Gå til innhold

Kasseanbefalinger til Cerwin Vega Vega154

Ranger emnet


Vipe

Anbefalte innlegg

Hei og hopp...!

 

Etter at jeg fikk ferdig det nye anlegget i bilen sitter jeg til overs med 1stk. Cerwin Vega Vega:154-sub.

Planen min var å bygge en sub til anlegget inne, og trenger i den forbindelsen anbefalinger til kasse.

Jeg har tidligere hatt to stk av disse i mine Infinity SM155-høyttalere (ett i hver kasse så klart), og dette spilte rått.

 

Forsterkeren dette skal drives med er en NAD218THX, så tror elementet skal få nok kraft yodude

Ett problem jeg hadde tidligere var at den innerste membranen løsnet i limingen.

Dette har jeg fått for meg at det kommer av at elementet har spilt for lave frekvenser, for høyt (free-air nermest?)

Har fått elementene rekonet 2 ganger. Hvordan er beste måten å løse dette på i fremtiden?

 

Parametere (jeg er ikke 100% sikkre på disse):

QTS - 0.359

VAS - 181L

FS - 23Hz

QMS - 4,516

QES - 0,390

SPL - 96db

 

Denne vil bli brukt til både musikk og film. Musikken jeg hører på er alt fra rap, trance/dance, heavyrock, til Enya. Kort sagt; alt mulig :p

Personlig liker jeg best lyden av en portet kasse. Spiller dypere, og høyre som regel.

 

Håper noen ivrige sjeler der ute kan sette seg ned med WinISD e.l og mekke forslag. aneglsmili

(Lim gjerne inn screenshot av frekvenskurvene)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=39406

 

I tillegg ligger Vega'n ferdig inne i WinISD, så burde jo ikke være store problemet å selv forsøke deg frem til å finne rette frekvenskurven etter hva du liker :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Har forsøkt lekt meg litt med WinISD Pro selv, men da jeg ikke KAN dette ordentlig kan det vel fort bli feil.

Bedre at noen med erfaring og peiling kommer med forslag :)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

115 liter tuna til 35hz med et subsonic filter som er justert til 35hz.

Hvordan mekker jeg subsonic-filter på en forsterker som står innendørs?

 

Her er to screenshot av WinISD Pro. Første bildet er Ole Jonny's anbefaling (115L, tunet til 35Hz)

Andre forslaget er mitt eget, 130L tunet til 26Hz. -3db er merket av og vises øverst til høyre på bildene.

Hva funker best, andre forslag?

 

115L, 35hz

35hzVega.JPG

 

130L, 26hz

26hzVega.JPG

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mekker jeg subsonic-filter på en forsterker som står innendørs?

 

Her er to screenshot av WinISD Pro. Første bildet er Ole Jonny's anbefaling (115L, tunet til 35Hz)

Andre forslaget er mitt eget, 130L tunet til 26Hz. -3db er merket av og vises øverst til høyre på bildene.

Hva funker best, andre forslag?

 

 

Siste har en mye flatere og finere kurve, noe jeg syns gir mye bedre lyd.

Subsonick filter har jeg litt liten tru på, for om du lager ett slikt filter, eller bruker ett elektronisk filter med 24Db. Så vil ikke det dele noen ting.Side du allerede har en veldig bratt avrulling. Vet det er mange med motsatt mening en meg, men det er dette jeg mener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

115 liter tuna til 35hz med et subsonic filter som er justert til 35hz. grunnen til at dine har løsna er at vegaen slår for langt når den kommer under tuningfrekvensen til kassa. Som å spille i free air omtrent :P dette har vel skjedd med 8 eller 9 vega basser på den lille plassen jeg bor hehe

 

Alle subber slår for langt under tuningfrekvens om man tilfører omtrent like mye effekt som ved eller over tuningfrekvensen.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe de opplysningene jeg ga er cerwins kasse forslag. bruk subsonic filter vist ikke kan jeg nesten garantere deg at den spideren på den bassen kommer til å revne. står og i papira som fulgte med bassen at man bør bruke et 18db subsonic filter for å forhindre dette.

Har ikke opplevd at "spidern" har revna, men den har løsna i liminga rundt elementet.

Greit nok at jeg bør ha et subsonic-filter. Er dette noe jeg får kjøpt som en "aktiv komponent" (boks), eller må det plasseres som et vanlig passivt delefilter inne i kassa? Kom gjerne med linker.. :)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å unngå at subben spilles med under tuning.....tune kassen til 20~25hz så er det problemet eliminert :D

subsonic ødelegger mer enn den gjør nytte syns jeg da men...hehe...

det er oftest ingen problem å tilføre 500w ved 5~10hz under tuninga som over tuninga.

jeg har ikke hatt problemer med å guffe på med mye krutt ved 30hz i en kasse tunet til 40~45hz.

det er forresten sjeldent at man får problemer med over-excursion på en kasse tunet til 35hz på vanlig musikk.

det at elementet revner i limingen tyder vel mest på dårlig lim.....? så lenge det er limet da..og ikke materialet...

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å unngå at subben spilles med under tuning.....tune kassen til 20~25hz så er det problemet eliminert :D

subsonic ødelegger mer enn den gjør nytte syns jeg da men...hehe...

det er oftest ingen problem å tilføre 500w ved 5~10hz under tuninga som over tuninga.

jeg har ikke hatt problemer med å guffe på med mye krutt ved 30hz i en kasse tunet til 40~45hz.

det er forresten sjeldent at man får problemer med over-excursion på en kasse tunet til 35hz på vanlig musikk.

det at elementet revner i limingen tyder vel mest på dårlig lim.....? så lenge det er limet da..og ikke materialet...

 

mvh, stig

Det er nok som Cerwin Vega! her sier at limet løsner. :eek:

Vil min tuning på 26Hz være såpass lav at jeg ikke trenger subsonic-filter?

 

HVIS jeg bestemmer meg for et subsonicfilter, ha bør jeg velge?

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok som Cerwin Vega! her sier at limet løsner. :eek:

Vil min tuning på 26Hz være såpass lav at jeg ikke trenger subsonic-filter?

 

HVIS jeg bestemmer meg for et subsonicfilter, ha bør jeg velge?

 

 

Om du skal ha subsonicfilter, så må den dele brattere en hva kurven faller. Tviler sterkt på du får til det, så da vil filtre kun forstyrre.

Så da er det bedre å skru ned effekten noe. Men jeg har skjeldent hatt problemet med for stor vandring, når frekvens kurven blir så flat som ved den 26Hz tuningen. kanskje andre har hatt større problemer en meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår