Gå til innhold

PLUTSELIG dynamostøy

Ranger emnet

glx-rider

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hatt anlegget i bilen i snart et år, uten noe form for støy i det hele tatt,men idag så kom det plutselig en veldig høy knitrelyd mens jeg kjørte, og plutselig var det dynamostøy!!! (høy vinelyd i takt med turtallet)

Hva kan det være?

Har sjekket alle tilkoblinger (utenom jord til chassiset ettersom den ligger kronglete til).

Prøvd å ta phono kabler ut og inn(har 2 forsterkere, lyden blir borte når begge er av, men kommer tilbake igjen uansett hvem jeg kobler på).

Har også prøvd å skru av lyden i høyttalerene gjennom spilleren, men lyden er fortsatt der..

Håper noen har noen tips om hva jeg kan feilsøke på..

Specs om anlegget er vel ikke noe som trengs i denne saken..

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en pioneer 9600...

Kan feilen bare skje sånn av seg selv?

Ikke helt god på det med å jorde spilleren..

Kan noen forklare enkelt hvordan?

Du har mest sannsynlig brent noen jordbaner i spilleren siden det kom så plutselig..

Spilleren bør jordes ved at man legger en kabel mellom gods på spilleren (bolten midt bakpå) til karosseriet, i ditt tilfelle er en av boltene til håndbrekket en god løsning..

Nå som du mest sannsynlig allerede har fått dette problemet kan du prøve å jorde signalkablene til karosseri, ved å surre en kabel rundt den ytterste delen på signalkabelen og legger en forbindelse til jord..

Det er meget viktig at jordingen din er god, så du bør sjekke denne uansett om den ligger kronglete til eller ikke.... :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..

Takk for svar!

Da gjør jeg dette 1thing in the morning..

HVorfor skjedde dette egentlig? PGA at jeg ikke hadde jordet godset til spilleren fra før`?

Vil gjerne vite hvordan jeg skal unngå dette senere og.. :)

En ting til: er dette en garanti sak?

2.0 glx,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..

Takk for svar!

Da gjør jeg dette 1thing in the morning..

HVorfor skjedde dette egentlig? PGA at jeg ikke hadde jordet godset til spilleren fra før`?

Vil gjerne vite hvordan jeg skal unngå dette senere og.. :)

En ting til: er dette en garanti sak?

Dette kommer av for høy potensialforskjell mellom jording på spiller og jording på forsterker... Dette skyldes ofte at forsterkeren er jordet i karosseri, mens jordingen til spilleren er den orginale ledningen som ingen vet hvor går :) Og som ofte er dårligere enn jordingen på forsterkeren..

Dette unngår du ved å jorde spilleren rett til karosseri, istedet for den orginale, dette kan du med fordel gjøre som jeg sa...

Dette er nok ikke en garantisak..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! da burde jeg egentlig ha skjønt mer, men det er en ting jeg ikke får til å gå opp:(denne går mest til deg zetec siden du kjenner vel mondeo bedre enn noen andre her)

Jeg la en egen jord til spilleren(isteden for den som var der fra før(tenker på ut av iso-kontakt og ikke gods) og denne koblet jeg inn i karosseriet rett ved passasjerdøren(var jordingspunkt der fra før).

Den til forsterkerene bak ligger i bagasjeromslåsen.

Burde ikke dette holdt da? Er det en regel at også gods til spiller(og evt. forsterker )skal jordes?

(forsterkeren er festet i baksete uten noe imellom..)

2.0 glx,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at det ikke e bare æ såm har problem med plutseli dynamo støy:p

har faktisk samme type spiller såm deg, pioneer 9600..

jeg tok ut cd spillern å så om det var noe galt kobla, fant ikke noe..

trødde spillern inn igjenn å da va støyet borte.

hva kan ha skjedd? blir detta problemet å oppstå igjenn ettervært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du satt den inn igjen, kan det hende at en av signalkablene kom borti jord, slikt at støyen forsvant! Skjedde meg en gang, det var slik jeg fant ut at skjermen på jordingskabelen måtte jordes (litt før forumdagene). Jordet chassis på spiller og selve spilleren rett i gods. Ingen forskjell da, nei...

Jeg har også litt støy nå for tida. Gjorde ferdig (eller nesten ferdig) alt i bagasjerommet i går, og da jeg hadde montert alt sammen igjen, hadde jeg bare dynamostøy i høyre høyttalere foran.. Sucks

Må demontere litt igjen, og sjekke hvor strømkablene ligger (brukte strømkablene og phonokablene som lå i bilen da jeg kjøpte den)...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at forsterkeren hadde tatt kvelden, når jeg la den inn til service sa de at jordingen/motstanden i forsterkeren hadde tatt kvelden.

Dessuten opplevde jeg engang at en JVC spiller begynte plutselig å lage lyder når det passet den. Ble til at jeg byttet spiller, og lyden var borte.

Siden har jeg alltid teipet alle koblinger bak head-unit, pga jeg tror at hvis de kommer borti hverandre så lager det en slags støy.

(det trikset brukte jeg på en blaupunkt spiller)

Ikke så mye hjelp kanskje, men litt skriblerier av meg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...

Hadde et problem med dynamostøy da jeg satt i en 4 kanals forsterker i tilegg til mono blokk...

Jeg fikk tips av en bekjent å ha aluminiums folie rundt kablene var i kontakt med hverandre så kom det til å bli borte;)

Tok folie på strøm, jording og signalkabler så nå er problemet løst:)

Ta å prøv dette hvis ikke noe annet fungerer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider