Gå til innhold

Defekt toppakning?

Ranger emnet

otis

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg var ute å kjørte i sted med bilen, plutselig merket jeg at den begynte å ryke VELDIG mye. Det var så mye at jeg røykla stort sett mange meter bakom bilen når jeg kjørte. Kunne å kjenne at motoren fikk feil tenning og at den ikke gikk slik som den skal.

Ble jo selvfølgelig mistenksom om hva det kunne være.

Dro hjem og sjekket kjølevæske nivået, mye høyere enn vanlig.

Men plutselig så ser jeg at det bobler opp av espansjonstanken til kjølevæska.

Det skal vel ikke gjøre det?

Er det toppakningen som er blitt defekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet ut at det må være toppakningen. Det var masse hvitt i olje påfyllingslokket, samtidig som det var veldig lyse brun olje på peilepinnen.

Hva ellers som kan være lurt å bytte ved et toppakningsbytte?

Og må boltene på toppen byttes? Er de strekk bolter?

Heisann...

Nå vet ikke jeg om det er strekkbolter eller ikke, men boltene kan nok ikke være så dumt å bytte uansett... det å bruke gamle bolter kan fort gå galt, tro meg :)

Olje og kjøleveske må du jo såklart bytte...

Og toppen din er vel aliminium ? Da heter det seg egentlig at den skal planes, men er ikke sikkert du bør det...

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt innspill, Ottesen.

Har snakket med Mazda i Trondheim, og de mener at å plane toppen er noe som er 50%-50% for å gjøre. De sa at å bytte boltene ikke var nødvendig.

Cylinder og Motorservice i Trondheim sa at de anbefalte å ta en trykk test av toppen, da den har en tendens til å sprekke ofte. Men skal de ta en trykk test så må jeg demontere alt på toppen.

Planering av toppen kostet 515,-.

Komp. test kostet 815,-

Hvordan gjøres det?

Er det ikke bare å demontere løfterene og kammene, så er det gjort?

Hvordan demonteres ventilene?

Er det slik at man må bruke en spesial tang for å ta ventilene av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bytte topp pakning på min bil... det var ikke noe problem, kan hende at det var for at pakningen ikke hadde gått da. Bytta den når jeg overhalte motoren.

Mazda 626 2.0i 16v combi -88

x -Mazda 626 2.0i 16v combi -89 (R.I.P. kondemnert)

x -Mazda 626 (ingenmotor) stv -88 (Delebil/Vraket)

x -Lada 1500S -85 (jordebil/vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, javel.

Har i allefall snakket med Cylinder og Motorservice, trenger ikke å demontere ventilene. Må demontere kammene og løfterne derimot, men det er ingen problem.

Dette løser seg nok skal dere se!

Kan jo lage en liten how-to av dette kanskje da!?

Hei igjen...

Lage en "how-to" er nok kjekt, er nok ikke bare du som lurer på åssen man gjør. Ventilene trenger ikke du å tenke på nei, de gangene jeg har hatt toppene min til arbeid har jeg latt ventilene står i. (pga trykktesting for ventillekasje, da må jo ventilene sitte på)

Nå er ikke jeg helt sikker på åssen ting er på toppen din, men bare ta ut olja og kjølevannet, det må du jo uansett. Pass på at det ikke kommer så mye vann ut av toppen når du tar den av, det ligger somregel litt vann igjen i vannkanalene osv. Og bare skru av toppdekselet så ser du nok åssen tinga skal demonteres, er ikke så utrolig vanskelig...

Mvh Ottesen :)

Edit: Sjekk litt rundt på pris, kan hende det er mye billigere andre steder. Jeg betaler feks ikke noe ved ventillekasjeesting og slik, så sjekk litt rundt.

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får se ang. en how-to. Har veldig dårlig tid til å få dette gjort og det må være gjort innen fredags morgen. Jobber helt til 1600 alle hverdager og skal på sykehuset en tur på hele onsdag. Sliter litt økonomisk også....

KJEDELIG, men men sånn er det å ha bil.

Det er vist ikke mange andre som utfører en lekkasje test av topper her i Trondheim.

Har ringt 2 andre firmaer og de henviser til Cylinder Motorservice.

Takk for innspill, skal begynne i kveld eller i morgen kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fe3 motor du har? da om du skal ha av selve toppen så sitter den stjerneforma skruer

slik stjerne som er i ene enden på en fastnøkkel... trur det var str 14...

har du momentene du skal ha for å trekke til? om du ikke har, så har jeg dem her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer at det er 12 kantet hoder på boltene.

Det er en FE3 jeg har ja, det stod faktisk fe5a på begge kammene.

Det stemmer også at boltene var str. 14.

Har ikke momentene på noen av boltene i det hele tatt.

Har du (LMB_) noe moment data til topp boltene og til HLA boltene?

Alle de andre boltene og skruene som skal monteres er vel ikke så farlig med, kan vel ta dem på ca. mål?

Demonterte toppen ifra blokka i går, og stempel 2,3, og 4 var endel hvite på toppen. Stempel 1 var endel svart, koks.

Alle utblås ventilene til 2,3 og 4 var helt dekket av meget hardt hvitt belegg.

Kommer det pga. vann?

Plugg nr. 1 var meget svart, enda jeg byttet alle pluggene for ca. 2 uker siden.

Men det kan jo være pga. en eller annen lekkasje?

De pluggene som stod på motoren før jeg byttet var ganske bra, litt for hvit kanskje.

I blokka sånn ca. på ØD var det ca. 1 cm med et belegg som gikk oppover mot toppen, hva er det? Belegget var kanskje 1-2 mm tykt.

Ellers så gikk det bra, ødela bare 3 slangeklemmer og 1 liten slange.

Leverte toppen inn til sprekktest, ventiltetning skift og evt. planing.

Alle pakninger blir også skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikke om dem som lager autodata er så happy for at jeg legger det ut men.. hehe de er vel ikke glade for at jeg har programmet i det hele tatt:P

tiltrekningsmomenter.GIF

tiltrekningsrekkefolge.GIF

Lenke til kommentar
Del på andre sider