Gå til innhold

Hvor mange trimmer "lovlig"?

Ranger emnet


WaBBiT

Anbefalte innlegg

om jeg øker fra mine 136 hester til 170 betaler jeg 2500 i ekstraavgifter.. det var da temmelig lite med tanke på hva dere over har fått :P men nå er min førstegangsregistrert helt tilbake i 97, sett i forhold til a3'en som blei førstegangsregistrert i år. og, ja, ikke på langt nær så mye effektøkning!

saab 9000 2.3T

saab 900 aero

BMW e28 518, vinterbil 09/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

LOL 278 469 nok! Ja!!!!! Jeg løper ned å betaler med en gang. Har dem røyka lut eller. Øke ifra 180hk til 350hk skal dem ha nesten 280k for??? :crazysant

HEIA NORGE :rockets

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Norske avgifter, er ikke så mange andre land man regner bilavgifter på denne måten. Ypperlig måte og sørge for at folk kjører rundt i gamle dårlige biler, og ikke melder i fra om sine modifikasjoner...

 

Hvor mange chip trimmede biler går det ikke her i landet etter hvert..?! Hvor mange tror dere faktisk har fått dette ført inn i vognkort og betalt avgifter for det? Det tror jeg er veldig få, hvis noen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Norske avgifter, er ikke så mange andre land man regner bilavgifter på denne måten. Ypperlig måte og sørge for at folk kjører rundt i gamle dårlige biler, og ikke melder i fra om sine modifikasjoner...

 

Hvor mange chip trimmede biler går det ikke her i landet etter hvert..?! Hvor mange tror dere faktisk har fått dette ført inn i vognkort og betalt avgifter for det? Det tror jeg er veldig få, hvis noen i det hele tatt.

 

 

Ja men er det noe rart da? Hehe... Kjøp chip for 6.000 og betal avgifter 30.000... Haha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bare jeg som synes det er litt rart at det er gratis å trimme 10 år gamle biler?

 

blir jo litt feil å kunne kjøre rundt i en sliten bil uten ABS o.l med 300hk fordi det var gratis... når man f.eks kunne hatt en helt ny bmw med 300hk...

 

hvilken bil er mest forsvarlig å kjøre? hvilken bil tror dere har mest avgasser og påvirker miljøet mest? burde egentlig vært omvendt så det var billigere å trimme nye biler enn gamle... ja jeg vet det med bremser at de må oppgraderes, men en helt ny bmw har i de fleste tilfeller bedre bremser og antispinn og annet tull som gjør bilen vesentlig tryggere å kjøre enn en gammel bil med like mange hester...

 

typisk norge...

 

 

 

Tenk om det gikk ann å (går sikkert ann:P) gå inn i en bilbutikk, se på en fin 316, kjøpe den med "pre-trim kit" med bedre bremser, kraftigere understell osv... og så stikke innom nærmeste tuning sjappe for turbo og annet snæcks, montere dette og rulle ned til biltilsynet med tüv papirer og få registrert bilen med trimmen...

 

UTEN å måtte betale mange hundre tusen bare i hk avgift...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men er det noe rart da? Hehe... Kjøp chip for 6.000 og betal avgifter 30.000... Haha...

Nei det er jo ikke rart i det hele tatt, loven er jo lagt opp til at folk skal bryte den...

 

Må si at WaBBiT har ett godt poeng med 10 års regelen også. Sier jo hvor lite logikk det er i dette lovsystemet. Melking av bilavgifter? Det kan man vel trygt si. Logikk? Hvor?

 

Se på f.eks. England, der betaler man veiavgift etter inndelte klasser, husker ikke helt, men mener det går på avgass utslipp. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange er det som faktisk melder i fra om effektøkningen på bilen sin? og betaler dyrt for det?

 

 

Har noen av dere krasjet og måtte betale regress e.l i forsikring?

 

Forsikringsselskapenene kan ikke kreve regress selv om bilen er trimmet litt i forhold til original. Jeg mener det er slik at dersom man skal kunne få regress på forsikringsbeløpet ved skade så må det være fordi skaden er skjedd direkte eller indirekte pga at motoren er kraftigere enn den skulle vært, f.eks utforkjøring i høy fart eller at du kjører på noen i et fotgjengerfelt og når folk begynner sjekke så har bilen 400 hk og trommelbremser bak...

 

Dessuten, om en bil er oppgitt til f.eks 150 hk i vognkortet, hvem kan egentlig si om 180 hk på en måling skyldes naturlig variasjon i motoreffekt i den bilen, avvik/forskjeller ved den målerulla som brukes eller andre årsaker?

 

Konklusjonen er vel at det viktigste er vel at det ikke ser ut som "sikrus arnardo" oppi motorrommet hvis det står 90 hk i vognkortet og å bruke hodet når man kjører en trimmet bil. Og ha bremser og understell som tåler effekten.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt sikkert tenkt meg om to ganger før jeg løper bort til onkel Staten og forteller at jeg er skyldig ham beløp i 100.000-kronersklassen. Hadde avgiftene vært mere rettferdige, så skulle jeg nok vurdért å betale for å få helt OK, alt-godkjent bil.

 

 

rettferdig ? hva med de av oss som kjøper biler med masse efekt i utgangspunktet ? 250.000 i avgift på en snart 10 år gammel bil, er det retferdig ? det koster oss like mye. btw, det er kjøpt inn to firehjuls ruller som er mobile og vil bli brukt i kontroller langs veien til sommeren.

DA svi efektøkningen som ikke står i vognkort... betal heller for litt økning så er de ikke så kritiske om du blir stoppet med jallaplast rakett og neon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rettferdig ? hva med de av oss som kjøper biler med masse efekt i utgangspunktet ? 250.000 i avgift på en snart 10 år gammel bil, er det retferdig ? det koster oss like mye. btw, det er kjøpt inn to firehjuls ruller som er mobile og vil bli brukt i kontroller langs veien til sommeren.

DA svi efektøkningen som ikke står i vognkort... betal heller for litt økning så er de ikke så kritiske om du blir stoppet med jallaplast rakett og neon.

 

 

er dette noe som er sikkert??

at du vil ha med bremsebenk på kontroller i sommer???

(da skal jeg pøkker meg stå og se på når det er kontroller! kommer sikkert til og bli bremsa noen kule biler iløpet av en dag! )

 

((og altid ha med meg laptopen i bilen så jeg kan justere litt hvis de skal bremse min!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Dessuten, om en bil er oppgitt til f.eks 150 hk i vognkortet, hvem kan egentlig si om 180 hk på en måling skyldes naturlig variasjon i motoreffekt i den bilen, avvik/forskjeller ved den målerulla som brukes eller andre årsaker?

 

 

godt poeng der. er vel ikke noe nytt at bil fabrikker oppgir for lite effekt for og slippe unna avgifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette noe som er sikkert??

at du vil ha med bremsebenk på kontroller i sommer???

(da skal jeg pøkker meg stå og se på når det er kontroller! kommer sikkert til og bli bremsa noen kule biler iløpet av en dag! )

 

((og altid ha med meg laptopen i bilen så jeg kan justere litt hvis de skal bremse min!!)

 

 

 

det er sikrere enn nokas for og si det slik...

og tro det eller ei, det er et par av de gutta som faktisk har peil. jeg liker det ikke, men sånn er det. de er også mye hissigere på og sjekke "prestanda" biler som har vert innblandet i ulykker nå fremover. dette har jeg fra sikre kilder.

det er nok her de fleste kommer til og bli tatt, det er også lovgjemmel for og konfiskere biler og selge disse på tvangsaution om man ikke blar opp mellomlegget om bilen er trimmet. fristen her er normalt tre dager meg bekjent. klart , det vil nok bli brukt en viss grad av skjønn men staten er jo ikke kjent for være barmhjertig når det er snakk om avgiftsunndragelsr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår