dr brunøyet Skrevet November 27, 2005 Rapporter Share Skrevet November 27, 2005 I min bil, en celica gt4cs st185 er det ingen annen løsning en og montere dumpen mellom turbo og ic pga toppmontert ic og kort avstand mellom ic og gasspjeld. Dette funker veldig bra på min bil,merker ikke noe mere turbolag av den grunn. Men enkelte mener det kan være skadelig for turboen,da den kan få for høyt turtall og stor påkjenning etter at dumpen er lukket (møter veggen i ic) Har kjørt 70000km med min og hatt kun et turboras,noe som ikke hadde årsak med plassering av dump og gjøre. Men folk blir jo aldri enig. Min mening er at og plasere dump før ic, så lenge den er atmosfærisk ikke har noen bakdeler. Men om den plaseres etter ic så er jo teorien at man da får mindre turbolag,. Men dette igjen trur jeg har mye og si med oppsettet av turbo og ic får hvordan lag vil bli. Noen kjører jo og uten dump for og ikke få lag,men da korter man jo levetid på bla turbo om man kjører høyere trykk, på min satt det ikke dump orginalt,men så har den bare 0,75bar som høyeste ladetrykk fra fabrikk og da. På celica st205 sitter det orginalt resirk dumpventil på ic,dvs at den dumper "varm" luft tilbake til ic'n. Har ikke hørt om noen som har opplevd tenningsbank av den grunn,selv på høyere trykk en orginalt. Og ang det som ble nevnt om trykket som er i vacumslangen til dumpventilen, så vil vel det være ganske likt som det du har i ladetrykk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet November 27, 2005 Rapporter Share Skrevet November 27, 2005 Og på min Sti er dumpen plassert på selve i/c, rett ved gasspjeldet.Impreza i/c er også toppmontert. Så det er avhengig av biltype og hvordan denne er satt opp. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet November 27, 2005 Rapporter Share Skrevet November 27, 2005 S3TR jeg forstår at du vet hva du snakker om, men kort og godt jeg tror det har veldig lite å si, ihvertfall med så lite trykk som du skal kjøre på. Men hoved oppgaven til en dumpventil er jo at ikkje turboen skal miste turtall ved å prøve å bygge opp et sjukt trykk i et lukket system når den ikkje har noe særlig eksos til å drive den ettersom gassen en sluppet og spjeldet er lukket. Vakum oppstår jo ikkje i manifoilde før motoren har brukt opp det gjennværende trykket å begjynner å suge etter luft. Som dere sier er det sikkert greit og bruke kortest mulig vakum slange, men noen cm extra slange vil ikkje spille så stor rolle da disse er veldig tynne inni og har veldig tykke vegger. Skjønner at jeg kansje skriver en del som noen av dere vet veldig godt fra før, men kan være at andre kan dra nytte av det som blir skrevet. Bottom line: Jeg synntes ay du skal plasere dumpen der den passer best i bilen eller noe i den duren ;-) Blir nok hall sint denne bimmeren din, (litt gammel til å kalles kebab tralle) Lykke til. Umek Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tohola Skrevet November 27, 2005 Rapporter Share Skrevet November 27, 2005 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S3TR Skrevet November 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2005 umek: No hard feelings :) Angående planlagt ladetrykk, vi har ikke slått fast noe som helst. Målet er over 300 hk i motor @ ? bar, turbo/elektronikk henger med til 2.1 bar. Om det er hensiktsmessig å lade så mye er tvilsomt, men vi skal nok tøye noen grenser etterhvert ;) Tenker vi ordner oss sånn at vi kan teste ut plassering på begge sider av IC'n så får vi se evt. gevinster. E30 er en klassiker så jeg må si meg enig der :D Siter VW BRUKSBIL PROSJEKT S3TR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg