Gå til innhold

åssen fungerer data sprut?

Ranger emnet


Bjune

Anbefalte innlegg

Altfor ikke å bare si det kortfatta her da...

Datasprut er innsug/ afr (air to fuel ratio), justeringa av tenninga (etterhvert som motoren går fortere må man senke tenninga, for å ikke få tenningsbank eller for sein tenning. Å legge opp disse innstillingene f.eks etter man har turbokonvertert eller tuna bilen kalles "mapping". Da programerer man bilen, eller ECUen da, til tenningstidspunktene.

På en injection bil, når man trykker inn gassen, så styrer man bare lufta inn til motoren. Det sitter sensorer i innsuget, som måler luftmengden, og de sender beskjed til ECUen om hvor mye dysene skal åpne seg. På forgassermotorer er det annerledes, der åpner man spjeldet for bensin og luft, og ikke noen avansert elektronikk inn i bildet, med mindre det er nye forgassere da, det er litt mer innvikla.

 

Man kan si at datasprut er noe som regulerer hele motorstyringa, kan også kalles ecu (engine control unit)

 

Alt dette tror jeg kalles datasprut (sikkert noe jeg har glemt, bare kom med kommentarere hvis det er noe feil eller mangelfullt). Er litt usikker....

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor ikke å bare si det kortfatta her da...

Datasprut er innsug/ afr (air to fuel ratio)' date=' justeringa av tenninga (etterhvert som motoren går fortere må man senke tenninga, for å ikke få tenningsbank eller for sein tenning. Å legge opp disse innstillingene f.eks etter man har turbokonvertert eller tuna bilen kalles "mapping". Da programerer man bilen, eller ECUen da, til tenningstidspunktene.

På en injection bil, når man trykker inn gassen, så styrer man bare lufta inn til motoren. Det sitter sensorer i innsuget, som måler luftmengden, og de sender beskjed til ECUen om hvor mye dysene skal åpne seg. På forgassermotorer er det annerledes, der åpner man spjeldet for bensin og luft, og ikke noen avansert elektronikk inn i bildet, med mindre det er nye forgassere da, det er litt mer innvikla.

 

Man kan si at datasprut er noe som regulerer hele motorstyringa, kan også kalles ecu (engine control unit)

 

Alt dette tror jeg kalles datasprut (sikkert noe jeg har glemt, bare kom med kommentarere hvis det er noe feil eller mangelfullt). Er litt usikker....[/quote']

Kan også ta med at med et datasprut kan man justere hvor mye ladetrykk turboen skal levere ved forskjellige turtall, så man slipper hjulspinn i starten;)

Man kan opptimalisere bensinmengde og tenning ved forskjellige turtall også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

 

Nå har det vært flere bra inlegg om datasprut her, men jeg tenkte jeg skulle skrive litt også :)

 

For det første så finnes det mange forskjellinge leverandører, og forskjellinge ting til datasprut. Som Ferrari sier så får man feks "Boost Control Solenoid" til dataspruten, da kan man styre tinga så man har forskjelling trykk i hvert turtall.

 

Programbar hjerne er egentlig hva det hele går utpå, det meste kan alså justeres. Man tar lissom av "låsen" på hjerne (ecu). Alt ifra når termostaten åpner seg, til hvor tomgangen skal legge seg.

 

Mulighetene er egentlig ganske utrolige... :pray

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår