Gå til innhold

Batterier

Ranger emnet

prizma

Anbefalte innlegg

feil, et batteri på 55Ah (Amperètimer) trenger i teorien 55A i en time fra helt tom til helt fullt., eventuellt 5A i 11 timer.

tilsvarende skal vil batteriet vare i 11 timer med en 5A belastning.

hvis din dynamo er på 55A og batteriet er på 90Ah vil dynamoen bruke 90/55=1,63 timer på å lade fra tomt til fullt.

Feil igjen.

Du må lade ca 20% mer strøm inn i batteriet enn du kan hente ut. Dette kalles ladefaktor og er avh. av ganske mange andre faktorer.. Men tommerfingerregelen er ca 20% mer inn til du når gassespenning ( ved ca 80% oppladet ).

Uansett, de fleste bilbatteri blir aldri 100% oppladet pga de får ikke nok lading. En halvtime der og en time der... er ikke nok. Det som er resultatet er at batteriet mister kapasitet pga noe som kalles sulfatering: Blysulfat er et salt som legger seg på platene, hvis saltkrystallene vokser over en viss størrelse så får man ikke dannet dette saltet tilbake til svovelsyre. Samtidig hindrer dette saltet svovelsyren å trenge inn i porene i platene. Dette gir dårligere startegenskaper og lavere kapasitet. Lavere kapasitet fordi syren er bundet opp i salt og redusert syrediffusjon.

Bly + Blydioksid + svovelsyre <==> Blysulfat + Vann

Utlading --> <-- Lading

Det beste for et blysyrebatteri er:

La det stå kaldt, men ikke så kaldt at syren/elektrolytten fryser.

La det stå på vedlikeholdslading: 2.23 volt/celle ved 20 Cel. eller ihht datablad. Kaldere => ladespenningen må økes, varmere ladespenningen må minkes.

Unngå dype utladinger

Unngå antall utlade/lade sykluser

Det stemmer at kapasiteten øker ved stigende temperatur. Ved å heve temperaturen fra 20 til 30 grader så økes kapasiteten med ca 15%, men det er ikke så lurt siden levetiden halveres!

Jeg har hovedoppgave i blysyrebatteriteknikk og har driftserfaring med ubåtbatteri, så hvis dere lurer på noe ang. blysyrebatteri så er det bare å spørre nå..

:)

BTW! En batteritest kan være så mangt... er mange faktorer som teller inn.

Mitt tips er å kjøpe det tyngste batteriet du får tak i fra en kjent produsent. Tyngste, fordi det er tross alt bly og syre du kjøper. Selv om et batteri fra et ukjent merke vinner en test her og nå, så er det ikke sikkert at batteriet er det beste om 5 år av de som er testet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prizma: en dynamo kan ikke være benevnt med Ah for det er en benevnelse på belastning over tid. en dynamo blir benevnt med A.

gamlebilen min hadde 85A dynamo til to 74Ah batterier. hva som er passe til din dynamo vet jeg ikke.

Hondaen: beklager, skrev jeg ikke også "i teorien", jeg var klar over at det ikke var nøyaktig, men ikke hvor mye...

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer, hvor mange ah skal jeg gå for da?

du svarer aldri:

70ah dersom dynamoen (?) er på 55ah, eller

60ah dersom dynamoen (?) er på 55ah, ELLER

55ah ......

takk

Dynamoen i bilen din er på 70A

Du kan sikkert velge ett batteri med mer Ah, men ifølge vognlista til din bil skal det være 55Ah.

Er helt sikkert ikke noe problem og gå for 65Ah, eller litt høyere også.

Men er det noen vits å gjøre det.

Bilen blir jo ikke levert med underdimensjonert batteri, og jo mindre batteri jo raskere å lade opp. Positivt med lite batteri til mye kjippkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt veldig glad i Optima batterier. De er gode, og kvaliteten er blandt de beste. Men selv kjører jeg med biltema batteri. Funker fett det. og det går to biltema batterier per Optima batteri om man sammenligner prisen.

Ang dette med krystaliseringa av PbSo4. Det er derfor batterier helst ikke skal lades fult ut. Pga mengden PbSO4 som blir laget når batteriet utlades.

Så derfor kan det være fordel med stor kontakt flate på hver bly celle. (mere kontakt flate->tyngre batteri pga mere bly)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider