Gå til innhold

Vintervedlikehold, tips og triks..

Ranger emnet

Marvil

Anbefalte innlegg

Mulig det finnes en slik tråd allerede, men jeg fant ingen..

Kjørte mellom Gjøvik og Leikanger (Sogndal) idag, og fant ut at bilen blir ganske skitten på vinterføre med slaps og slikt. Derfor tenkte jeg å gjøre den litt penere, og gjøre den litt klar for vintern, dvs vaske den skikkelig, understellsvaske, samt polere.

Så kommer mine spørsmål;

- Kan man bruke et (Turtle Wax) pusseskinn til å tørke bilen etter man har vasket den..?

- Det er rundt 5-10 kuldegrader ute, er det noe man bør passe på siden det er slik temperatur..? Noe som kan være skadelig for lakken/bilen.?

Andre ting som kan være kjekt å gjøre med bilen før/i vinter når det gjelder vedlikehold..?

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusseskinn bør man alltid bruke etter vask, ellers får jo lakken sånne ekle flekker.

Om vinteren er det jo ekstra lurt, siden du får bort vannet.

Ikke bruk for varmt vann når du vasker om vinteren, bruk litt over lunkent.

Gå over listene dine med silikonstift etter vask, og låseolje i låsene.

Andre lure ting kan jo være å legge avispapir under mattene dine, for å suge til seg den fuktigheten som kommer inn i bilen nå om vinteren.

Og å fylle alle vesker til topps er jo fint.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer mine spørsmål;

- Kan man bruke et (Turtle Wax) pusseskinn til å tørke bilen etter man har vasket den..?

Ja det bør du.

- Det er rundt 5-10 kuldegrader ute, er det noe man bør passe på siden det er slik temperatur..? Noe som kan være skadelig for lakken/bilen.?

Ikke slå is av bilen.Unngå også å la is skrape over lakken.

Unngå å skrape i listene rundt vinduene.

Hvert uskrapet vindu som hindrer sikten kan gi opp mot 1000,- pr.vindu i forelegg.

Ta vekk snø fra taket også.

Andre ting som kan være kjekt å gjøre med bilen før/i vinter når det gjelder vedlikehold..?

Allerede nevnt i andre innlegg.

Kjekt å ha i bilen: Spade, slepetau, dekkrens/reimspray, lykt etc

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er å ikke stå med høytrykksvaskeren inne i nøkkel-sprekka ;) Da holder fettet seg der det skal være, så slipper du å måtte bruke låsspay.

Aldri hatt behov får låsolje jeg hvertfall!

Har ikke vaska bilen på en stund, men låsen hadde uansett fryst. Måtte frem med låstiner, så har allerede kjøpt inn låsolje jeg skal ha på når jeg skal vaske.

Tipper det blir å okkupere en vaskehall i noen timer i morgen og prøve å gjøre den pen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikonstift, selges det på bensinstasjoner..? Regner med dem selger det på bilrekvisitabutikker, er langt mellom dem her i området..

Listene, dvs gummilistene i dørene..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet lite tips kan være å ikke bruke ferdigblandet spylerveske.

Hos meg så fryser den som jeg kjøper på Torshov Bilrekvisita og derfor tilsetter jeg en del ekstra konsentrat i denne feridgblandede.

Har noen laget et varmesystem for spylertanken noen gang eller har noen andre tips for å forhindre at spylervesken fryser?

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne jo vært greit med en liten varmekolbe i spylervæske tanken, men problemet vil fortsatt være is i slangene.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider