Gå til innhold

power, chip, fk...

Ranger emnet


slire_sladd

Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

neeeei. kan'ke det. da lærer jeg det ikke til neste gang jeg skal gjøre det da jo. dessuten så er verksteder såå dyre. har ikke råd til sånt på den luselønna mi. pengene mine skal brukes på deler, ikke på verkstedtimer!

 

men takk for tipset.

...prrrrrtt...

 

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neeeei. kan'ke det. da lærer jeg det ikke til neste gang jeg skal gjøre det da jo. dessuten så er verksteder såå dyre. har ikke råd til sånt på den luselønna mi. pengene mine skal brukes på deler, ikke på verkstedtimer!

 

men takk for tipset.

 

trenger jo ikkje å sette den på verksted for de... bare å kjenn no som har peiling å kan hjepe deg

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, har ingen bekjente med super peil på volvo, så det blir nok å lære seg selv desverre, med god hjelp fra dere da selvfølgelig.

tusen takk for et superinlegg Mogwai. har da kommet frem til at jeg har LH2.4.

DSC00042.jpg

...prrrrrtt...

 

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller satsa på en T34 hybrid turbo.. Mitsu greiene gir seg vist oppover i registeret mens en skikkelig en bare pøser på mer og mer.. VikingChip... Er det liksom det grommeste av det gromme eller er det noe bedre? lurer på hvordan chipen min reagerer på større LMM, spjellhus og dyser... Det er en dings som er knabba fra volvo's "utväklingsavdeling".

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"volvo-r-sport": det kommer jo helt ann på hvordan mitsu turbo du har det da. man velger jo turbo i forhold til motoren. og bare fordi det er en mitsu turbo betyr ikke at den gir seg oppover i registeret. de lager trossalt ganske mange forskjellige turboer :P

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Husk på at det ikke alltid er hvor mye trykk du kjører på som har noe å si for hvor mange hester du har.

Er en gjeng i sverige som har tatt ut nesten 400 h.k. og noe over 500nm på bare 1 bar. Motoren er bygd for det, og de har brukt lang tid på å finne løsninger som har gjort dette mulig.

 

Så ikke se dere blindt på hvor mange bar det er. Tenk optimal tenning og bensin/luft blanding. Det er det som gir hester, ikke alltid hvor mange bar man kjører.

 

Og jeg synes og at det er antall nm som er imponerende, h.k. er jo bare utreknet på en formel sammensatt av ett turtall og antall nm ved det turtallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå må dere ikke rote sammen luftmengdemåler og luftmassemåler...

 

luftmengdemåler finner du på bla 740tic med motronic, og denne har en klaff innvendig som styrer et potmeter, for å fortelle motorstyringen hva som går gjennom av luft.

 

Denne måleren er det som går an å bytte ut med en fra f.eks. en bmw535i eller lignende, bare den er cirka 3" og med klaff... innmaten/printkortet ditt (ikke fjæra) byttes ut med den fra din egen originale lmm, og de grønnsvarte originaldysene på 300ml v/3bar byttes med de helgrønne fra s60/v70r/lancer evo som har en spec på 465ml v/3.8 bar. (ja bensintrykket ditt må oppjusteres)

 

til dette må du ha en større bensinpumpe under bilen, pluss at du enten må bytte pumpen i tanken (740tic vi snakker enda) med en større eller evt. bygge catchtank om du skal bruke den du har.

 

har du en vettig turbo m.m. og en eller annen chip i boksen din som IKKE er original og lar deg lade det du vil kan du nå vri opp ladetrykket en del mer. Tør ikke si noen eksakte tall, men jeg lader 1.3 nå, pga litt trøbbel med bensinpumpe.

 

anbefaler også at det sveises inn en lambdasonde og at du følger litt med på blandingen din via en lambdamåler eller et multimeter.

 

Det var litt om motronic'en, for mer info søk litt på http://forum.turboperformanceclub.com

 

 

LuftMASSEmåler

 

- finner du i div 740tic fra 87-89 (for det meste 89 i Norge) med LH2.2 styresystemet, som er katta i sekken deluxe om du skal chippe, for jeg har aldri sett en chip til denne modellen

 

- du finner den også i 740tic fra 90-> og alle 940 turbo, og disse har LH2.4 sprut.

 

en luftmassemåler er i prinsipp (enkelt forklart) et rør med en oppvarmet tråd i, og ettersom luftmassen øker/synker påvirker dette kjølingen på tråden, og signalene til motorstyringen endres.

 

det som turboperformance har gjort med sin luftMASSEmåler ettersom hva jeg kan se, er å ta ut elektronikken fra det originale røret og montere det i et større rør (han kan nok fylle mer inn på det selv), og fortsatt er det samme dysene som gjelder, men siden de litt nyere turbovolvoene har dyser på 337ml og ikke 300ml, må muligens bensintrykket være en tanke høyere?

 

ellers gjelder mye av samme tingene som skrevet om motronic.

 

angående kam har jeg hatt både T og A, og T funker vel best til dabbekjøring i byen og annet fjas... den er TRØTT. A kammen jeg har nå er litt bedre, venter spent på å montere en grpa t5 kam.

 

 

tilslutt vil jeg bare si at en b230ft/fk er en mye sterkere bunndel enn b230et som de fleste forhåpentligvis begynner å bli kjent med, og særdeles mange henter ut godt over 300hk fra disse.

 

Vil bare legge til slik at eg ikke blir forvirring, men får også luftMASSEmåler med heteplate (disse ryker ofte). Men ser lik ut utvendi, så er vel ikke så veldi vikti.. flushit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår