Gå til innhold

Ventiltikking

Ranger emnet


ragua

Anbefalte innlegg

sålenge man har original bil, bør man åpne bruksanvisningen (den boka som ligger og samler støv i hanskerommet) og lese om hva slags olje som er anbefalt til din bil.

 

å bruke bedre olje enn det som er anbefalt til din bil er nesten alltid unyttig, det fører til høyere oljeforbruk og rakling...

 

 

jeg har kjørt en -88 chevrolet suburban med 6.2 Diesel, den brukte jeg 15-40 mineral på, og hadde moderat med rakling, en kompis av meg hadde en tilsvarende bil, og brukte castrol helsyntetisk 5w50, man skulle tro han hadde brukt kvernet metallspon istedet for olje...dette er et ekstremt eksempel, men det gjelder alle biler. er bilen din eldre enn 1990 er all oljen du får på markedet i dag bedre enn kravene til din bil.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge man har original bil, bør man åpne bruksanvisningen (den boka som ligger og samler støv i hanskerommet) og lese om hva slags olje som er anbefalt til din bil.

 

å bruke bedre olje enn det som er anbefalt til din bil er nesten alltid unyttig, det fører til høyere oljeforbruk og rakling...

 

 

jeg har kjørt en -88 chevrolet suburban med 6.2 Diesel, den brukte jeg 15-40 mineral på, og hadde moderat med rakling, en kompis av meg hadde en tilsvarende bil, og brukte castrol helsyntetisk 5w50, man skulle tro han hadde brukt kvernet metallspon istedet for olje...dette er et ekstremt eksempel, men det gjelder alle biler. er bilen din eldre enn 1990 er all oljen du får på markedet i dag bedre enn kravene til din bil.

 

 

Bilen er ganske bra trimma så orginal olje er utelukket. :) Derfor jeg var litt for at det kunne være andre ting og kanskje litt skummelt å kjøre rundt med.

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydrauliske ventilløftere kan ikke justeres.

Kjør en oljerens før du bytter olje, kan hjelpe litt. men du bare utsetter det, de må byttes. (vanlig feil på audi)

 

Hydraliske løftere juster seg selv. Sjekk olja! Motor rens hvis du likevell må bytte olja, ellers kan du kjøpe 350ml vinduder smørning for dem på bil rekvesitaer.. smører og renser, kan være at det er tett nemlig, dette ordner du selv Forhåpentligvis gjør noen sikkert en 'hvordan og gjøre' tråd

 

Evig takknemlig isåfall

 

Har dere vært borti Opel/GM CIH, er hydrauliske løftere med mulighet for justering der, men hydrauliske løftere er jo automatiske, men med litt slitasje er det rom for justeringer....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen har tatt 2500 for olje, filter og jobb er du SVINDLET, det er beint fram ran!

 

Er klar over den, var innom Stenshagen og svidde lett av noen laken der. Det skal aldri skje igjen. Drar innom og konfronterer dem med denne ventilklikkingen, for det skal jeg ikke ha, selv om oljen er litt tykk ved kaldt vær..

Det vanskelige er enkelt, det umulige litt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vært borti Opel/GM CIH, er hydrauliske løftere med mulighet for justering der, men hydrauliske løftere er jo automatiske, men med litt slitasje er det rom for justeringer....

 

Vet du hvordan dette fungerer, bilder og slikt hadde jo vært greit og fått med på en tråd som denne.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Det som ofte skjer i hydrauliske løftere (som bruker oljen som trykk) er at når man ikke har fulgt instruksjonene i boka om tykkelser, og gjerne byttet oljemerke noen ganger, og kanskje kjørt litt lenge på noen skift, fet blanding av bensin/diesel (under 11,0:1 A/F-ratio vasker du sylindervegga og får en god del brennstoff i olja), så blir det fort avleiringer på løfterne, som kan gjøre at de kan henge av den grunn. Derfor er det lurt å kjøre på en oljerens hver gang man bytter olje, og holde seg til ett merke! (Og lese i instruksjonsboka). Er motoren trimmet er det sjelden man trenger å gjøre noe med viskositetene sine, heller skaffe seg oljekjøler og oljetermostat som matcher motoren, den skal jo ikke gå begydelig varmere i oljen når den er trimmet heller! Rens av motoren er f.eks. Omega 907.

 

Det negative med ventiltikk (og ventilheng) er at man kan risikere å få for dårlig løft på en ventil, slik at motoren ikke går som den skal. Dette merkes gjerne på tomgang, hvor motoren vil gå uregelmessig. Fører også til høyere bensinforbruk (og stygg lyd).

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det negative med ventiltikk (og ventilheng) er at man kan risikere å få for dårlig løft på en ventil, slik at motoren ikke går som den skal. Dette merkes gjerne på tomgang, hvor motoren vil gå uregelmessig. Fører også til høyere bensinforbruk (og stygg lyd).

Og til syvende og sist kan man slite ut nitridherdingen på lobene og kammen må skiftes. Nye originale løftere koster kr 162 / stk hos Velox Motor.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår