Gå til innhold

litt å tenke på

Ranger emnet

nemo11

Anbefalte innlegg

Jeg synes den teksten der traff spikern rett på hodet! Veldig bra forklart og begrunnet. Det som sies i teksten angår meg også..

For man lærer noe sinnsykt av å ha gamle biler, og den erfaringen tar man med seg videre da man kjøper seg nyere bil senere. Jeg kan ta eksempel i den bilen jeg kjører selv, en "gammal E30". Jeg har hverken ABS, servo, airbag, antispinn eller andre finurlige hjelpemidler.

Det med servo er kun en vanesak vil jeg påstå. Jeg må nesten beherske meg da jeg låner fatterns Passat med lillefingerservo. Etter å ha kjørt biler med begge deler vil jeg påstå at man får bedre følelse med underlaget uten servo kontra med servo. I og med at man kjenner underlaget bedre er man alltid mer på tå hev og følger med.

Alle sier at gamle BMW'r er dårlige vinterbiler, men dette er fordi de ikke klarer å beherske bilen i en liten uforusett skrens/sladd og at de forventer å kunne kjøre i 100 km/t gjennom en sving på glattisen uten at det skjer noe!? Det er ihvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med. For man lærer utrolig mye av å kjøre en så gammel bil, å jeg vil nesten påstå at jeg er bedre rustet i et ulykkestilfelle hvis jeg må ta en unnamanøver enn en med kun "nybil" erfaring.

Og som mange sier, alle de småproblemene som kommer opp, som flatt batteri, humørsyk selvstarter og rustbobler, de lærer du masse av!

Og så vil jeg til slutt dele den sære påstanden min om at hvis alle biler, uansett årmod, hadde hatt et SKIKKELIG helsveis bur så kunne man gitt F i alt som heter for hjelpemidler. BUR redder liv. Punktum.

Å det skal innstalleres inn min bil, tro meg.

Også vil jeg sitere noe som står lengre ned på den siden der, som er utrolig bra sagt:

Ikke om folk kjører etter forholdene. :) (da medregnet av bilen de kjører ikke er ment for den store farten).

Dessuten, en gammel bil rister gjerne litt i rattet når man kjører sakte. Nye biler kjører så smooth at du ikke merker hvor nære du er å skli ut i en sving. En eldre bil helt uten servostyring og slikt vil holde sjåførene på matta helt automatisk.

Langt på vei enig med 'cildra'.

Altfor mange gråhårete som meg som får helt hetta om bilen slipper og i det hele tatt aldri har fått noen "feeling" med virkeligheten. Da jeg begynte å kjøre hadde vi biler som "sa i fra" i god tid om du kjørte på grensen, nå er det full kontroll til det virkelig slipper.. Dessuten var det ganske skjelden at folk var helt fortapt om bilen ikke startet på første draget osv.

En annen ting i tiden er dette tøvet med mopeder som ikke kan gå mer enn 45 km/t. Er det mer trafikksikkert å lage kø og bli farlig forbikjørt/presset!?

Tror ikke trådstarter mener det rett ut slik at vi skal servere ungdommen trafikkfarlige kjøretøy, men heller gi forståelsen litt "the hard way"...

og denne her da; som jeg kun har en kommentar til:

jeg har kjørt Volvo Xc 90 Med aut.gear, AWD, esp og hele pakka! det går helt fint! har hatt lappen i 5 mnd.

Helt til jeg skulle kjøre brøyte bilen min mandag, en toyota hilux, det endte opp med at jeg sklei ut av veien og knuste fronten på bilen, passaskjer ruten + døren. (hehe) Denne bilen er jo selvsagt uten ABS, esp ol.

Så jeg vil strekt anbefale ALLE en bil med EPS, ABS, osv. dette trenger du uansett hvor erfaren du er, disse systemene redder vil, og holder deg på veien!!!

Tro meg...

LÆR DEG Å KJØR GUTT!! Kjør etter forholdene!

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar

http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider