Nsr160 Skrevet November 26, 2005 Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 Hvilke papirer, må en ha for å kunne registere en modifisert veteran? Feks Jeg kjøper meg en hotrod i usa. Som er trimmet og taksenket. Hvordan er regelverket på dette? Eventuelt hvordan, kommer man rundt det? :) Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sons of haukeli Skrevet November 26, 2005 Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 Jeg vet ikke svaret her. Men for å registrere som veteran kan vell ikke bilene være modifisert? eller gjelder det bare på "motorhistorisk" grunlag? Siter Biler: Nissan primera 97` Med styling Nissan laurel 89` 2,8l diesel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pacecar Skrevet November 26, 2005 Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 ring amcar,er vel kun lmk som ikke godtar ombygde biler.. men hot rodder er vanskelige biler..eller hør på moldestucket,et amerikans forum!!! og lyst på rod seinere Siter Nissan 180sx skrensetøy http://nafmotorsportkristiansand.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet November 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 Hvis den fremstår som orginal. Trenger du fra USA, ”Certificate of Origin” eller ”Certificate of Title” Fra Canada, ”NVIS” eller ” Permit-Vehicle Portion/Certificat d’Imm”. Men nå er det jo ikke det jeg tenkte på da. Nå er det jo kommet disse SFOOR folka. Spesialgruppe for ombygde, oppbygde og reparert kjøretøy. (Folk som jobber for biltilsynet. Som skal kunne se forskjell på en bolt, og en mutter) - SFOOR er ikke en gjeng med "firkanthoder"! Vi kommer til å slå hardt ned på juks, men ærlige og oppriktige entusiaster vil få prosjektene sine behandlet på en skikkelig måte, sa Bakkevig. Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet November 26, 2005 Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 http://www.fedrelandsvennen.no/amcar/usa/disp.html Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet November 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 Takk takk, men står enda fast på om det er mulig eller ikke. La oss si jeg heller kjøper meg en VW boble, i orginal stand. Registrerer den i norge. Så søker jeg om å kappe taket, det får jeg lov til. Siden bilen har selvbærende karrosseri. Men kjøper jeg en som allerede har kappet taket, får jeg den ikke registrert i norge?? For den ikke er "orginal" Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet November 26, 2005 Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 Vel, du får jo registrert Beach Buggyer som veteran når du tar dem inn fra utlandet. Du må nesten kontakte BT eller no :D Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet November 28, 2005 Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 Så søker jeg om å kappe taket, det får jeg lov til. Siden bilen har selvbærende karrosseri. Bare til info: Å kappe/senke taket er jo mye "værre" på en bil med selvbærende karosseri, enn en bil med ramme. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet November 28, 2005 Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 Takk takk, men står enda fast på om det er mulig eller ikke. La oss si jeg heller kjøper meg en VW boble, i orginal stand. Registrerer den i norge. Så søker jeg om å kappe taket, det får jeg lov til. Siden bilen har selvbærende karrosseri. Men kjøper jeg en som allerede har kappet taket, får jeg den ikke registrert i norge?? For den ikke er "orginal" Boble har jo ramme... eller det var kanskje bare et eksempel? Uansett... er bilen godkjent i utlandet skal den jo bli godkjent i Norge. Men det gjelder kanskje ikke USA? Bare EØS land? Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet November 28, 2005 Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 Boble har ikke selvbærende ramme. Den har separat bunnplate, men denne er ikke bærende alene. Når det gjelder buggyer får man de godkjente her fordi de allerede er godkjente i et annet EU-land(les Sverige). Da har faktisk ikke norske myndigheter lov til å underkjenne selve ombyggingen... Men desverre er ikke USA medlem av EU...... Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet November 28, 2005 Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 Okey, jeg trodde det... my bad :) Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet November 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 Boble har ikke selvbærende ramme. Den har separat bunnplate, men denne er ikke bærende alene. Når det gjelder buggyer får man de godkjente her fordi de allerede er godkjente i et annet EU-land(les Sverige). Da har faktisk ikke norske myndigheter lov til å underkjenne selve ombyggingen... Men desverre er ikke USA medlem av EU...... Høres fornuftig ut. Så da må en finne en Hot Rod i Sverige (EU) da :) Bare til info: Å kappe/senke taket er jo mye "værre" på en bil med selvbærende karosseri, enn en bil med ramme. Hei Hot Rod :) Nå ja, du må sveise inn forsterkinger under taket uansett. Slik den nedre delen, holder formen. Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet November 29, 2005 Rapporter Share Skrevet November 29, 2005 Jeg vet at det er godkjent og registrert rodder i Norge som er importert fra USA. Dette er ikke noe snuske-godkjenninger heller, såvidt jeg har forstått. Siden jeg bygger rod av en opprinnelig norsk bil har jeg ikke satt meg så inn i godkjenningsproblematikken rundt dette med import. Men jeg fikk fortalt at dette handlet om å kjøpe en bil fra USA som var godkjent i USA som f.eks 32 modell. Altså ikke godkjent som en kit car. Da går det ikke. Men som det tidligere er sagt: RING ACCN I TRONDHEIM! De har mest greie på disse problemene av alle. Det vil være mye mer opplysende enn disse synse-trådene her. Når det gjelder tak chopping av boble, har jeg ikke så veldig greie på det. Tak chopping av biler fra 30-tallet er relativt enkelt, da alle modellene (cab/4-dørs/2-dørs/coupe/pic-up/delivery osv) av samme type bil hadde samme ramma. Med andre ord kan et tak senkes eller faktisk fjernes helt uten å ødelegge stivheten i bilen. Vet ikke om det gjelder for bobla, men biler som Volvo Amazon/PV/Duett har avstivende profiler skjult inne i de fremre takstolpene. Dersom taket skal senkes på disse må de indre profilene sveises sammen før de ytre. Sveiser man sammen bare de ytre, blir bilen altfor myk og frontruta vil ofte sprekke etter en tid pga vridningene i karosseriet. Ett problem jeg ser for meg med å taksenke ei boble er at taklinjen bak på bilen begynner helt nede ved eksosrørene. Dersom taket senkes vil denne linja få en knekk der de bakre takstolpene føyes sammen igjen. Selvsagt går det an å unngå dette, men det vil jeg tro er endel jobb, siden man i praksis må bygge om hele bakre delen av karosseriet, noe som igjen vil påvirke baklokkets innfesting og utforming, bakskjermene osv osv. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
midget77 Skrevet Desember 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2005 Da jeg importerte en engelsk MG (1977 mod) måte jeg ha dokumentasjon på en del sikkerhets og miljøting. Denne dokumetasjonen måtte jeg betale for å få fra england. Så vidt jeg vet godkjennes ikke engelske kit-cars hvis de er hjemmebygde, men bare hvis de er fabrikkbygde. Siter Thorvald Miata 89 scenic 01 1/2 Simca 1501 1969 (rusten)x MG midget77 x Renault scenic x Citroen bx x Toyota Hiclass 90 x Citroen GS x Citroen GS x Volvo 144 1968 x BMW 2002 1969 x VW 1967 x Renault 8 1964 x WV 1957 x Tempo 125/175 x NSU 125 x mop Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jensemann Skrevet Desember 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2005 Vet om en som har bygd caterham her i distriktet(var artikkel i lokalavisa om han), og den hadde han som sagt bygd selv. Siter '84 Alfa Romeo GTV6 '92 BMW E34 520iA (bytta i alfa) '82 BMW E28 535iA (solgt) '84 BMW E30 318i (skrota) '87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.