Gå til innhold

Problemer med motorvarmer

Ranger emnet


sunh

Anbefalte innlegg

Bilen min har noe DEFA-greier i seg (sikkert en gammel DEFA-pakke). Det sitter ei kontakt under hanskerommet, kupévarmer? Jeg antar at den derfor også har motorvarmer, men denne funker ikke selv om jeg gir den 230v i kontakta den har i trynet.

 

Denne kontakta fører til en koplingsboks det står DEFA på, der det går to ledninger ut igjen. Jeg antar at den ene går til kontakta inne i bilen, og den andre til motorvarmeren.

 

Spørsmålet mitt er om noen har vært borti noe lignende, eller har litt peiling på DEFA og hvordan det funker. Vil ikke begynne å eksperimentere på egenhånd med ting jeg ikke har peiling på, men med et par hint kan jeg kanskje få fart på motorvarmeren.

 

Skal prøve å måle litt spenning i morgen i dagslys for å få litt mer fakta på bordet, men det kunne som sagt vært fint med noen tips før den tid :)

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å følge ledningene å se om en går til blokkvarmeren, evt. til en slangevarmer på en kjølevannsslange.

 

Å måle er ikke bare bare. Dra heller til nærmeste forhandler å spør om han kan ta å teste motorvarmeren din.

(DEFA har egen tester som man bare plugger inn i defapluggen og ser om det lyser grønt. Tar ikke 1 min engang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah.. at jeg ikke tenkte på det. Har et lite display klistra på ved dashen ja, men har ikke brydd meg så mye om den, hehe. Takk for at du minte meg på den, skal ta en kikk i morra.

 

Verksted og denne DEFA-testeren får bli neste om jeg ikke får orden på det selv :D

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok noe feil med systemet. Fikk ikke noe varme selv om jeg fikk det til å stå "on" på displayet, går ut i fra at motorvarmeren skulle være aktivert da ihvertfall. Fikk heller ikke stilt klokka på displayet, så noe er nok galt på enheten med displayet og.

 

DEFA har ikke egne motorvarmeledninger vel? Bruker en ledning som ble brukt på en gammel ascona før, men kontakta passer jo, så det er vel standard..?

 

Får vel få et verksted til å se på det, kanskje de kan fikse for en billig penge.

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

defa har egne motorvamer ledninger jo, men det er de små std pluggene på.

Er det lys i displayet? blir det lys når du slår på tenningen ? For det skal det bli om det er koblet rett. Blir det strøm i kontakten inne i bilen når du aktiverer?

Sjekk også at sikringen er iorden, en 5 A sikring, men tror at displayet skulle vært mørkt da om jeg ikke husker helt feil.

 

Det jeg ville ha sjekket er ledningen frem til styingsboksen. Om det er strøm frem dit, og det ikke er strøm videre da er styringsboksen gåen.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klokka må være innstilt, det gjør du ved å trykke og holde inne begge piltastene, så har du 5 sekunder på å trykke enten høyre eller venstre (øke eller senke), når du har riktig klokkeslett vet 3 sekunder, og klokka er i orden. da virker systemet.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår