Gå til innhold

Gir eksostape på grenrør mer effekt?

Ranger emnet


Kid-A

Anbefalte innlegg

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, få det ut!!!

 

I "høyere" bilklasser kan de tune eller bygge om bil og motor til å få optimal innsugs- og eksostemperatur uten å måtte ty til "nødløsninger" som eksostape.

 

Ved trimming av en standardmotor i et originalt motorrom er mulighetene mye mer begrensa, og da kan eksostape være til hjelp.

 

hahaha. bra poeng det der ! skal selv prøve med termisk sprøyting, noe jeg har tro på, ikke for effekten, men for og få ned tempen under lokket.

edit: sjekket og det viser seg at ingen form for eksos bandasje eller annen varme skjærming brukes på årets punto super 1600 ialle fall. det må vel kunne kalles en "ommbygget standar bil" ? og dette er fabriksbygget sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super 1600-biler er ganske ekstremt modda vil jeg påstå!

 

Gruppe N eller nasjonal derimot, er noe helt anna...

 

 

men jeg vil være vanskelig her... hehe. gr. N og nasjonal er jo stortsett drevet av glade amatører (all respekt til de, missforstå ikke!) som kanskje ikke har helt styr på hva som er go og hva som er no ???

blir gøy og høre om det blir noen merkbar forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa mulig dere har rett i at tape'n gir bittelitt effekt, men det er selvfølgelig en grunn til at det ikke er satt på tape etc originalt da;)

 

Det er fordi originale anlegg er alt annet en rustfrie, og tapen, som samler fuktighet, vil ta livet av rørene innen kort tid.

 

Hvorfor ferrari og seriøst bygde biler ikke bruker tape, som andre her spør om, er fordi de har et warmedempende belegg på eksosrørene, som demper mer en tape!

 

Husk også at tape ikke gir effekt med en gang. Man må kjøre hardt nok til å få varmen utover i eksosen, så ved rolig kjøring hjelper det nok fint lite til annet enn å dempe temperaturen i motorrommet. Jeg personlig kommer til å legge tape på eksosen i lincoln snart.. Jeg må ha hansker for å ta på panseret om sommeren......

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi originale anlegg er alt annet en rustfrie, og tapen, som samler fuktighet, vil ta livet av rørene innen kort tid.

 

Hvorfor ferrari og seriøst bygde biler ikke bruker tape, som andre her spør om, er fordi de har et warmedempende belegg på eksosrørene, som demper mer en tape!

 

Husk også at tape ikke gir effekt med en gang. Man må kjøre hardt nok til å få varmen utover i eksosen, så ved rolig kjøring hjelper det nok fint lite til annet enn å dempe temperaturen i motorrommet. Jeg personlig kommer til å legge tape på eksosen i lincoln snart.. Jeg må ha hansker for å ta på panseret om sommeren......

 

 

hvilken ferrari mener du har dette varmedempende belegget ?

jeg kan i alle fall avkrefte dette på ferrarier frem til og med 360challenge stradalen ble sluppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett... nicasil har vel omtrent de samme virkningene? holder motorrommet kaldt, og eksosen varm..

 

først, inconel (blander alltid) og ja, hensikten er og holde gasstemp høyest mulig,men her er ikke inconel noe utenomjordisk. jeg siterer:

INCONELL X-750

750 er en aldringsherdbar legering med gode kryphållfastheter opp til 815 grader. Legeringen er i hovedsak utviklet for gasturbiner, men brukes i en hel del andre liknende konstruktioner.

over til tape.

 

fred ut :kiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først, inconel (blander alltid) og ja, hensikten er og holde gasstemp høyest mulig,men her er ikke inconel noe utenomjordisk. jeg siterer:

INCONELL X-750

750 er en aldringsherdbar legering med gode kryphållfastheter opp til 815 grader. Legeringen er i hovedsak utviklet for gasturbiner, men brukes i en hel del andre liknende konstruktioner.

over til tape.

 

fred ut :kiss

 

 

Allright:) lært noe nytt i dag og da. cheers

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok å sjekka litt på min, der er de originale grenrøra pakka inn med et stoff som skal hindre varmeutvikling i motorrom.

Har selv pakka downpipen med eksostape, dette for å få vekk varmen fra motorrom og øke gasshastigheten.

Om det har noe effekt i seg selv vet jeg ikke men i samband med alt det andre så har det kanskje noe!

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår