Gå til innhold

større turbo til a4

Ranger emnet


mmh

Anbefalte innlegg

Borg-Wagner KKK03 er originalt.

En K04 passer vel rett over? Og en K05 eller 06 (husker ikke)

ble jo lansert fra KKK for ikke alt for lenge siden.

 

Men det optimale er vel trolig bolt on fra ATPturbo.com, mer

om disse er her: http://www.atpturbo.com/root/releases/release041205.htm

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K04 er veldig enkelt, men, det gir ikke nødvendigvis så veldig mye mer

sett økonomisk enn en enkel eksos, chip og eventuelt filter på en

standard K03.

 

Litt enklere forklart:

Skal du ført bytte endel, gå like greit for et litt større oppsett enn

noe som er 'halvveis'. Da hadde jeg heller skaffet småting til ca

260-270hk med en Garrett turbo.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du anbefale en forhandler på østlandet som kan med dette?

 

Hei Øyvind, dette kan kanskje jeg hjelpe deg litt på vei med.

 

Når det gjelder bytting til større turbo så har jeg vært inne på tanken for en stund tilbake. Men slo den raskt fra meg grunnet lommeboka : yummy

 

Jeg kunne få tak i en kkk04 turbo av TS for (om jeg husker rett 15-20tusen) så det var i og for seg greit nok. Men da jeg undersøkte dette nærmere fikk jeg vite at dette ikke ville hjelpe meg noenting på vei. Jeg måtte gjøre mer, som mapping, da ble det også prat på bla datasprut osv osv.

 

Tror hele greia kom ca 50.000,- jeg, da fikk jeg vel ca 260+-hk i bilen min, det er ca tusenlappen per hest det. :p

 

Såklart, har du god råd så er det bare å sette igang, men jeg drøyde det da iallefall =)

02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion

89 Nissan Sunny - Arbeidsbil

x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil

x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo

x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at trim koster. 1000kr pr hest er jo den magiske formelen som har

vært brukt mang en gang, mens man i enkelte tilfeller kan få ut mer pr krone

på endel turbomotorer.

 

Før det er mye snakk hit og dit og at folk på det varmeste anbefaler sin egen

tuner ut ifra et subjektivt ståsted vil jeg påpeke to ting:

1. Tenk grundig igjennom hva du er ute etter/hvor mye du vil tune.

2. Husk at det er fler aktører på markedet som leverer sine løsninger, og det

ene er kanskje ikke bedre enn det andre for DITT vedkommende - selv om

mange andre har vært veldig fornøyd.

 

Hva gjelder forhandlere på Østlandet for VAG trim så har man følgende:

AudiSentrum (MTM forhandler)

Flissundet Motorsenter (MTM forhandler)

Jonus (egne oppsett)

TS racing (Hohenester Sport forhandler)

 

Dette er de fire store aktørene jeg kommer på nå umiddelbart, TS har også

folk i Fredrikstad er det vel. Alle disse kan innenfor "normaltrim" lage en

løsning som passer deg som kunde best.

 

 

Den mest økonomiske tuningen du får til bilen din er ren chiptrim av originalmotor.

Det vil ikke være noe annet som vil være like "rett frem" som akkurat dette. Som

nevnt over her er det mulighet for å montere en K04 turbo, men denne vil ikke

fungere optimalt med de andre komponentene som er i en 150/163/180hk motor,

men slik ER det jo. Enkelt deler gir mer potensiale i andre, og ballen ruller.

 

Slik JEG ser det (og andre er sikkert helt uenig) så er løsningene slik (og tilgjengelig

mange steder):

 

1. nøy deg med chiptrim, dette gir rundt 190-195hk, men i tillegg så låser du opp

det veldig viktige momentet på mellomregisteret. Bilen din blir veldig mye mer

kjørbar enn standardmappingen. Er vel ca 320Nm tilgjengelig etterpå. NB! Vit at

endel VAG motorer har defekte LMM (Luft Masse Måler) som gjør at bilen går dårlig.

Monterer du et sportluftfilter vil dette kunne lage trøbbel, da oljen fra filteret suges

inn og klistrer seg på den motstanden i LMMen og som da gir feil signaler til motorstyringen.

MITT råd: styr unna om det går!

 

2. I tillegg til ren chiptrim får du på et eksosanlegg som trolig gir motoren en litt

mer livlig karakteristikk. Om dette gir så mye hestekrefter som 220 på en slik motor

i standard versjon er vel noe man kan diskutere dag ut og inn, noen forhandlere

reklamerer nå for det i samsvar med et sportluftfilter.

 

3. K04 opsjonen som bolt-on løsning har vært veldig populært. Dette som tillegg til

det i punkt 2 kan vel gi omkring 240hk om du er heldig. Sannsynlig trengs også en

ny bensinpumpe for å klare å levere nok. Grunnet kostnad på turbo sett i forhold

til hva man tjener av hk/Nm fra punkt 2 vil JEG si det ikke er verdt det, da motorens

egenskaper/karakteristikk er veldig lik som ved "210/220"hk kitene. En ny downpipe

er vel også nødvendig ved en slik sats.

 

4, Du kan ta den helt ut med K04 og samtidig starte med dyser og alt dette ekstra

som hører med, dette blir jo en tilnærmet original 210/225hk 1.8T og resulterer i

rundt 265-270hk og dertil moment. Denne løsningen er litt som med nr 3, man er

her ikke så VELDIG langt unna å heller ta den helt som som i neste punkt.

 

5. Ta hele runden og starte med Garrett T28/T28RS, dyser, downpipe, eksos,

filter osv, altså det første skikkelige kit'et. Dette koster jo da endel da man er

nødt for å bytte endel komponenter, så priser fra 50 000kr - 75 000kr kan godt

tenkes stemmer.

 

6. The sky is the limit.,,

Alt ettersom hva du har lyst til. Interne deler i 1.8T motorene holder til 340 eller

360hk alt ettersom hvilken utgave. Her er det bare å gå igang med alt hva man

ønsker. Prislapp: høy(ere)...

 

 

Litt som alternativ til punkt 3 - evt med flere modifikasjoner for punkt 5 - er

jo disse K0x Killer satsene.

 

Jeg ANTAR at dette besvarer de ting du evt har hatt i kikkerten, og håper

det kan hjelpe deg til at du skal ta ditt valg! Husk også at garanti på motor

utgår etter modifikasjoner, at det kan være greit med forhandler som yter

deg god service - uforutsette ting KAN skje, at den løsningen du velger er

holdbar og at det kan brukes slik du ønsker uten at du må inngå

kompromisser med mindre bilen er godt trimmet.

 

Lykke til! :)

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne få tak i en kkk04 turbo av TS for (om jeg husker rett 15-20tusen) så det var i og for seg greit nok. Men da jeg undersøkte dette nærmere fikk jeg vite at dette ikke ville hjelpe meg noenting på vei. Jeg måtte gjøre mer, som mapping, da ble det også prat på bla datasprut osv osv.

 

Du kan jo få den turboen en god del billigere om du leter litt (hint hint)

 

Kommer vel langt med 10 lapper for turbo og dyser, så kommer modding av downpipe/chip i tillegg. Skulle tro at 20 lapper holder lenge

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår