Gå til innhold

Hvor mange trimmer "lovlig"?

Ranger emnet


WaBBiT

Anbefalte innlegg

Nå stiller jeg kanskje dumme spørsmål, men hvorfor er det egentlig så mye avgifter på å trimme en nyere bil konta gammel ? At garantien går vekk er greit, men bremser,sikkerhet på bilene osv er jo generellt mye bedre på en nyere bil. Det er jo "tryggere" å trimme en ny bil, og hvorfor har dem ikke gjort motsatt da ?

 

283 000kr måtte jeg betalt visst min var ny... damndamn

 

Sjåføren er vel den største årsaken til ulykker enn bilene..

 

At det er dyrt å ha bil med mye hester i Norge kan man ikke komme unna.. dumt, men jeg hadde liksom ikke noe valg når jeg skulle ha skilter :deng

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er det bare jeg som synes det er litt rart at det er gratis å trimme 10 år gamle biler?

 

blir jo litt feil å kunne kjøre rundt i en sliten bil uten ABS o.l med 300hk fordi det var gratis... når man f.eks kunne hatt en helt ny bmw med 300hk...

 

hvilken bil er mest forsvarlig å kjøre? hvilken bil tror dere har mest avgasser og påvirker miljøet mest? burde egentlig vært omvendt så det var billigere å trimme nye biler enn gamle... ja jeg vet det med bremser at de må oppgraderes, men en helt ny bmw har i de fleste tilfeller bedre bremser og antispinn og annet tull som gjør bilen vesentlig tryggere å kjøre enn en gammel bil med like mange hester...

 

typisk norge...

 

 

 

Tenk om det gikk ann å (går sikkert ann:P) gå inn i en bilbutikk, se på en fin 316, kjøpe den med "pre-trim kit" med bedre bremser, kraftigere understell osv... og så stikke innom nærmeste tuning sjappe for turbo og annet snæcks, montere dette og rulle ned til biltilsynet med tüv papirer og få registrert bilen med trimmen...

 

UTEN å måtte betale mange hundre tusen bare i hk avgift...

 

For å suge penger ut a dem som har råd til ny bil det:P allt har med penger å gjøre her i norge^^ :P :soldiersf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene var mye bedre før vettu, er bare plastikk jo

 

er vel no med det å:P men syns allikavæla det er teit å betale for å trimme plastikken^^ hadde vært mye mer fornuftig at det var påkrevd med noen form for forsterkninger av bilen;) åsså slipper forsikringene å betale så mye for eldre biler som er kræsja enn nye for dem er ikke verdt så mye sikkert noe med det å:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis kan man øke effekten med 20%, da man regner 10% avvik på måledata fra produsent og 10% avvik på dynobenken.

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en i Subaruklubben som ble stoppet i teknisk kontroll i Stavanger. Han fikk bilen BESLAGLAGT på stedet av tollvesenet. Enden på visa var at de ikke fikk målt mer enn 260 hk i motoren (225 originalt), og han fikk tilbake bilen uten avgiftskrav.

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
I praksis kan man øke effekten med 20%, da man regner 10% avvik på måledata fra produsent og 10% avvik på dynobenken.

b.t. i bergen er ikke med på den praksisen her..

 

har du noen "lover", publikasjoner, o.l. som støtter dette? ps. jeg HÅPER virkelig det stemmer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Om bilen har en endring i forhold til original status skal det egentlig meldes ifra...

Avgifter:

http://www.toll.no/upload/dokumenter/avgiftsrundskriv/2005engangsavgift_motorvogner1.pdf

 

Man har lov å trimme 15% på originalt understell osv. Mer enn det så må understell bremser osv tas fra en lik modell med flere hester eller kunne bevises at det skal tåle så så mye hester i din type bil...

Dette kan gjøres gratis på biler som er 10 år eller eldre og må da også registreres i vognkortet om man skal ha det lovlig.

Da er det ofte bra å sjekke om forsikrings selskapet i det hele tatt er villig til å fortsette å forsikre det for dette.

 

Effektøkning utover disse 15% er da en del mer komplisert... da alt av understell, bremser osv må godkjennes.

 

 

noen som har loven om dette? tenker å trimme litt, å greit å ha litt papir arbeid før man drar til satans vegvesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår