Gå til innhold

Vectra A FWD --> 4WD

Ranger emnet

stand-jo

Anbefalte innlegg

Driver å ser på en delebil til min 90mod Vectra A... Har en 89mod med 2.0i motor å 4x4 som jeg vurderer å kjøpe...

Tenkte kanskje å bruke drivverket og girkassa fra delebilen og sette det i min egen bil. Altså bygge om bilen min til firhjulstrekk. Er det noen komplikasjoner ved dette? Eller er det bare å sette inn girkassa fra delebilen og koble opp drivakslene og dets komponenter, bolt-on? Noen som har prøvd det før?

Girkassa på en 2.0i er den omtrent det samme som på min 1.8i? er den ikke? Skulle ikke være noen annen forskjell på de to motorene annet enn sylindervolum og noen små ytelses forskjeller...

Hvordan er det med godkjenning på dette feltet?

En annen måte er jo å flytte alt xtra stæsjet over på bilen med firhjulstrekk, men det er jo ikke like moro! :thumb

Fikser stort sett alt på biloppretterverkstedet der jeg jobber... :)

:drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet hvertfall er at understellet på vectra FWD og 4x4 er ulikt. Både tunnelen bakover og bagasjerom.

Kjøpte en gang skinnstoler ifra en vectra 2000 som ikke passet med fester fordi tunnelen bakover er annerledes.

Altså: sinnsykt masse jobb men alt er mulig

Kan du ikke bruke delebilen og sette den i stand da? det hadde du spart tid og penger på

Hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bra med forskjell karroserimessig ja. Tunnelen bakover og hele bakstillingen er forskjellig i forhold til bilen du har. Motoren kan du greit flytte over, girkassa og. Mener det skal være minimal forskjell med tanke på motorfestene. Vil du har 4x4 så flytt alt over på delebilen istedet og fiks den opp... Med mindre den er opprustet. Men nå er jo og 8v motoren og 4x4 ikke av de raskeste bilene i gata, ville kanskje kikket etter en med litt større motor viss jeg først skulle ha 4x4.

-91 Opel Calibra 16v

-89 Opel Vectra 2000 (under construction)

-90 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... tror jeg skal flytte over 16v motoren pluss girkassa ja... Funker knall på fwd iallefall, lurer på hvordan den blir på 4x4 med 1.8i 16v? Skal uansett ikke ha vanlig 2.0i i den, blir 2.3 eller Turbomotor tenker jeg...

Tenker jeg kjøper enda en Vectra og flytter deler over på... Og så kan jeg bruke den gamle til noe annet gøy! ;) hehe.'

Karrosseriet er ikke noe problem for min del... Og ny motor kan alltids skaffes... Men blir for mye jobb når Vectraen skal være bruksbil i tillegg... Greit å ha en annen stående på verkstedet som jeg kan jobbe med mens jeg bruker min egen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er minuset ved det??

Men som sagt, bare skrinlegg å bygge 4x4 på en fwd bil..

Minuset er at man må betale for å kunne lese og skrive på forumet deres. Mange klubber har forumet åpent for alle og gratis.

Hadde opel før men har mitusbishi nå men kunne hatt tenkt meg å lest litt på forumene der og bidra med det jeg kunne om opel, men blir fjernt å betale 300 kr i året for den interessen

Hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider