Gå til innhold

Justering av ventiler på OHC?


zanor

Anbefalte innlegg

Var det sånn at det skulle være 0,20mm klaring på innsugsventiler og 0,25mm på eksosventilene?

Og hvor skal dette egentlig måles? mellom løfter og ventil eller løfter og kam?

 

No bestemt rekkefølge? No jeg burde gjøre først/etterpå?

 

D skal vel måles mellom løfter og kam.

 

Husker jeg ikke helt feil så er klaringen riktig :cocain:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klaringen skal måles mellom vippearm og kam, klaringen er riktig, skal egentlig justeres varm, innen 5min fra stopp, men still den kald du(ikke 20 minusgrader), er bedre.

Du bør ha en spesial 19 mm men går uten(lett å lage hvis du får bøyd en 19 fast.

Når ventilen veksler på syl 4 justerer du 1 og motsatt, samme med syl 2 og 3(hvis ikke jeg surrer, men bare pass på at ikke kammen er i løfteposisjon på ventilen så er det bare å justere.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene! :)

 

Har akkurat vert ute å prøvd å justere fordi jeg tror han som hjalp meg med å stille når jeg bytta kam målte mellom løfter og ventil og da vil jo klaringa bli altfor liten...

Faktisk så fikk jeg bare inn bladsøkeren en plass..!

Det skal vel måles når den tappen på kammen peker oppover?

Bilen virker ihvertfall noe sprekere nå og til nå har tomgangen vert en smule bedre faktisk :)

Men hvor løst/hardt skal egentlig bladsøkeren skli inn? Høres kanskje ut som ett dumt spm menmen hehe...

Og noen som har no triks for å komme til de to innerste eksosventilene? EFI'n er jo i veien :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene! :)

 

Har akkurat vert ute å prøvd å justere fordi jeg tror han som hjalp meg med å stille når jeg bytta kam målte mellom løfter og ventil og da vil jo klaringa bli altfor liten...

Faktisk så fikk jeg bare inn bladsøkeren en plass..!

Det skal vel måles når den tappen på kammen peker oppover?

Bilen virker ihvertfall noe sprekere nå og til nå har tomgangen vert en smule bedre faktisk :)

Men hvor løst/hardt skal egentlig bladsøkeren skli inn? Høres kanskje ut som ett dumt spm menmen hehe...

Og noen som har no triks for å komme til de to innerste eksosventilene? EFI'n er jo i veien :(

 

riktig, ikke noe dumt spm det nei, det skal gli noen lunde greit inn og ut(hmm... koffert, n0pe), og hvis motoren er tungstarta når varm og kanskje kan gå litt dårligere så har du sannsynligvis stilt for trangt, bare så du vet det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig, ikke noe dumt spm det nei, det skal gli noen lunde greit inn og ut(hmm... koffert, n0pe), og hvis motoren er tungstarta når varm og kanskje kan gå litt dårligere så har du sannsynligvis stilt for trangt, bare så du vet det.

 

Takker..

tror jeg har fått stilt riktig nå... men tikker litt mernå da :( men er vel kanskje no a sjarmen til sierra? :P

Var en eksos ventil jeg ikke kom til, og den målte jeg til 0.23mm... trangt?

Det som er litt merklig er at jeg bare har plukka alle løftera og kammen fra en annen sierra som ikke tikka i det hele tatt, men den gjør jo det nå :( kammen er litt slitt men tikka jo ikke før :'( hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker..

tror jeg har fått stilt riktig nå... men tikker litt mernå da :( men er vel kanskje no a sjarmen til sierra? :P

Var en eksos ventil jeg ikke kom til, og den målte jeg til 0.23mm... trangt?

Det som er litt merklig er at jeg bare har plukka alle løftera og kammen fra en annen sierra som ikke tikka i det hele tatt, men den gjør jo det nå :( kammen er litt slitt men tikka jo ikke før :'( hehe

 

Den glir så lenge motoren ikke er tungstarta når varm, det gjør den ikke, Men olje har mye å si for tikkinga, foreslår Pennzoil, da jeg har gode erfaringer med det, ellers en olje som heter carlube på blå kanne 10W-40

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den glir så lenge motoren ikke er tungstarta når varm, det gjør den ikke, Men olje har mye å si for tikkinga, foreslår Pennzoil, da jeg har gode erfaringer med det, ellers en olje som heter carlube på blå kanne 10W-40

hmm ja kansjke fylle på no bedre olje hadde lønt seg... kjører med Effekt 10-40 fra europris nå hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner faan meg å lure nå, nei cossiemk1har nok rett, sorry men jeg tok feil lenger opp(verste er at jeg skreiv riktig først men rettet på det, underbevisstheten veit best), får kjøpt justeringsverktøy på biltema, veldig greit, bare ha 8 stykker, så strammer du til det knekker, det er passe., jeg kjøper den ikke igjen lol

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår