Gå til innhold

Diff. brems på W124 E230T

2RE_Racing

Anbefalte innlegg

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Pulssperre og abs?

I utgangspunktet er ingen W/S/A/C 124 levert med noen form for antispinn/diffbremser, unntatt 500E

ASR (Antispinn) er kun levert på 6 og 8 sylindrede bensinmotorer i 124 bilene. (som ekstrautstyr. Unntatt 500E/E500 som hadde det som standard) Dette systemet bruker ABS-bremsene til å bremse hjul med dårlig veigrep og motorkutt om det skulle være nødvendig.

ASD (hydraulisk diffbrems) ble levert som ekstrautstyr på alle modellene.

Ved hjulspinn aktiveres diffbremsen og man kommer enten fram eller spinner på begge hjul. ;)

Var å få noe mekaniske sperrer også, men det er ikke så veldig vanlig.

Siste tractionkontrollen som var å få er:

4-matic: 4 hjulstrekk. :) (Kun 6 syl bensin/diesel)

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulssperre og abs?

I utgangspunktet er ingen W/S/A/C 124 levert med noen form for antispinn/diffbremser, unntatt 500E

ASR (Antispinn) er kun levert på 6 og 8 sylindrede bensinmotorer i 124 bilene. (som ekstrautstyr. Unntatt 500E/E500 som hadde det som standard) Dette systemet bruker ABS-bremsene til å bremse hjul med dårlig veigrep og motorkutt om det skulle være nødvendig.

ASD (hydraulisk diffbrems) ble levert som ekstrautstyr på alle modellene.

Ved hjulspinn aktiveres diffbremsen og man kommer enten fram eller spinner på begge hjul. ;)

Var å få noe mekaniske sperrer også, men det er ikke så veldig vanlig.

Siste tractionkontrollen som var å få er:

4-matic: 4 hjulstrekk. :) (Kun 6 syl bensin/diesel)

PISS PRÆIK

Jeg har 91 mod 124 230E

Med ASD som er ekstra utstyr, men over 30km/t så er det KUN diff.bremsen som fungerer. (i følge handboka)

Så da er det std med brems på disse i følge denne handboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PISS PRÆIK

Jeg har 91 mod 124 230E

Med ASD som er ekstra utstyr, men over 30km/t så er det KUN diff.bremsen som fungerer. (i følge handboka)

Så da er det std med brems på disse i følge denne handboka.

Ingen som ble levert med hverken ASD/ASR eller 4Matic som standard, unntak er 500E (Fornøyd nå? eller var det noe annet du tenkte på som pisspreik?)

ASD er kun diff-brems ikke sperre! Den har heller ikke motorkuttfunksjon som ASR har. Når det snakkes om pulssperre så ser jeg for meg at de mener at hjula bremses med ABS og det er det kun ASR systemet som har! Og ingen 124-230E er noensinne levert med ASR.

ASD fungerer opp til 25-30 km/t over det så lyser det kun i lampa når du spinner!

ASR bremser hjulene opp til 40km/t og over det er det kun motorkuttfunksjon.

Dette har vært oppe til diskusjon ett par ganger på mercefreaken (gamle forumet som ble hacket og er lagt død nå)

Er forøvrig også levert 124 med mekanisk sperre også. Ekstrautstyr og svært sjeldent

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som ble levert med hverken ASD/ASR eller 4Matic som standard, unntak er 500E (Fornøyd nå? eller var det noe annet du tenkte på som pisspreik?)

ASD er kun diff-brems ikke sperre! Den har heller ikke motorkuttfunksjon som ASR har. Når det snakkes om pulssperre så ser jeg for meg at de mener at hjula bremses med ABS og det er det kun ASR systemet som har! Og ingen 124-230E er noensinne levert med ASR.

ASD fungerer opp til 25-30 km/t over det så lyser det kun i lampa når du spinner!

ASR bremser hjulene opp til 40km/t og over det er det kun motorkuttfunksjon.

Dette har vært oppe til diskusjon ett par ganger på mercefreaken (gamle forumet som ble hacket og er lagt død nå)

Er forøvrig også levert 124 med mekanisk sperre også. Ekstrautstyr og svært sjeldent

Jeg refererer kun til hva som står i boka.

Der står det att sperre slås inn under 30km/t og ellers fungerer kun brems.

Det står også att sperre er avhengi av abs brems og att det er riktig og nok hydralikk olje i tanken forand (i motor rom) Ved kjøp av bilen fikk jeg også beskjed om at det sitter en ekstra pumpe i forkant av motor som går til denne sperra, og denne burde sjekkes sammtidig som automat olje byttes.

Denne har jeg sjekket 2 ganger siden den gang, og alt ok. Bertil sier at SPERRE fungerer som den skal

Men i følge boka så står det brems som std. Om det blir slikt på grunn av ekstrautstyr står det ikke noe om, derfor tviler jeg på det. Selger snakket om "norges pakke utstyr"

Må igjen si, jeg kjøpte bilen brukt. Så selger er ikke fra bertil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 124 i 6 år nå og vil påstå at mine kunnskaper om eldre bensinmodellene begynner å bli godt over gjennomsnittet.

ASD har kun 1 link til ABS systemet og det er bruk av ABS sensorene til å registrere hjulspinn.

ASD er fremdeles kun en diff-brems og ikke fullverdig sperre.

Den pumpa som sitter på motoren går også til nivåregulering om du har det! ;) (på R6 motoren så sitter den pumpa som en del av servopumpa. Dvs at servopumpa er 2-delt. En del til servo og en til nivå/ASD. bare litt OT...)

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 124 i 6 år nå og vil påstå at mine kunnskaper om eldre bensinmodellene begynner å bli godt over gjennomsnittet.

ASD har kun 1 link til ABS systemet og det er bruk av ABS sensorene til å registrere hjulspinn.

ASD er fremdeles kun en diff-brems og ikke fullverdig sperre.

Den pumpa som sitter på motoren går også til nivåregulering om du har det! ;) (på R6 motoren så sitter den pumpa som en del av servopumpa. Dvs at servopumpa er 2-delt. En del til servo og en til nivå/ASD. bare litt OT...)

Nei, jeg har ikke nivå reg.

Som jeg har sagt, ref. til handbok, og servicer som bertil forteller att brems og sperre fungerer. Og det står som brems er std.

Vi har hatt mb like lenge, min forrige var en 190 86mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det som toffy skriver. Den basiske funsksjonen til en ASD-diff har 35% differensialbrems når ASD ikke er koblet inn. Diffbrems er derimot ikke standard, men det er standard på alle MB utstyrt med ASD-diff, siden differiansialbremsfunksjonen er en del av ASD-systemet.

@Eivind: Dette er elementært, og er å finne i WIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer fremdeles på hva som var referert til som pisspreik i første innlegget mitt! :confused:

Men hvor mye bremser ASD-diffen når den slår inn under 25-30 km/t?

75% elns? Kan vel ikke kalles sperre før det er 95-100% er min påstand!

Forøvrig har jeg fremdeles også mye å lære.

ASD kan jeg tydeligvis ikke nok om, men ASR på 124 med R6 kan jeg litt om etterhvert.

Hva er "pulssperre"??

Siden "Benzy" tydeligvis vet navnet mitt, vet jeg har wis og har god kunnskap om wis og mb generellt så har jeg en ide om hvem han er! ;) (har dog ikke fått tid til å sette meg så veldig grundig inn i det ennå..)

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer fremdeles på hva som var referert til som pisspreik i første innlegget mitt! :confused:

ASD kan jeg tydeligvis ikke nok om, men ASR på 124 med R6 kan jeg litt om etterhvert.

Hva er "pulssperre"??

Siden "Benzy" tydeligvis vet navnet mitt, vet jeg har wis og har god kunnskap om wis og mb generellt så har jeg en ide om hvem han er! ;) (har dog ikke fått tid til å sette meg så veldig grundig inn i det ennå..)

Det jeg mente med pisspreik: var at diffbrems ved asd, ikke er std ut over 25 30Km/t. For det står i handboka att det er std. (står som std utstyr uten å si noe om at det kun gjelder asd utstyrte biler)

Bertil har ikke sagt noe om att sperra er asd, men at den jobber sammen med asd og abs. Står ikke veldig utfyllende om dette i boka heller, men har testa (på is høyre side, og asfalt venstre side)

Når sperra slår inn (merker ett lite "knep" i bilen) så går hjula helt likt.

Testa også med is på begge hjul, og spinner da helt likt på begge sider.

"Pulssperre" har jeg ikke hørt om når det gjelder mb, men det er godt mulig at det er hva som jeg har, for når jeg kjører opp en lang isete bakke, og holder fart under 25km/t så slår sperra seg av og på når jeg har gjevn gass.

p.s. 190 jeg hadde, var også utstyrt med brems. men ikke sperre, og jeg merker STOR forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "pulssperre"??

Hehe, har vært innom mercefreaken i et par år nå fra eller til noen mnd, så noen må jeg jo vite om topposterne på forumet :cocain:

ASD-diffen bremser 100% under 26-38 km/t (avhengig av årsmodell) så lenge låsemomentet er høyere enn det momentet som kan plantes i veibanen. Den mekaniske-ikke-hydrauliske delen bremser opptil 35% i alle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har vært innom mercefreaken i et par år nå fra eller til noen mnd, så noen må jeg jo vite om topposterne på forumet :cocain:

ASD-diffen bremser 100% under 26-38 km/t (avhengig av årsmodell) så lenge låsemomentet er høyere enn det momentet som kan plantes i veibanen. Den mekaniske-ikke-hydrauliske delen bremser opptil 35% i alle situasjoner.

Dette stemmer mer med hva som står i hanboka til min W124 kiddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider