Gå til innhold

power, chip, fk...

Ranger emnet

slire_sladd

Anbefalte innlegg

Du har ikke gullboks og får ikke chippa tenning på din da.. Men det er jo ikke værre enn å få tak i en (kan være litt kuk). Skal det bli litt fres på redskapen bør du i allefall: bytte kam, turbo, eksos, filter, chips. Neste steg er vel å porte toppen eller bytte til 531 og porte den.. doble ventilfjærer, vassere kam, større dyser og LMM, evt balansering, vektjustering og overhaling av motor og en annen Intercooler..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jasså... eneste forskjellen er altså at min blackbox ikke går an å chippe, mens det gjør det med gullboksen? hvilken modell kommer gullboxen fra?

eksos, chip og filter er byttet. men hvilken kam og turbo bør jeg velge med 300hk som mål?

...prrrrrtt...

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde du chip til b230et?

Japp, men må bestilles, trenger Bochnummer på boks. Skaffer oxo chip mappet for 300 hk, men da må dyser og turbo byttes + større LMM.

Gullboks gir ikke noe ekstra med chippen jeg skaffer, så spar dere for de pengene og kjøp heller noe fint til kjærringa til jul. :crazysant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så chippen din går kun på drivstoff? større LMM?

hvor får man kjøpt gullbox? kun brukt? dyrt?

Japp, Vikingchip har testet ut med ulike chip for gullboks, men fant ut at det funket best med original. Uvitende om det kjøpte jeg også en Gullboks som ligger og støver på hylla. Jeg skaffer chip både for original LMM og større LMM (80 mm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er LMM? og hvor mye ga du for gullboksen? ingen ting å tjene på den? hva er positivt med den da?

Bildet viser min modifiserte LMM (80 mm), med dyser og turbo for 300 hk.

Chipen er mappet for dette oppsettet.

Fordelen med gullboks er at chippen er løs og utbyttbar dersom man

ønsker endre tenningen, noe man nødvendigvis ikke har behov for.

En gullboks bør ikke koste mer enn 500 (i Sverige).

lmm-19t.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått oppsett!:) Nesten som jeg har lyst å spare litt ekstra og trimme til over 300hk til sommern!

Hvordan fikk du modifisert Lmm'en, hører noen bruker LMM fra enkelte 6'ere til bmw, stemmer det?

Hvor mye måtte du ut med for s60R dysene, plukket du de fra bil, eller kjøpte du nye på volvo?

Og hvilken turbo er det, Garret 19/17T ?

mye trykk blir du å lade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå må dere ikke rote sammen luftmengdemåler og luftmassemåler...

luftmengdemåler finner du på bla 740tic med motronic, og denne har en klaff innvendig som styrer et potmeter, for å fortelle motorstyringen hva som går gjennom av luft.

Denne måleren er det som går an å bytte ut med en fra f.eks. en bmw535i eller lignende, bare den er cirka 3" og med klaff... innmaten/printkortet ditt (ikke fjæra) byttes ut med den fra din egen originale lmm, og de grønnsvarte originaldysene på 300ml v/3bar byttes med de helgrønne fra s60/v70r/lancer evo som har en spec på 465ml v/3.8 bar. (ja bensintrykket ditt må oppjusteres)

til dette må du ha en større bensinpumpe under bilen, pluss at du enten må bytte pumpen i tanken (740tic vi snakker enda) med en større eller evt. bygge catchtank om du skal bruke den du har.

har du en vettig turbo m.m. og en eller annen chip i boksen din som IKKE er original og lar deg lade det du vil kan du nå vri opp ladetrykket en del mer. Tør ikke si noen eksakte tall, men jeg lader 1.3 nå, pga litt trøbbel med bensinpumpe.

anbefaler også at det sveises inn en lambdasonde og at du følger litt med på blandingen din via en lambdamåler eller et multimeter.

Det var litt om motronic'en, for mer info søk litt på http://forum.turboperformanceclub.com

LuftMASSEmåler

- finner du i div 740tic fra 87-89 (for det meste 89 i Norge) med LH2.2 styresystemet, som er katta i sekken deluxe om du skal chippe, for jeg har aldri sett en chip til denne modellen

- du finner den også i 740tic fra 90-> og alle 940 turbo, og disse har LH2.4 sprut.

en luftmassemåler er i prinsipp (enkelt forklart) et rør med en oppvarmet tråd i, og ettersom luftmassen øker/synker påvirker dette kjølingen på tråden, og signalene til motorstyringen endres.

det som turboperformance har gjort med sin luftMASSEmåler ettersom hva jeg kan se, er å ta ut elektronikken fra det originale røret og montere det i et større rør (han kan nok fylle mer inn på det selv), og fortsatt er det samme dysene som gjelder, men siden de litt nyere turbovolvoene har dyser på 337ml og ikke 300ml, må muligens bensintrykket være en tanke høyere?

ellers gjelder mye av samme tingene som skrevet om motronic.

angående kam har jeg hatt både T og A, og T funker vel best til dabbekjøring i byen og annet fjas... den er TRØTT. A kammen jeg har nå er litt bedre, venter spent på å montere en grpa t5 kam.

tilslutt vil jeg bare si at en b230ft/fk er en mye sterkere bunndel enn b230et som de fleste forhåpentligvis begynner å bli kjent med, og særdeles mange henter ut godt over 300hk fra disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er forskjellen?! 15g, 19/17T, hybrid t3/t4... eh... Hæ?!

har alle samme flens? flens, er det hvilken tilkobling det er til grenrør? eller utblåsen?

føkk nå føler jeg meg grønn...

...prrrrrtt...

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider