Gå til innhold

For lite, eller ødelagt batteri?

Ranger emnet


Vipe

Anbefalte innlegg

En skal aldri jorde direkte på batteriet!

 

Mvh

Pål

 

Dette er det vel delte meninger om Pål?

 

Kan du ikke forklare hvorfor det er slik i samme slengen?

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er det vel delte meninger om Pål?

 

Kan du ikke forklare hvorfor det er slik i samme slengen?

 

mvh

 

Glenn

Arealet av gods blir som regel mindre hvis en bruker kabel enn om man benytter seg av bilens karosseri.

Har du ellers sett at noen annen elektronikk i bilen blir jordet direkte på batteriet?

 

Fornøyd?

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arealet av gods blir som regel mindre hvis en bruker kabel enn om man benytter seg av bilens karosseri.

Har du ellers sett at noen annen elektronikk i bilen blir jordet direkte på batteriet?

 

Fornøyd?

 

Mvh

Pål

 

Ikke bli sint Pål. Det var ment som en vennligsinnet provokasjon......he he.

 

Grunnen til at bilens elektronikk er jordet til chassis er nok mer av praktiske grunner enn annet. Det er også klart at stål leder vesentlig dårligere enn kobber.

 

Det er nok flere som vil være uenig med deg på dette punktet, men det er jo noe av det som gjør fora så moro.:hammer

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stål leder dårligere en kobber, stål ruster fortere en kobber.

+ kabel er allerede en bestemt dimensjon, - kabel har ikke behov for å være større.

Strekke - kabler er ofte overflødig.

Har bilen batteri i bagasjen. så klart både + og - strekkes til batteri.

 

Tips, sjekk kabelen som jorder batteriet, er en del biler hvor den er 6 mm2 (ok, den er bare 20cm L)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønnte den provokasjonen, Glenn!

 

Som min kjære venn tOFFY skriver, så leder stål (svart stål, det som inneholder karbon og som ruster, som igjen blir brukt som karosseri) dårligere enn kopper.

 

Jeg legger også til at det er mange som slurver med jordingspunktene.

"Mutteren som bolten skal sitte i er jo sveiset frast i karosseriet så jeg trenger ikke pusse rent for lakk."

Dette er totalt feil!

Puss HELT rent for lakk, jorde kabelen i karosseriet. Dette gjelder både fra forsterker og batteri!

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger også til at det er mange som slurver med jordingspunktene.

"Mutteren som bolten skal sitte i er jo sveiset frast i karosseriet så jeg trenger ikke pusse rent for lakk."

Dette er totalt feil!

Puss HELT rent for lakk, jorde kabelen i karosseriet. Dette gjelder både fra forsterker og batteri!

 

Mvh

Pål

 

 

Ved å gjøre dette du sier her helt riktig, så trur jeg de fleste vil si dette som bra.

 

En skal tross alt gjøre mye med bilstereon, når 5 m - kabel svarer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønnte den provokasjonen, Glenn!

 

Som min kjære venn tOFFY skriver, så leder stål (svart stål, det som inneholder karbon og som ruster, som igjen blir brukt som karosseri) dårligere enn kopper.

 

Jeg legger også til at det er mange som slurver med jordingspunktene.

"Mutteren som bolten skal sitte i er jo sveiset frast i karosseriet så jeg trenger ikke pusse rent for lakk."

Dette er totalt feil!

Puss HELT rent for lakk, jorde kabelen i karosseriet. Dette gjelder både fra forsterker og batteri!

 

Mvh

Pål

 

jøss Pål :) ser du har lest igjennom min Guide til Åssen gjøre ting helt riktig ;) bra!!

 

utrag fra min Guide ;):

Dette er et eget tema, og her slurves det i så og si alle bilstereobygginger. Selv små semiproffer vet ikke helt hvor viktig dette er. Om du skrur fast en jordingskabel i f.eks bilbeltebolten, så er det lett å tro at dette er tilstrekkelig. Her kan det være at du måler deg til en god nok jording, men når strømtrekket øker så er den ikke bra nok. Grunnen er at slike fester (setebelter etc) er fyllt med lakk og rustbestandig stoff. gjengene kan gi fra seg nok strøm til at du får en sluttet krets, men dette er ikke bra nok om du vil ha full utnyttelse. Derfor, slip jordingspunktet rent for lakk etc, skru fast jordingen og legg på litt lakk etterpå så det ikke vil begynne å ruste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss Pål :) ser du har lest igjennom min Guide til Åssen gjøre ting helt riktig ;) bra!!

SYNTAX ERROR!

Jeg er ikke av den sorten som jukser og leser av andres poster og finner svar der.

For å lære så må en oppleve!

Etter noen år som sveiser så finner en fort ut hva som skjer hvis kabelen er for tynn.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble egentlig ikke så veldig mye klokere av svarene her.

I min bil er batteriet bak, og det er naturlig for meg å jorde forsterker direkte i minuspol.

 

Hva er det som kan forårsake dette 0.16A strømtrekket? Meget irriterende er det..

Forsterker og alt slik er selvsagt avslått.

Og hva er et "normal" strømtrekk når tenningen er av?

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

160mA hørtes kanskje litt mye ut ja. ca 2W. ikke tilfeldigvis en liten lyspære som står på eller noe da? ca 2W pærer er ikke unormalt i bagasjerommet så vidt jeg vet i allefall. har du skjekket at denne faktisk slokker når du lukker igjen lokket?

 

blir egentlig vill gjetting fra min side, men..

 

det er normalt at alarmen trekker noe strøm, men tror ikke den skal trekke så mye som 160mA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrokjemi og metallurgi er gøy, hehe :D

Aktuell legering for karosseristål vil forresten si at prosentandel av C<2.1%.

Alt over betraktes som støpejern.

Ting som konduktivitet, indre motstand grunnet dislokasjoner i kornstrukturen og mekanisk påvirking som fører til kalddeformering og dermed mer motstand er også skyvd godt under en stol.

Resultatet av hvordan disse effektene påvirker egenskapene til en legering gir seg nesten alltid utslag i dårligere ledeevne.

 

At strøm derfor går tapt i kabler og koblinger i form av varme er heller ikke utenkelig.

 

Uansett så er det viktig med god kontakt i alle ledd, multimeteret er din venn :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår