Gå til innhold

For lite, eller ødelagt batteri?

Ranger emnet

Vipe

Anbefalte innlegg

Hei,

Har fått montert inn anlegget i bilen min igjen etter ombygging og bytte av sub'er.

Består av:

Forsterker - Rockford Fosgate 1001BD

Sub'er - 2stk. dynaBel DY9412 12" (totalt 2ohm)

Headunit - Pioneer DVH-P5000MP

Kondensator - Pyle 1farad

Batteri - org BMW 70Ah(?)

Dynamo - Bosch 140A

Mistenker at batteriet i bilen min begynner å bli dårlig.

Når jeg starter bilen viser kondensatoren 14.2V, og når den ikke er igang ca 12V (av og til bittelitt under, andre ganger over).

Når jeg starter en sang med mye bass, og drar på en del volum, så dimmer/blinker lysene. Dette er med bilen igang.

Om jeg øker turtallet på motor litt, så dimmer det mindre, men fremdeles litt. Kondensatoren viser at volten synker til 13.7-8 når bass-slagene kommer.

Dette problemet hadde jeg ikke tidligere når jeg hadde 1stk CV 15" (500wrms. 4ohm) Men forsterkeren ble vel ikke like mye belastet da..

Kabler fra batteri til jord er byttet ut. Kabling fra dynamo og bak til batteri er org. anslagsvis 20-25mm^2. Batteriet er montert bak i bagasjerom org.

Jeg har og opplevd at batteriet har vært ganske utladet når jeg har satt på lader. (Dette var før jeg monterte i anlegget)

Er det batteriet mitt som ikke klarer levere her?

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Normal hvilespenning på ett fulladet batteri er 12,6 volt, altså 2,1 volt pr. celle i batteriet. At volten synker til under 14,4 volt ved kraftige basslag er ikke uvanlig og det trenger ikke bety noe. Først når spenningen går under 13,4 volt med motoren igang og litt turtall så bør du få sjekket dynamoen. Men slik du beskriver problemet så kan det vitne om at dynamoen din er litt for liten. Den enkleste og billigste måten å begynne å eliminere feien på er kjøre til en batteri butikk å få de til å kjøre en belastningstest på batteriet. Er det 100% så bør du tenke på å bytte laderegulator hvis det er å få kjøpt løs, hvis ikke må du bytte til en ny dynamo og da helst da til en fra en diesel bil el.l. Er noen her på forumet som har kjøpt kraftige dynamoer fra USA med stort hell og ikke var de så dyre heller.

Prøv det billigste først, sjekk alle jordingspunkter og resten av kablene, få testet batteri og ladespenning ved tomgang og f.eks 3000 rpm.

Edit: så ikke at du hadde 140AH dynamo:) Denne bør være stor nok i massevis til den forsterkeren din, hvis den er iorden da:) Sulfatering på platene inni batteriet fører til at batteriet ikke klarer å holde like godt på strømmen og resulterer til slutt i kortsluttning i en eller flere celler. Prøv også å start og stopp bilen din 3-4 ganger rett etter hverandre. Hvis du faller under 12,6 volt i hvilespenning da, så ville jeg si batteriet ditt er på vei til å bli kaputt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv også å start og stopp bilen din 3-4 ganger rett etter hverandre. Hvis du faller under 12,6 volt i hvilespenning da, så ville jeg si batteriet ditt er på vei til å bli kaputt.

Egentlig en genistrek! Å trekke 1kW 3-4 ganger rett etterhverandre vil sette batteriet på en fin prøve! :)

Now, why didn't I think of that? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, tror nok det var et komplemang, men... :P

menneh, 1kW i ca 1 sekund noen ganger etter hverandre er en fin prøve for batteriet? *se på batteriet mitt som ofte må leve med 1-2kW trekk i flere minutter i strekk på konkuranser og som lades med 16V+ i pausene* dakar batteriet mitt... :P

ja jeg vet det, jeg er slem mot batteriet mitt, men noe må man jo ofre. hehe. :D

men bare 200A dynamoen (75A orginalt) min kommer snart nå så blir det bra, da blir laderen nesten unødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv det billigste først, sjekk alle jordingspunkter og resten av kablene, få testet batteri og ladespenning ved tomgang og f.eks 3000 rpm.

