Gå til innhold

Registrering av uorginal veteran?

Ranger emnet


Nsr160

Anbefalte innlegg

Hvis den fremstår som orginal.

 

Trenger du fra USA, ”Certificate of Origin” eller ”Certificate of Title”

Fra Canada, ”NVIS” eller ” Permit-Vehicle Portion/Certificat d’Imm”.

 

Men nå er det jo ikke det jeg tenkte på da.

 

Nå er det jo kommet disse SFOOR folka.

Spesialgruppe for ombygde, oppbygde og reparert kjøretøy.

 

(Folk som jobber for biltilsynet. Som skal kunne se forskjell på en bolt, og en mutter)

 

- SFOOR er ikke en gjeng med "firkanthoder"! Vi kommer til å slå hardt ned på juks, men ærlige og oppriktige entusiaster vil få prosjektene sine behandlet på en skikkelig måte, sa Bakkevig.

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, men står enda fast på om det er mulig eller ikke.

 

La oss si jeg heller kjøper meg en VW boble, i orginal stand.

Registrerer den i norge.

 

Så søker jeg om å kappe taket, det får jeg lov til. Siden bilen har selvbærende karrosseri.

 

Men kjøper jeg en som allerede har kappet taket, får jeg den ikke registrert i norge?? For den ikke er "orginal"

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, men står enda fast på om det er mulig eller ikke.

 

La oss si jeg heller kjøper meg en VW boble, i orginal stand.

Registrerer den i norge.

 

Så søker jeg om å kappe taket, det får jeg lov til. Siden bilen har selvbærende karrosseri.

 

Men kjøper jeg en som allerede har kappet taket, får jeg den ikke registrert i norge?? For den ikke er "orginal"

Boble har jo ramme... eller det var kanskje bare et eksempel?

Uansett... er bilen godkjent i utlandet skal den jo bli godkjent i Norge. Men det gjelder kanskje ikke USA? Bare EØS land?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boble har ikke selvbærende ramme. Den har separat bunnplate, men denne er ikke bærende alene.

 

Når det gjelder buggyer får man de godkjente her fordi de allerede er godkjente i et annet EU-land(les Sverige). Da har faktisk ikke norske myndigheter lov til å underkjenne selve ombyggingen...

 

Men desverre er ikke USA medlem av EU......

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boble har ikke selvbærende ramme. Den har separat bunnplate, men denne er ikke bærende alene.

 

Når det gjelder buggyer får man de godkjente her fordi de allerede er godkjente i et annet EU-land(les Sverige). Da har faktisk ikke norske myndigheter lov til å underkjenne selve ombyggingen...

 

Men desverre er ikke USA medlem av EU......

 

Høres fornuftig ut.

Så da må en finne en Hot Rod i Sverige (EU) da :)

 

Bare til info: Å kappe/senke taket er jo mye "værre" på en bil med selvbærende karosseri, enn en bil med ramme.

 

Hei Hot Rod :)

Nå ja, du må sveise inn forsterkinger under taket uansett.

Slik den nedre delen, holder formen.

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er godkjent og registrert rodder i Norge som er importert fra USA. Dette er ikke noe snuske-godkjenninger heller, såvidt jeg har forstått.

 

Siden jeg bygger rod av en opprinnelig norsk bil har jeg ikke satt meg så inn i godkjenningsproblematikken rundt dette med import. Men jeg fikk fortalt at dette handlet om å kjøpe en bil fra USA som var godkjent i USA som f.eks 32 modell. Altså ikke godkjent som en kit car. Da går det ikke.

 

Men som det tidligere er sagt: RING ACCN I TRONDHEIM! De har mest greie på disse problemene av alle. Det vil være mye mer opplysende enn disse synse-trådene her.

 

Når det gjelder tak chopping av boble, har jeg ikke så veldig greie på det. Tak chopping av biler fra 30-tallet er relativt enkelt, da alle modellene (cab/4-dørs/2-dørs/coupe/pic-up/delivery osv) av samme type bil hadde samme ramma. Med andre ord kan et tak senkes eller faktisk fjernes helt uten å ødelegge stivheten i bilen.

 

Vet ikke om det gjelder for bobla, men biler som Volvo Amazon/PV/Duett har avstivende profiler skjult inne i de fremre takstolpene. Dersom taket skal senkes på disse må de indre profilene sveises sammen før de ytre. Sveiser man sammen bare de ytre, blir bilen altfor myk og frontruta vil ofte sprekke etter en tid pga vridningene i karosseriet.

 

Ett problem jeg ser for meg med å taksenke ei boble er at taklinjen bak på bilen begynner helt nede ved eksosrørene. Dersom taket senkes vil denne linja få en knekk der de bakre takstolpene føyes sammen igjen. Selvsagt går det an å unngå dette, men det vil jeg tro er endel jobb, siden man i praksis må bygge om hele bakre delen av karosseriet, noe som igjen vil påvirke baklokkets innfesting og utforming, bakskjermene osv osv.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg importerte en engelsk MG (1977 mod) måte jeg ha dokumentasjon på en del sikkerhets og miljøting. Denne dokumetasjonen måtte jeg betale for å få fra england.

 

Så vidt jeg vet godkjennes ikke engelske kit-cars hvis de er hjemmebygde, men bare hvis de er fabrikkbygde.

Thorvald

Miata 89 scenic 01 1/2 Simca 1501 1969 (rusten)x MG midget77 x Renault scenic x Citroen bx x Toyota Hiclass 90 x Citroen GS x Citroen GS x Volvo 144 1968

x BMW 2002 1969 x VW 1967 x Renault 8 1964 x WV 1957 x Tempo 125/175 x NSU 125

x mop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår