Gå til innhold

Gir eksostape på grenrør mer effekt?

Ranger emnet


Kid-A

Anbefalte innlegg

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil ha eksostape fordi det ser så meita gromt ut! Vil heller ha et strøkent og funksjonelt motorrom enn et dyppet i krombad som man ikke tør å kjøre i tilfelle det skulle komme noe dritt og olje..!

Eneste problemet mitt er vel at man nærmest må ta ut motoren for å komme til manifolden...:(

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke bli for varmt da egentlig (selfølgelig ikke så metallet smelter da)?

 

Ikke vet jeg, vil bare høre om noen har synspunkt på det.......

 

Det eneste som kan skje er at om du har sånne kjipe eksospakninger som gammel ford har, så tåler ikke de at manifolden blir rødglødende.. Ellers går det helt fint :)

 

@ Kid-A: Ha på teip! Teip er tøft!

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant lesning i den gamle tråden :)

 

Konkluderer så langt med at det stor fordel med tape:

Dempe varmen i motorrommet for kaldere innsugsluft og beskytte motor og girkasse

 

Og en stor ulempe:

Rust (grenrøret mitt er i kromma stål)

 

Såvidt jeg kan skjønne blir den beste løsningen for en lett trimma bil som går året rundt å tape bare den første delen av grenrøret.

- Teipe 4-2-delen, for å dempe varmen i motorrommet

- Drite i å teipe 2-1-delen (og videre bakover), som havner lenger under bilen og dermed er mer utsatt for fukt, subbing og altså rust.

Prosjekt: BAD'ROC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med tape er også at eksosgassene ikke skal bremses opp.

 

Møter eksosen et kaldt rør så vil den bremses, dette betyr motstand i røret og det betyr tap av motoreffekt på en turbomotor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istede for eksos teip kan man jo få lagt keramik på rørene istede.

Dette er den aller beste løsningen. Lurium-industrien, men blant andre Jet-Hot i spissen har gjort store fremskritt de siste årene, så nå for tiden kan du påført ei coating over gloheite deler knapt en tidels millimeter tykt som er istand til å redusere overflatetemperaturen til det punkt der du nesten kan legge hånda på grenrøret mens bilen råkjøres på dynoen. Denne coatinga holder også vær og vind unna stålet slik at utvendig korrosjon ikke lengre blir en faktor. Ulempen er at materialet i grenrøret tar opp mye mere varme, og dette kan svekkes svært mye med mindre det er laget av et bra materiale. Rustfritt 304 og bedre ser imidlertid ut til å være 'godt nok'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Øyvind Ryeng!

På sugemotor er høy eksoshastighet bra, derfor man bør ha godt tilpassa eksosanlegg, så eksosen får optimalt hastighet ut.

Så riktig dimma eksosanlegg (som jeg vil tro supersprintanlegget er) pluss eksosteip som holder på energien i eksosen er en kjekk ting =)

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter og ha lest tråden spør jeg meg: om dette er et lett måte og tjene litt effekt på... hvorfor bruker ingen av de seriøse produsentene det, de som lever av og konstruere og bygge biler for gt klassene osv. ? noen som har sett en gt1 bil med tape ? en F1 bil ? jeg har aldrig sett dette brukt annent enn på biler (med all respekt) laget av uproffesjonelle, da mener jeg av folk uten doktorgrad i hva de holder på med. mulig jeg er helt på jodet. måtte bare får det ut her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir bl.a brukt på biler som ikke har tilstrekkelig plass/kjøling i motorrommet, der har det jo en hensikt, men at man merker det på akselerasjon har jeg ikke VELDIG stor tro på.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg er helt på jodet. måtte bare får det ut her .
Ja, få det ut!!!

 

I "høyere" bilklasser kan de tune eller bygge om bil og motor til å få optimal innsugs- og eksostemperatur uten å måtte ty til "nødløsninger" som eksostape.

 

Ved trimming av en standardmotor i et originalt motorrom er mulighetene mye mer begrensa, og da kan eksostape være til hjelp.

Prosjekt: BAD'ROC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved trimming av en standardmotor i et originalt motorrom er mulighetene mye mer begrensa, og da kan eksostape være til hjelp.

 

Tror dette vil funke bra på Golf/Rocco, og senke temp på innsuget en del også. Slipper at eksosanlegget varmer det opp like mye

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår