Gå til innhold

Motor ble svært varm og kubbet. Overheat relè???

Ranger emnet


Blend_2097

Anbefalte innlegg

Finnes det noe slikt eller er Minken død? Snakket med en av rånegutta på selecten for noen dager siden. Han sa det skal være et overheat relè på disse bilene(og alle andre for den saks skyld). Denne skal koples inn når motoren ligger på grenseland til havari.

 

Motoren skal ikke kunne startes før dette relè`et er byttet. Skal virke på samme måte som en sikring....???

 

Er dette bare ønsketenkning, eller bør jeg se meg rundt etter ny motor? Evt noen her som har en liggende? Bilen min er forøvrig en 323 1.6lx 90 mod. Vil helst ha en slik motor, evt noe kraftigere pga anlegget som skal inn i bilen blir svært tungt.

 

Det triste er at motoren ikke har gått lengre enn 150k, har ALLTID startet meeeget fint, ikke noe problemer tidl. Nettop byttet olje på motor og kasse, samt alle filtere og plugger.

 

Takker for alle som kan gi meg noe svar på noe av dette.

 

Mvh

Simon

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det er noe håp for motoren?

 

Her er storyen:

Bilen har stått ute i 2 uker, men vann på motor. Det har vært svært kaldt de siste dagene. Da jeg hentet bilen på Åsane Auto var det is fra motor til asfalt, og reimene (untatt reg.reim) var så frossen at de ikke gikk rundt ved start, sto og spant på hjulene... Jeg lot bilen gå i ca 40-45sek, så slo jeg av og ventet litt slik at varmen kunne spre seg i reimene, ved andre forsøk gikk de rundt. Det er autochoke på denne, men turtallet la seg på 2700rmp, normalt 1200rpm ved kald start.

Jeg kjørte til nermeste bensinstasjon, og kjøpte frostveske til bilen. Fant da ut at slangen nederst på radiatoren hadde hoppet av, og det var ikke mer veske på motoren. Festet denne og kjøpte ny frostveske igjen.

Etter påfyll, sank temp fra H til normal, og jeg kjørte hjemmover. Det ble ikke noe varme i varmeanlegget, til tross for normaltemp på motor. Dette tyder på lite/ingen veske på motor, men det var min 1 liter der...

Jeg kjørte i ca 6-10min, så lå temp på H igjen, og jeg stoppet bilen i 20 min for å la den kjøle seg ned. Da var det heller ikke strøm på deen, så jeg måtte dytte den igang.

Derfra var det ikke lange stykket hjem(max 8 min). Da jeg kom på 1.broen steg temp til H igjen, jeg slo atter en gang av motoren og trillte ned til avgiftsbommene. Startet på giret rett før betaling, og kjørte videre. Temp lå fortsatt på H. Opp mot 2. broen skulle jeg slå av bilen og trille nesten helt hjem, men idet jeg tok i svitsen, stoppet bilen av seg selv. Trillte til nærmeste P-plass, og der står bilen nå, kan se den fra stuen.

Da jeg gikk ut av bilen var det tydelig at motor kokte, masse damp på begge sider av panseret:/

Under hele turen holdt bilen 2000-2700rpm i fri, dette prøvde jeg etter beste evne å begrense til 1000-1500rpm ved å slure på girene.

Ved akselerasjon kunne det høres ut som om et lager var gåent, eller at det var SVAK tikking i alle ventilene sammtidig.. Denne lyden kom som nevnt kun ved aks, fjernet jeg forten fra pedalen forsvant lyden. Det har aldri vært noe slik lyd fra motoren før.

 

Noe håp for denne eller noen som har vært borti samme situasjon? Har en GT motor for hånd nå, men ser HELST at jeg unngår å bytte...

 

Mvh

Simon

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit at mazda er bra bil men det er måte på.

 

Når jeg leste din story så er det en ting som jeg tenker på.. hva er du driver av med!! starte bil med fryste reimer, kjøre uten nedre rad slange, feste på denne og bare fylle 1 liter kjøleveske og kjøre med bilen når tempen er på H.

 

 

det lukter vel ødelagt motor her.. RIP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke stole på tempmåleren når du ikke engang har kjølevæske på motoren (1l holder ikke i det hele tatt. Blir ikke sirkulasjon). Grunnen til at du ikke fikk varme var nok fordi det var luft i kjølesystemet. Derfor ingen sirkulasjon med motorras som følger.

Den har nok vært for varm lenge selv om du har fulgt med på temperaturmåleren som viste feil.

Tapp ut oljen og fyll på ny (biltemaolje i tilfelle dette ikke fungerer).

Hør på motoren om dette hjalp, men mest sansynlig er det bare å kaste motoren (evt bytte topp, men da kan du like greit slenge i ny motor).

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

eg tror den motoren din er helt fin! har du prøvd og starte den etter dette skjedde? eg kjørte opelen min varm flere ganger, grunn radiatoren lakk. denne stoppet først ved for varm, fikk ikke tatt den på gir, alt var låst, ventet bare en stund så startet den igjend uten problem, og tror mazdaen din tåler mer en den ekle opelen(rekord)

eg digger OPEL, og BMW:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår