Gå til innhold

hva tåler en volvo overdrive? ikke girkassa, men overdrivesaken...

Ranger emnet

VCE

Anbefalte innlegg

driver med planer om en litt grommere motor i 240 som flere sikkert har fått med seg, og problemet er å finne en girkasse med "overgir" (mindre enn 1:1 i øverste giret) som passer og tåler motoren. jeg er litt usikker på nøyaktige spesifikasjoner på motoren, siden jeg ikke er ferdig med montering enda, men det burde ligge i dette spekteret:

Spesifikasjoner: (se lengre den hvis du jobber på BT :deng )

220-320 hk (DIN) v/4000-5000 o/m

405-540 Nm v/2500-3500 o/m

Spesifikasjoner hvis du jobber på BT: :crazysant

200-220 hk

ca 28 kpm dreiemoment

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alternativene jeg har vurdert:

TH700

+overgir

+pris

-automat

-styrke

TH350 forsterket

+styrke

+pris

-automat

-mangler overgir

Munchie (flere modeller)

+styrke

+manuell

+pris

-mangler overgir

Borg Warner (bl.a T5/T56)

+styrke

+overgir

+manuell

-pris

-tilgjengelighet

de som ikke har overgir kan det løses med å montere en separat overgir-kasse, den eneste jeg vet om som tåler det, er Gearvendor sin, men den er tung, dyr og vanskelig å få tak i...noen som har andre alternativer?

Mvh. Hans -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte delebil til 8 000

solgte deler for 12 000

kjøpte trimdeler for ca 5 000

regner med å måtte ut med ca 2 000 til dill

for de som ikke har fått det med seg, er dette en Chevy V8...og skulle gjerne hatt en kasse som gikk på her uten for mye problemer...

Mvh. Hans -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

manuelle girkasser til chevy er ikke lette å finne her i norge, skal du kjøre med noe annet enn kasser som kommer fra chevy så blir d fort noen lapper til adapter plate.

du kan jo prøve å få ta ta i ei t5 kasse fra usa, men tror ikke du kommer noe selig under 10lapper, en annen mulighet er ei t4 kasse fra chevy, vist du ikke apsolutt må ha 5 gir.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt at de bruker samme overdrive del på visse amerikanske biler med v8 i,,,,så det bør jo hold en stund på en slik volvo motor.......

har hatt flere volvo turboer jeg med overdrive kasse.....funker som bare det, det kommer ann på hvem som kjører.....jeg bruker bilene mine forholdsvis hardt, og bare man clutcher ordentlig og passer på et den står i gir før man gir gass igjen....ingenproblem.

Det er kjedelig og vite alt, men ikke vite hvorfor!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider