Gå til innhold

hva er forskjell på 180,200 og 240sx

Bjune

Anbefalte innlegg

Jeg har sett papirer som en ingeniør i nissan norge har skrevet, der har han skrevet at den er levert med rb20det.

Det vil jeg _nesten_ påstå at er en løgn, ihvertfall. (Fra han som evt. har skrevet papiret, altså.)

Har lest stort sett det som er verdt å lese av S13-stoff på nett, men har aldri sett/hørt/lest noe som tyder på at S13 har blitt levert med RB20DET.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg _nesten_ påstå at er en løgn, ihvertfall. (Fra han som evt. har skrevet papiret, altså.)

Har lest stort sett det som er verdt å lese av S13-stoff på nett, men har aldri sett/hørt/lest noe som tyder på at S13 har blitt levert med RB20DET.

Ja jeg vet ikke jeg, men vil påstå det er dumt å lyve om slikt skriftlig dersom du har en slik stilling.

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel hende at disse papirene som sier at S13 er levert med RB20 er noen spesialdokumenter fra en eller annen instans, kanskje det gjelder en homologeringsspesial eller noe. Men det er også bare spekulasjoner! ;)

Til trådstarter: Det er forresten også en rekke små forskjeller mellom Japan-spec S13 (180SX) og Euro-spec S13 (200SX). Blant annet har 180SX (stort sett?) femboltsnav, kaliper-håndbrekk og katalysator. Det er sikkert en hel haug andre forskjeller også, i tillegg til mange varianter; RPS13, RS13 og PS13. Onevia og Sil-80 er varianter av disse, og S13.4 er en S13 med S14-front, mens en S14.5 er en S14 med S15-front. Osv., osv., osv.,

helpme

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

180SX - CA18DET, SR20DE og SR20DET

200SX - CA18DET

240SX - KA24E og KA24DE

(Nå snakker jeg kun om S13.)

S12 kom vel aldri med SR-motor, og RB-motorer finner man stort sett kun i Skyline. Ingen SX/Silvia har noen gang kommet med RB-motor, ihvertfall.

S12 kom med CA18ET, FJ20E, FJ20ET og V6(VG30E?)

bare trur jeg så stemmer bra det..

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal si modellene og revisjonene av Nissans rimelige sportsbiler er oversiktlige og fine. Det er selvfølgelig ikke noe problem for meg og deg som er sanne troende; det er verre med ham og dem som står utenfor klubben og er forvirra; eksempelvis almera1 og hans påstand om CA i S15, SR is S12 og RB spredt ut blandt disse. Priceless.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange misforståelser ute og går gitt! De du har sett med rare motorer og annen front osv er sikkert sjølvlaga... Eneste er vel sil80, som noen påstår kom i et fåtall fra nissan. Jeg er ikke sikker på om dette stemmer da. De aller fleste er jo bare en fastback med silvia front. Tror det er passende med en liten gjennomgang av modeller og chassiskoder

R: Fastback

P: sr20de(t)

M: ka24de

H: ka24e

S: Chassis kode

13: Modell

RS13 ble laget fra 89-98 i Japan.

89-90: Samme utseende som USDM, men med firkanta hvite blinklys. Ble levert med ca18de eller ca18det

91-93: Rundere fangere og runde hvite blinklys i fronten. Fikk også nye sideskjørt og påbygning til bakfangeren(tilbehør). Disse hadde redtop sr20de eller sr20det

94-96.5: Samme utseende som 91-93, men sr20det-motoren har fått svart toppdeksel for å matche black-top motoren som kom i s14 i 94. Det var fortsatt den gamle motoren, men med nytt toppdeksel. Toppmodellen var Type-X(fikk også en Type-S med sr20de..)

96.5-98: Ny frontfanger, baklys og nye felger introdusert. Originalstylinga er også litt annerledes. Det er 4 forskjellige kouki 180sx:

Type-G: ikke styling+sr20de

Type-S: styling+sr20de

Type-R: ikke styling+sr20det

Type-X: styling+sr20det

Alle modeller fra 96.5-98 kunne leveres med den nye stylinga uansett utstyrnivå

Japanske utrykk:

Zenki(=tidlig): Første modellen (89-90)

Chuki(=midten): Mellom modellen (91-96.5)

Kouki(=sen): Siste modellen (96.5-98

Bruk: Zenki 180sx, chuki 180sx, etc... Dette gjelder også s14 som også hadde en zenki(CS14) og kouki(S14) modell

S13: Silvia med ca18de(t) (88-90)

-J's: N/A grunnmodell

-Q's: N/A full utstyrspakke

-K's: Turbo med full utstyrspakke.

+Club's som hadde enda mer goodies

RS13: 180sx med ca18de(t) (89-90 - zenki)

+Standard utseende

PS13: Silvia med sr20de(t) (91-93)

-J's: N/A grunnmodell

-Q's: N/A full utstyrspakke

-K's: Turbo med full utstyrspakke.

+Club's som hadde enda mer goodies

RPS13: 180sx with sr20de(t) (91-96.5 = chuki -- 96.5-98 = kouki)

+Chuki

-Type-S: sr20de uten styling fra fabrikk

-Type-X: sr20det med påbygning på fangere og sideskjørt

+Kouki

-Type-S: sr20de uten styling

-Type-G: sr20de med påbygning på bakfangeren og sideskjørt

-Type-R: sr20det uten styling

-Type-X: sr20det med påbygning på fangere og sideskjørt

Utseende:

Zenki/chuki 180sx har samme baklykter som de vi har på vår 200sx s13 her. Zenki har den firkanta gamle frontfangeren("pignose").

Kouki har fått nye baklykter og andre fangere og styling. Rett og slett en liten face-lift

RHS13: 240sx med ka24e

RMS13: 240sx med ka24de

+Samme forskjeller (untatt motor) som JDM zenki/chuki. Ble ikke laget noe kouki-tilsvarende. RMS13 hadde litt annen styling

+JDM/USDM/OEM hadde også flere forskjeller som digital klima kontroll, bremser, kjølefinner til bremsene(?), kraftigere JDM stab-stag, kouki 180sx setene, ratt(airbag), etc..

Og Gentle James: 180sx har ikke femboltsnav fra fabrikken, men er en veldig vanlig mod

Si gjerne ifra hvis dere finner noen feil.. Tror det skal stemme greit :rolleyes:

EDIT: Alle s13 med sr20 brukte rødtopp motoren, som har annet innsug og mangler vvt. Sikkert noen flere forskjeller og. De som ble levert med svart toppdeksel er ikke blacktop, selv om det kan se sånn ut ved første øyekast. (Hvis ikke det er foretatt motorbytte da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider