mantusmorduk Skrevet Desember 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2005 Har en 240 med en B230K i som ikke er helt seg selv for tiden. Den blir alt for varm, har prøvd å skifte termostaten, men uten hell. Noen tips? Er det vannpumpen kanskje som har røket? Mvh Eric Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Desember 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2005 vannpumpa eller tett radiator Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Desember 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2005 vannpumpe er billig på feiltema.. vet dog ikke kvalitet på den. men du får med pakninger og slikt. ellers, kan vel feil tenning gjøre at ting blir varmt? regner med du har kjøleveske, samt at kjøleviften går rundt :P Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mantusmorduk Skrevet Desember 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2005 Kjøleviften går rundt og alt er velstand. Har ikke gjort noe med tenningen. Har gått fint før. Men lurer meg på om det ikke er vannpumpen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet Desember 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2005 Kjenn på begge radiatorslangene. Er pumpa gåen har du ikke sirkulasjon, og den ene slangen vil være kald. Ta også av grillen, og stryk handa over radiatoren. Det du skal kjenne etter er om den er jevnt varm over det hele, eller om det er kalde partier. Vær også oppmerksom på at om du har gammel eller tynn frostvæske nå i kulda, kan det danne seg en ispropp som hindrer sirkulasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Desember 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2005 Se etter åssen vannet i ekspansjonstanken reagerer når du ruser opp bilen. Hvis det bobler masse der da, kan det være toppakningen. Selvom det er lenge mellom hver gang at det skjer med de motorene der.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cokeloop Skrevet Desember 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2005 Jeg kjørte 2,5mil med ødelagt vannpumpe og kokende 230k, men da tok den kveld, og det var ifjorvinter.. vannpumpa som feila da :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Desember 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2005 Kjørte et par mnd til jobb med defekt vannpumpe, gikk så varm at den stoppet etter 15min, var bare å vente 10min å kjøre videre;) Solgte motoren videre, og den funket bra igjen da. Var også en 230K. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mantusmorduk Skrevet Desember 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2005 Begge slangene er varm, er det tegn på at vannpumpen funker? Forferdelig frustrerende dette, er avhengig av bilen lissom... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LaSSiss Skrevet Desember 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2005 230k er møkk.. den 230a'n jeg hadde i gamle bilen var slitesterk den.. fytti helvette.. Var ned og opp til vallåkra med defekt vannpumpe også kjørte vi på korden.. det var artig tur... stoppet 1 gang i halvtimen og slang på noe vann.. hehe.. men den kvelda ikke fæør minusgradene kom da frostpluggene skøyt fart ut av blokka! ;) Men drit i den 230k greia og kjøp 230f av meg! ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cokeloop Skrevet Desember 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2005 hva skal du ha for din B230f da?:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet Desember 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2005 Før du går i gang og bytter vannpumpa: Da du skiftet termostaten, er du sikker på at du satte den nye inn rett vei? Og at du fikk ut eventuell luft bak termostaten, så det ikke står en damplås noe sted? Det er en luftetapp på termostaten som skal stå vendt oppover. Når jeg bytter frostvæske, bruker jeg å klemme på slangene til den raper i ekspansjonskaret. Om du mistenker termostaten (selv nye kan det være feil med), kan du teste den i varmt vann og sjekke om den åpner. Blir radiatoren varm over hele flata, eller er det kalde partier? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slire_sladd Skrevet Desember 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2005 min har en kjempevarm slange og en lunken slange,ved den kjempevarme er radiatoren også varm, ved den lunka slangen er raddisen lunka også. min blir veldig varm på tomgang. (Radiator rens?) er det en løsning med 2x el. vifte? noen som har prøvd? Siter ...prrrrrtt... 2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK... (X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt... (X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet Desember 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2005 slire sladd: Var det meg, ville jeg helt klart bytta radiatoren. En radiator som er over 15 år gammel går på lånt tid. Å kompensere for en skral radiator med flere vifter er helt misforstått. Overoppheting av motoren må for all del unngås, for aluminiumstoppen har lett for å slå seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Borg Skrevet Desember 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2005 Da burde jeg bytte min radiator snart da... er jo 18 snart 19 år trur jeg. Han som hadde den før nevnte ikke no om at den var bytta vertfall! Er vell heller ikke no bonus med litt grass rester fra et jorde ved gatebil som sitter der enda heller? :cocain: Siter '87 240 B230ET Godbil'n '86 240 B230A Vinterbil/Automat-Pelle '62 Felt B18 Camoblå/Dødsfella Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.