Prøv også å start og stopp bilen din 3-4 ganger rett etter hverandre. Hvis du faller under 12,6 volt i hvilespenning da, så ville jeg si batteriet ditt er på vei til å bli kaputt.

Takker for gode tips, skal sjekke dette. :)

Dynamoen skal være i orden. Jeg byttet motor og dynamo i vår, og den ble da demontert, rengjort og sjekket av Bosch-verksted her.

Børstene/pinnene på laderegluatoren var litt ugjevnt slitt, men det var ikke noe feil med den. well

Dynamo_sandbl_st_og_klar_til_montering.sized.jpg

Så dette med dimmingen i lysene, er det noe jeg bare må leve med?

Det er ikke snakk om "av/på blink" (har sett det mye værre hos andre) men still, hadde vært greit å vite om det er noe å gjøre med problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få målt batteriet ditt hos en butikk med måleutstyr, de kan da svare deg på tilstanden på batteriet og hvis det er helt 100% så må du prøve å legge opp kreftiger/flere jordinger. Jorde forsterkeren rett i batteri om ikke det er gjort allerede. Siste utvei er jo å kjøpe ett større batteri med flere Ah og evt en kondensator bare for å være på sikre siden:)

PS: du skal ikke trenge å leve med blinkingen. Er mange her inne som har større forsterker og mindre dynamo enn deg og de har ikke blinking, så det er nok en "feil" en eller annen plass, bare å finne den først:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterker er jordet direkte i batteri, og kondensator er montert.

Skal sjekke dette med ladespenningen litt nærmere, og ev. få sjekket batteriet.

Ja, nå har du snart eliminert alt annet enn ladespenning og batteri. Det er gode kabler, god jording, du har kondensator og det virker jo som dynamo lader ok, siden du har 14,4 volt på kondensator mens bilen står å går. Da ville jeg tro det var batteriet som er kaputt. Men de som kjører en belastningstest på batteriet ditt kan også måle ladingen din skikkelig.

Lykke til hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen ting er at batteriet må kunne levere den strømmen den har på lager, det er noe av grunnen til at folk bruker gelebatterier, de klarer mange ampere belastning. det bosch batteriet jeg har på 68 Ah har 475 cca, mens et maxxima batteri har 900 cca (cold cranking amperè). dette er mye uansett, men jo større margin man har, jo høyere spenning greier batteriet å lever under belastning.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Nytt batteri, fremdeles problemer;

Siden pengeboken min er ganske slank for tiden, så kjøpte jeg nytt "standard" batteri av typen Varta Blue Dynamic (70ah, 640a kaldstart).

Dette funket fint, siden det gamle batteriet var totalt ødelagt (bunnfrøs)

Men nå har jeg et problem med at batteriet tømmer seg etter en tid (7-14 dager uten å bruke bilen).

Det er såpass lite strøm på batteriet at jeg ikke har sjangs å starte bilen.

Etter at jeg ladet opp igjen, tok jeg av minuspolen på batteriet og plasserte multimeteret mellom i A-posisjon. Målingen jeg da fikk var 0.16A.

Spørsmålet mitt nå er; hva er normalt strømtrekk med tenning og alt avslått?

Kan nevne at jeg har defa-alarm, men fikk samme måleresultat uavhengi om bilen var låst eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå igjennom Jordingspunktene på nytt:

Se spessielt på Jordingen mellom Chassis og Motoeren, denne mater egentlig alt med motoren i gang :)

0,16 A er relativt mye, særlig om bilen skal stå parkert så lenge. 0,16 x 70 timer blir ca 40 A ... hvis du ikke gidder finne feilen, så koble av batteriet om du skal parkere lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider