Gå til innhold

Gir eksostape på grenrør mer effekt?

Ranger emnet


Kid-A

Anbefalte innlegg

Supersprint grenrør og komplett 2,5" "Gruppe A" eksosanlegg med to lyddempere ligger klart til montering på Bad'roc :)

 

En kompis hevder at grenrøret bør surres inn med eksostape for å begrense varmetapet.

Han mener at varmen grenrøret avgir (som er myyye kraftigere enn på original manifold og grenrør) gjør eksostemperaturen så lav at motoren taper effekt.

Eksostape vil hindre varmetapet og dermed holde eksostemperaturen oppe.

 

Kompisen mener jeg bør surre inn hele grenrøret og eksosanlegget frem til fremre lyddempere for å få optimal eksostemperatur og effekt.

 

Motoren er en 1983 Golf GTI 1,8 8v 112 hk DX

 

Hva tror dere?

 

 

Grenrøret:

322308.jpg

Prosjekt: BAD'ROC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det som du skriver er det samme som eg har hørt.

eksostape får eksosen til å holde på varmen.

 

såg på biker bulidoff på discovery at man brukte eksostape på eksosanlegget for å holda varmen og man mista ikkje effekt.

når du tapa det på så fukta han det i vattn for å holda støvet "på plass" i tapen

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er i overkant uviten nå, men hvorfor skal temperaturen på eksosen spille noen rolle når det uansett er snakk om gasser motoren allerede har kvittet seg med?

 

Jeg kan forsåvidt være med på at eksosbandasje vil holde varmen i eksosrøret og derved skape et kjøligere motorrom, noe som igjen vil si kaldere innsugsluft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel to ting som teller her.

 

En er at det blir kjøligere i motorrom og en annen er at varme gasser er lettere enn kalde (Varmluftsballong er jo et godt eksempel her) og det er dermed lettere å forflytte. Og da blir det bedre flow i eksosanlegget! Konge!

 

Men hvor kjøper man slik tape? Har lurt på det en stund!

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen synspunkter :)

 

1: Effekten du kan få med eksos bandasje ror jeg bestemt knapt er målbar..

 

2: Eksostape er ikke noe pent, men gir et barskt utseende på en løpsbil kanskje..

 

3: Eksostape blir veldig fort stygt å se på, da det tåler minimal berøring etter bruk før det frynser opp.. Det tåler IKKE mye..

 

4: Mange påstår at eksosrørene ruster fortere med eksosbandasje på, men på bildet så ditt ut som rustfritt så da spiller det liten rolle..

 

5: Det eneste gode argumentet jeg ser er å holde motor rom kaldere..

 

 

Når det kommer til effekten så vil min logiske sans helle imot at kalde avgasser tar mindre plass, ergo lettere å få ut igjennom eksos anlegget.. Men mulig det er bevist annet..

Jeg for min del velger å tro at det er klistremerket som følger med pakka, som gir mest effekt :respect

 

(Jeg hadde det selv på min bil, pga varme, men det ble jævlig fort stygt)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Exhaust gases respond In the same manner. Higher temperatures in a system increases the flow of the system."

 

Der fikk jo jeg passet mitt påskrevet :D :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset ligger jo i scavengig-effekten. Altså, der eksospulsene møtes - i kollektoren - skapes det et større sug idet pulsen farer forbi, og dette suget hjelper til med å suge inn bensin/luft-blandinga på neste sylinder. Suget blir større fordi eksosen er varmere, tar opp mere plass og farer fortere igjennom rørene. Dermed, teip = hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset ligger jo i scavengig-effekten. Altså, der eksospulsene møtes - i kollektoren - skapes det et større sug idet pulsen farer forbi, og dette suget hjelper til med å suge inn bensin/luft-blandinga på neste sylinder. Suget blir større fordi eksosen er varmere, tar opp mere plass og farer fortere igjennom rørene. Dermed, teip = hester.

Det lærte vi på skolen også, at varmere luft strømmer fortere og suger mer inn i sylinderen ved nytt innsug.

Opel Vectra B 1996mod 1,8 16V

-Lite gjort hittil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår