realace Skrevet Desember 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2005 Nå stiller jeg kanskje dumme spørsmål, men hvorfor er det egentlig så mye avgifter på å trimme en nyere bil konta gammel ? At garantien går vekk er greit, men bremser,sikkerhet på bilene osv er jo generellt mye bedre på en nyere bil. Det er jo "tryggere" å trimme en ny bil, og hvorfor har dem ikke gjort motsatt da ? 283 000kr måtte jeg betalt visst min var ny... damndamn Sjåføren er vel den største årsaken til ulykker enn bilene.. At det er dyrt å ha bil med mye hester i Norge kan man ikke komme unna.. dumt, men jeg hadde liksom ikke noe valg når jeg skulle ha skilter :deng Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SOFTY Skrevet Desember 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2005 er det bare jeg som synes det er litt rart at det er gratis å trimme 10 år gamle biler? blir jo litt feil å kunne kjøre rundt i en sliten bil uten ABS o.l med 300hk fordi det var gratis... når man f.eks kunne hatt en helt ny bmw med 300hk... hvilken bil er mest forsvarlig å kjøre? hvilken bil tror dere har mest avgasser og påvirker miljøet mest? burde egentlig vært omvendt så det var billigere å trimme nye biler enn gamle... ja jeg vet det med bremser at de må oppgraderes, men en helt ny bmw har i de fleste tilfeller bedre bremser og antispinn og annet tull som gjør bilen vesentlig tryggere å kjøre enn en gammel bil med like mange hester... typisk norge... Tenk om det gikk ann å (går sikkert ann:P) gå inn i en bilbutikk, se på en fin 316, kjøpe den med "pre-trim kit" med bedre bremser, kraftigere understell osv... og så stikke innom nærmeste tuning sjappe for turbo og annet snæcks, montere dette og rulle ned til biltilsynet med tüv papirer og få registrert bilen med trimmen... UTEN å måtte betale mange hundre tusen bare i hk avgift... For å suge penger ut a dem som har råd til ny bil det:P allt har med penger å gjøre her i norge^^ :P :soldiersf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2005 Bilene var mye bedre før vettu, er bare plastikk jo Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SOFTY Skrevet Desember 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2005 Bilene var mye bedre før vettu, er bare plastikk jo er vel no med det å:P men syns allikavæla det er teit å betale for å trimme plastikken^^ hadde vært mye mer fornuftig at det var påkrevd med noen form for forsterkninger av bilen;) åsså slipper forsikringene å betale så mye for eldre biler som er kræsja enn nye for dem er ikke verdt så mye sikkert noe med det å:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmhaga Skrevet Desember 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2005 I praksis kan man øke effekten med 20%, da man regner 10% avvik på måledata fra produsent og 10% avvik på dynobenken. Siter '06 Subaru Outback 3.0R '92 Suzuki Bandit GSF 400x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800 '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Desember 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2005 Kan du henvise til dette, eller er det bare en varierende praksis blant trafikkstasjonene? Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmhaga Skrevet Desember 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2005 Var en i Subaruklubben som ble stoppet i teknisk kontroll i Stavanger. Han fikk bilen BESLAGLAGT på stedet av tollvesenet. Enden på visa var at de ikke fikk målt mer enn 260 hk i motoren (225 originalt), og han fikk tilbake bilen uten avgiftskrav. Siter '06 Subaru Outback 3.0R '92 Suzuki Bandit GSF 400x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800 '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DynaCore Skrevet Desember 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 bygg bremser før motor er vel en fin ting! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 1, 2006 Rapporter Share Skrevet August 1, 2006 I praksis kan man øke effekten med 20%, da man regner 10% avvik på måledata fra produsent og 10% avvik på dynobenken. b.t. i bergen er ikke med på den praksisen her.. har du noen "lover", publikasjoner, o.l. som støtter dette? ps. jeg HÅPER virkelig det stemmer!! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet August 1, 2006 Rapporter Share Skrevet August 1, 2006 Hm, hadde kosta meg ca 100.000 i hk avgift da på bare lystgassen om det er ca 1000,- hesten, så nei jeg har ikke betalt for det. Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2 low 4 you Skrevet September 22, 2006 Rapporter Share Skrevet September 22, 2006 Om bilen har en endring i forhold til original status skal det egentlig meldes ifra...Avgifter: http://www.toll.no/upload/dokumenter/avgiftsrundskriv/2005engangsavgift_motorvogner1.pdf Man har lov å trimme 15% på originalt understell osv. Mer enn det så må understell bremser osv tas fra en lik modell med flere hester eller kunne bevises at det skal tåle så så mye hester i din type bil... Dette kan gjøres gratis på biler som er 10 år eller eldre og må da også registreres i vognkortet om man skal ha det lovlig. Da er det ofte bra å sjekke om forsikrings selskapet i det hele tatt er villig til å fortsette å forsikre det for dette. Effektøkning utover disse 15% er da en del mer komplisert... da alt av understell, bremser osv må godkjennes. noen som har loven om dette? tenker å trimme litt, å greit å ha litt papir arbeid før man drar til satans vegvesen Siter http://www.2-Low-4-You.tk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ssagat Skrevet September 22, 2006 Rapporter Share Skrevet September 22, 2006 Er vel best å holde kjeft om man har trimmet bilen uten godkjenning, er i allefall ikke særlig smart å legge ut om hva man har i motoren på forumet i tillfelle feile folk skulle komme til å lese det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.