Gå til innhold

Batterier

Ranger emnet


prizma

Anbefalte innlegg

Mitt batteri er gåent, og i vinter norge er ikke dette en lur ting.

 

Hva slagt batteri skal jeg ha i min Nissan Almera 1,4s?

- helst ikke det dyreste som finnes, og heller ikke noe gele batteri.

 

Ett enkelt batteri, som starter bilen og som gjør at jeg kan spille litt musikk :)

-aner ikke hvor mye dynamoen lader.

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp et nytt batteri fra et kjent merke, biltemabatteriene virker de, det er ikke den - MEN...

 

kjøp f.eks et bosch silver, sønnak eller lignende...

det hadde kansje og vært en ide å sjekke dynamoen din, hvor mye den faktisk lader, det er det som trengs "som gjør at jeg kan spille litt musikk"

 

det hjelper ikke om du har et batteri med 10000kaldstart-ampere og 20000Ah hvis du ikke har en dynamo som greier å lade det opp igjen på den lille turen bort på jobb.

 

om vinteren er dette veldig viktig, når det er kaldt bruker starteren mer energi på å snurre motoren, når det er kaldt blir batteriet fortere utladet, og da når du kjører på jobb med varmeseter, varmetråder i bakruta, full guffe på varmeapparatet og anlegget på "max" orker ikke dynamoen å gi strøm til alt du har kobla til i tillegg til å lade opp igjen batteriet etter at du brukte starteren.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en bilbatteritest i siste Motor.

Best ble:

6 Euroglobe 56285 kr 720

6 Sønnak/Exide Powerline 56801 kr 1396

6 Sønnak/Exide Maxxima 900 kr 2048

5 Delphi Standard S68AL kr 806

5 Optima RedTop 34 kr 1600

5 Sønnak/Exide Millenium 64800 kr 1615

5 Delphi Freedom BE06526 kr 780

 

Har tatt med batteriene som fikk 5 og 6 på terningen.

Ut fra testen virker det som Euroglobe er et "røverkjøp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du vedlikeholder batteriet og hva slags arbeidsbetingelser du gir det teller mye mer enn "sønnak eller stinger". Lader ikke dynamoen nok, sitter du med død bil uansett om du har billig eller dyrt batteri. Sørg for at dynamoen gir riktig ladespenning, at alle kontaktene er 100%; og til slutt: Kulda gjør at kapasiteten synker noe, så å ta en vedlikeholdsladning eller to (eller tre) i løpet av vinteren er slett ikke dumt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale DELPHI.

 

Dette er gode og vedlikeholdsfrie batterier.

Samme produsent som produserte AC Delco batteriene tidligere.

 

Prisen er heller ikke noe å si på i forhold til de andre merkene.

 

Erfaringsmessig er ikke Euroglobe best i test, men det kan jo være forskjellig kvalitet innefor samme merket noen ganger også.

 

Til din bil skal du bruke BE05521. (55Ah)

Dette koster ca. 900,- inkl.

 

Du kan som ett alternativ bruke S55AT. (55Ah)

Dette koster ca. 650,- inkl. men har noe lavere startampere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til din bil skal du bruke BE05521. (55Ah)

Dette koster ca. 900,- inkl.

 

Du kan som ett alternativ bruke S55AT. (55Ah)

Dette koster ca. 650,- inkl. men har noe lavere startampere.

 

Er det noen fordel med MER ah i batteriet enn dynamoen klarer å lade?

f.eks. 90ah og jeg kjører med det, med masse bruk av strøm, da blir det aldri lada opp mer en til 55ah (hvis dynamoen er 55ah), vil batteriet bli ladet MER ut på f.eks. et døgn, enn f.eks. 55ah batteriet?

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil, et batteri på 55Ah (Amperètimer) trenger i teorien 55A i en time fra helt tom til helt fullt., eventuellt 5A i 11 timer.

tilsvarende skal vil batteriet vare i 11 timer med en 5A belastning.

 

hvis din dynamo er på 55A og batteriet er på 90Ah vil dynamoen bruke 90/55=1,63 timer på å lade fra tomt til fullt.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man ikke lader det fullt så vil det miste kapasitet raskere enn om man fullader det hver dag.

 

 

blir omtrent som om man klattlader en mobiltelefon, da går det ikke lenge før batteriet er ødelagt. et bilbatteri tåler ufattelig mye mer enn mobilbatteriene, men ikke uendelig...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår