Gå til innhold

Problemer med lading Mazda 929.

Ranger emnet


Nytern

Anbefalte innlegg

Mitt første innlegg i teknisk!

 

Ok.. Saken er den at i et par mnd har batterilampa lyst konstant, prøvde bytte batteri, men lyser enda. Ser at dynamo lader konstant rundt 13v, dette er jo for lite og sikkert derfor lampa lyser. Det jeg lurer på er hva som har tatt kvelden i dynamo, børster eller spenningsregulator? Siden den lader jevnt mindre enn 14,4 er det ikke da logisk at det er børstene som begynner bli dårlige?

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første innlegg i teknisk!

 

Ok.. Saken er den at i et par mnd har batterilampa lyst konstant' date=' prøvde bytte batteri, men lyser enda. Ser at dynamo lader konstant rundt 13v, dette er jo for lite og sikkert derfor lampa lyser. Det jeg lurer på er hva som har tatt kvelden i dynamo, børster eller spenningsregulator? Siden den lader jevnt mindre enn 14,4 er det ikke da logisk at det er børstene som begynner bli dårlige?[/quote']

 

Da er d nok børstene som begynner å slite litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og goddag..

 

Grunnen til at batterilampa lyser er fordi bilen er gammel, og på den gamle 929`en din kom bilen med en sensor, som støttet gamler batterier, så nå, når du har kjøpt et nytt batteri så har ikke de den sensoren som de gamle batteriene hadde, så da skjønner ikke 929`en din en dritt rett og slett, så det er ikkeno farlig, bare irriterende, har hatt en 929 med det samme problemet så jeg er sikker i min sak at det er dette som er problemet hos deg..

 

MVH

Mazdamannen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer nok det. Så fremt du ikke har den originale syrenivåføleren ned i ditt nye batteri, vil du ikke få slokket den lampa sånn uten videre.

Hadde selv en 929 med samme problem en gang i tiden.

Men mener å huske jeg fikk ordnet det på ett vis.

Muligens via noe jording eller noe sånnt.

Ring et merkeverksted å høre så vet de nok om problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du selvfølgelig helt rett i ja.

Er det børstene som sliter kan det endre seg til det bedre for en kort periode om du kakker litt på dynamoen, da børstene kan ligge dårlig inntil. Kan være både regulatoren og børstene da forøvrig. Kan jo begynne med å prøve å bytte det rimeligste.

Om det ikke er like greit å få i byttedynamo først som sist da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk for hjelp! Lader rundt 13v uten belastning faktisk.. Setter jeg på varmetråder, fulltlys osv detter spenninga til under 12v.. Er nok litt begge deler da sikkert som gjør at lampa lyser :) Får prøve kakke litt på dynamo og bytte børster etterhvert. Aldri prøvd det før, men klarer jeg det alene tro? :)

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som å vinne i lotto, med kun 2 tall, inntil du får åpnet dynamoen.

Vill gjetting er at regulatoren er ok, siden du har litt ladespenning når du har lav belastning, og at den lille kontaktflaten som er klarer å produsere tilstrekkelig strøm. Husk å sjekke sleperingene samtidig. ;)

Mener å huske fra mine dager hos Mazda, at du må demontere/åpne dynamoen på den, for å komme til børstene. Men husker ikke helt. Det koster ikkeno annet enn arbeid å åpne den, og det er jo gratis, hvis du kan gjøre litt selv... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også størst tro på at det er børstene. Mener jeg byttet dynamo på min 929 en gang i tiden, å da mener jeg å huske at byttedynamo ikke var så mye dyrere enn å bytte regulatoren iallefall. Men prisene kan jo være noe helt annet nå da.

Men da er du jo iallefall sikker på at ikke lager eller noe sånnt ryker etter en mnd eller to etter du har byttet børster eller regulator. Eller i værste fall begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke prisene på original byttedynamo, men prisene hos Mekonomen er

1800 - 2100,- avhengig av hvor kraftig den er 60/65A.

 

Børster bør ikke koste mer en 200kr for 2 stk, hos ett bosch verksted. (Ikke det at jeg har kjøpt noen på ett par år, men...)

 

Så det er bare å rote frem loddebolten, og sette igang... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår