Gå til innhold

Hjelp!! Spindel & driveakselledd

Ranger emnet


^Jalla^

Anbefalte innlegg

Jeg har en Mazda 323 86 mod som jeg skal bytte hjulboltene på.

For å gjøre det må jeg løsne spindelen de sitter i.

 

Men den sitter jo så h........ godt fast..

Jeg har skrudd av den store mutteren som sitter fast ytterst på drivakselen.

Hva mer må jeg gjøre for å få den av? Sitter det noen splinter/låseringer noen steder? Jeg skal også bytte clutch på den så jeg kan/må vel skru av fjærbenet?

 

Tips ønskes.... well

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Mazda 323 86 mod som jeg skal bytte hjulboltene på.

For å gjøre det må jeg løsne spindelen de sitter i.

 

Men den sitter jo så h........ godt fast..

Jeg har skrudd av den store mutteren som sitter fast ytterst på drivakselen.

Hva mer må jeg gjøre for å få den av? Sitter det noen splinter/låseringer noen steder? Jeg skal også bytte clutch på den så jeg kan/må vel skru av fjærbenet?

 

Tips ønskes.... well

Hjullager og kanskje?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg holder på og bytte spindelen på min Ford Sierra sedan nå. Men det er 2 drivaksler som sitter jevla godt fast. Teoretisk etter jeg har løsna boltenne skal det bare være og dytte di ned og til siden. Men det er der problemet ligger. Di rikker seg ikke en millimeter!. Må jeg brutalt sagt ta en slegge og slå den ut eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså spindelen sitter i hul lagerene, så for og få av dritten må du løsne demperen i bunnen (to 17mm skruer) og vippe bremse skiva slik at du får ut driv akslinga. så setter du ei gammal pipe neddi hullet hvor drivasklinga sto og dæljer løs med slegge.

 

dette er såklart garasje metoden, har gjort det sjøl noen ganger.

men må også bytte hul lager når du gjør dette da det får seg en sjikkelig trøkk.

 

hvis ikke har de en avdrager til dette på de fleste bil verksteder. det er altså ei plate med huller som du setter fast i hjul boltene og så er det er lang stang på den med ett lodd du kan glide fram og til bake, og dermed klare og få slått det av.

 

 

OH

been there done that. er noe jævela pirk og faenskap det der.

og for og få av det gamle hjul lageret som sitter ytterst mot dekket må du mest bruke en dremmel og kappe det i to.

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår