,3 og får fjær til en 2,0 eller omvendt vil fjæra være like lang, men den vil sansynligvis ha forskjellig tykkelse og spenn. Problemet med "feil" fjær blir da at bilen senker for mye eller for lite i forhold til hvilken vei den er feil. Den vil uansett sitte fast på demperen hvis den ikke skal senke så mya at man må ha kortere dempere. Så hadde du fått fjærer til en stv hadde ikke bilen din blitt så lav som den skulle. Hadde en med stv fått dine fjærer ville den blitt litt lavere en den skull. Men fjærene er uansett like lange og du vil da ikke få slark. Selvfølgelig går det ann å få kjøpt senkefjærer uten dempere, fordi om man i utgangspunktet må ha dempere for å få det godkjent. Det er ingen regel som sier at man MÅ kjøpe komplett sett. Hvor ofte må man bytte dempere å fjærer samtidig ved en senere anledning for eksempel?? Det går også ann å kjøpe dempere og fjærer fra forskjellige leverandører. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darty Skrevet November 26, 2005 Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 Unnskyld for annet spørsmål enn trådstarter hadde, men: Er det best å bytte dempere uansett når man skal slenge på senkefjærer? Blir orginaldemperene veldig fort ødelagt med senkefjærer? Siter 1973 Pontiac Firebird 2007 VW Passat 2.0 TDI [X] 1961 VW Boble [X]1983 VW Golf MK1 OldSchool [X]1988 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vimael Skrevet November 26, 2005 Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 Det kommer ann på hvor mye den skal senkes. Men er det 40+mm ville jeg satt på dempere. Ikke bare for å få det godkjent, eller bevare de originale demperene, men med kortere og stivere dempere blir bilen bedre og kjøre også. Men det er nå mitt syn på saken. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Znip Skrevet November 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2005 og vist du znip sier du har de riktige fjærene, hvorfor selger de da fjærer som i utgangspunkte ikke passer? er fjærene laga for kortere dempere hvorfor selger de da uten dempere? ulogisk for meg vertfall.. såfall skulle det stått at de var beregna på kortere dempere...? de passer fram, og det er samme org. dempere! rare greier.. Siter - 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK] X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt! X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK] Mazda Owners Group Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vimael Skrevet November 28, 2005 Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 Det er logisk nok det. Dempere bak har som oftest lengre fjæringvei og mindre spenn enn forran. Sjelden man trenger fjærklemmer til fjær bytte bak, men må alltid ha det forran. Gjelder MacPherson ihvertfall, og de aller fleste biler med dette. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.