Gå til innhold

litt å tenke på

Ranger emnet

nemo11

Anbefalte innlegg

Ja det var bra skrevet og jeg har opplevd akkurat hva hun skriver i min oppvekst med biler men jeg kan ikke si meg helt enig forde.

Nyere biler er bedere sikkerhets utstyrt. (Sparer liv hvis uhellet er ute)

Nyere biler har bedere kjøre hondtering. (Mindere fare for ulykker)

Nyere biler er mere miljøvenlige. (Tenk på de som skal leve på jorda etter oss)

Nyere biler bruker mindere drivstoff. (En dag tar olja slutt)

Og lista bare fortsetter og fortsetter!

Det jeg mener er at hadde ikke jeg også hatt en gammel bil til å begyne med hadde ikke jeg vist en brøkdel av det jeg vet nå om bil siden jeg ikke er utdannet innen bilfaget men å dytte alle ungdommer inn i gamle råttene biler som såvidt henger sammen synes jeg er mere skadelig en at en eller annen noldus ringer NAF ett par ganger for mye!

Just my 50 cent yodude

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal da for pokker merke åssen det er å kjøre bil?

en bil skal være ei ramme, med 4 hjul, brems og motor, samt lys.. elektroniske hjelpemidler?? nei takk, det styrer jeg unna..

det enkle er ofte det beste :)

"Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special"

Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen

Har mange bmw og opel på samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankevekker kalles det for de som ikke skjønte det, bilene i dag er så proppa fulle av hjelpemiddel, er nok mange som har problemer med å kjøre en bil uten f. eks servo, har selv sett 30 åringer som har klaga på at en bil jeg kan styre med lillefingeren i 5 km/t er for tung på rattet. du mister en del av bremsefølelsen med abs. Og åssen kan du vite at du "mestrer" bilkjøring med hjelpemidler som antispinn og antisladd og stabilitetskontroller så det renner ut av ræva, den dagen det svikter og du trenger det eller du kjører en bil som ikke har det, vet ikke åssen du saver situasjonen, potensiell dødsulykke pga dårlige kjørekunskaper og/eller en gåen sikring.

Disse mange hjelpemidlene som jeg som bilmekaniker ikke kan alle engang kan nok takkes for å har redda mange situasjoner, men "mamma" kommer ikke til å være der for å passe på deg for godt. Man må lære seg å greie seg uten også, GRUNDIG.

Etter min mening skal en bil ha motor foran(normalt), drivhjul bak, servostyring er kjekt, men ikke noe krav, bremseforsterker foretrekker jeg å ha, ABS, kjekt å ha men foretrekker å være uten, bakakselen kan ha en differensialbrems, men faan ikke noe elektronikk som forteller meg åssen jeg skal gjøre det, eller overstyrer meg.

Men elektronikk i bilen er jeg for, men sjåføren er kaptein over bilen, ikke motsatt.

Jeg har iallefall lært meg å kjøre uten alt dette vrølet, og hadde jeg ikke det hadde jeg antagelig ikke sitti her i dag.

Men se på bloggen som en tankevekker, ikke en rein påstand.

Med vennlig Hilsen Einar Kåsastul Rønningen, 1985 modell

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankevekker kalles det for de som ikke skjønte det, bilene i dag er så proppa fulle av hjelpemiddel, er nok mange som har problemer med å kjøre en bil uten f. eks servo, har selv sett 30 åringer som har klaga på at en bil jeg kan styre med lillefingeren i 5 km/t er for tung på rattet. du mister en del av bremsefølelsen med abs. Og åssen kan du vite at du "mestrer" bilkjøring med hjelpemidler som antispinn og antisladd og stabilitetskontroller så det renner ut av ræva, den dagen det svikter og du trenger det eller du kjører en bil som ikke har det, vet ikke åssen du saver situasjonen, potensiell dødsulykke pga dårlige kjørekunskaper og/eller en gåen sikring.

Disse mange hjelpemidlene som jeg som bilmekaniker ikke kan alle engang kan nok takkes for å har redda mange situasjoner, men "mamma" kommer ikke til å være der for å passe på deg for godt. Man må lære seg å greie seg uten også, GRUNDIG.

Etter min mening skal en bil ha motor foran(normalt), drivhjul bak, servostyring er kjekt, men ikke noe krav, bremseforsterker foretrekker jeg å ha, ABS, kjekt å ha men foretrekker å være uten, bakakselen kan ha en differensialbrems, men faan ikke noe elektronikk som forteller meg åssen jeg skal gjøre det, eller overstyrer meg.

Men elektronikk i bilen er jeg for, men sjåføren er kaptein over bilen, ikke motsatt.

Jeg har iallefall lært meg å kjøre uten alt dette vrølet, og hadde jeg ikke det hadde jeg antagelig ikke sitti her i dag.

Men se på bloggen som en tankevekker, ikke en rein påstand.

Med vennlig Hilsen Einar Kåsastul Rønningen, 1985 modell

fint at det er noen som ser meningen bak det som står der, ikke bare leser ordene. :)

er enig med deg, Granada3.0GL.

Først lære grunnprinsippene, så kan du heller slenge på abs, ebs, ibs, obs, nips,naps, snups, dips og daps og alle de andre supre forkortelsene som du må være professor for å kunne.(en smule ironi her for de som ikke skjønte det). :D

det er en grunn til at ABS og stabilitetskontroll slåes AV under glattkjøring, folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint at det er noen som ser meningen bak det som står der, ikke bare leser ordene. :)

er enig med deg, Granada3.0GL.

Først lære grunnprinsippene, så kan du heller slenge på abs, ebs, ibs, obs, nips,naps, snups, dips og daps og alle de andre supre forkortelsene som du må være professor for å kunne.(en smule ironi her for de som ikke skjønte det). :D

det er en grunn til at ABS og stabilitetskontroll slåes AV under glattkjøring, folkens! :)

for glatt kjøring er jo veldig realistisk :crazysant

Lenke til kommentar
Del på andre sider