Gå til innhold

Gir eksostape på grenrør mer effekt?

Ranger emnet

Kid-A

Anbefalte innlegg

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men jeg vil være vanskelig her... hehe. gr. N og nasjonal er jo stortsett drevet av glade amatører (all respekt til de, missforstå ikke!) som kanskje ikke har helt styr på hva som er go og hva som er no ???

blir gøy og høre om det blir noen merkbar forskjell.

kremt.. heyyou fornærmet...

Er faktisk de som kan en god del også. Og ingen av dem jeg kjenner som kjører gr. N og nasjonal er helt grønne på det feltet. Men så har det seg slik at et grenrør ruster jævla fort, og enda fortere med teip på. Men så skal man ikke legge skjul på at å få litt varme ut av motorrommet ikke kan skade.

Når det kommer til effekten, så varier dette med tape like mye som den effektforskjellen man får når lufta har noen % mere fuktighet i seg...

Fint å skjerme for varmen som kommer fra manifolden om man har utblås og innsug på samma siden. Har opplevd så jævlig mange ganger at om bilen stopper, så vil den ikk starte pga bensina fordamper bort i innsuget (bunn av gasser'n) fordi det er så jævlig varmt der. og motoren suger det faen ikke ned fort nok... (gammalt Opel CIH problem)

Så for åsidet kort og godt. du fjerner noen problemer, og får noen nye..

Deilig medrustfritt grenrør, må ha kosta skjorta...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først litt OT: Visste ikke at Inconel hadde noe isolerende egenskaper, trodde det ble brukt på grunn av stor motstandsstyrke mot korrosjon, samt at det tåler høyere temperaturer enn "vanlig" rustfritt stål (som gjør at du kan henge en tung turbo på at grenrør som er rødt uten at det gir seg).

Hadde egentlig vært artig om noen hadde bremset en motor i benk (altså uten noe motorrom å varme opp) uten og med tape på samme kombinasjon, og så på rullende landevei med samme motor i motorrom, med og uten tape på. Først da kan en vel si om det utgjør noe effektfordel.

For min del mener jeg at en med riktig dimesjonert eksosanlegg ikke vil se noe spesielt stor forskjell i benk, mens med motoren i et motorrom kan tapen utgjøre en merkbar forskjell.

:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Har man en manifold i 321 rustfritt,og så bytter til "mild steel" så går varmetapet per fot/min (målt i BTU) opp med 219%... så det er litt forskjeller ute og går...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er fordi originale anlegg er alt annet en rustfrie, og tapen, som samler fuktighet, vil ta livet av rørene innen kort tid" rustfrie er dem vel når du kjøper nye ;)

Originale eksosanlegg er rustfrie i den mening at de er uten rust, ikke laget i rustfritt stål.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

Hei!

Ang. eksostape.

Når jeg har spylt på eksosen påm motorer, mopeder, gressklippere og lign. så hører man lett at tomgangen går ned, det må nesten si at effekten går ned da...

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Ikke nødvendig vis at eksos teip gir massevis av hester men det skader ihvertfall ikke :)

Ser det snakkes om suge motorer her, men tenke dere at dere kan lade med på en overladet motor uten å få tennings bank viss eksosteipen leder varmen mer effektivt bort fra motoren.

Blir på en måte samme som vann innsprøytning, vannet i seg selv gir nada effekt men det det bidrar med gjør at man kan øke effekten uten å få tennings bank like fort. (litt rotete forklart :) )

Men det som sies ang scavenging effekten spiller en aldri så liten rolle det på effekt kurven, gjelder å få scavenging effekt på riktig sted/tidspunkt. Viss denne inntreffer på rette punktet vil jeg tro man mister hk ved å lede gassene ut raskere viss man teiper.

En aldri så liten mega bump til :D

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendig vis at eksos teip gir massevis av hester men det skader ihvertfall ikke :)

Ser det snakkes om suge motorer her, men tenke dere at dere kan lade med på en overladet motor uten å få tennings bank viss eksosteipen leder varmen mer effektivt bort fra motoren.

Blir på en måte samme som vann innsprøytning, vannet i seg selv gir nada effekt men det det bidrar med gjør at man kan øke effekten uten å få tennings bank like fort. (litt rotete forklart :) )

Men det som sies ang scavenging effekten spiller en aldri så liten rolle det på effekt kurven, gjelder å få scavenging effekt på riktig sted/tidspunkt. Viss denne inntreffer på rette punktet vil jeg tro man mister hk ved å lede gassene ut raskere viss man teiper.

En aldri så liten mega bump til :D

På en turbomotor har wrap'en flere fordeler: Mer varme ut til snurrboen. Mindre varme i kammeret. Kan ha mindre grenrør (teoretisk,ikke prøvd enda). Alt som får eksosen ut fortere er bra,fart er kinetisk energi og disse stressede molekylene møter baktrykket og "holder det igjen"... hvilket betyr at man kan "kamme" motoren hardere uten å få eksos helt opp i turboen igjen.... dvs,hvis alt er enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 years later...

Eksostape redusrer strålevarme i motorrommet som kan forplante seg til innsufningsmaniolden. Ergo bedre fyilling og bedre effekt. Mindre nedkjøling av eksosen gir større volum og mer motstand i eksosen. Så her er det vel to ting som jobber mot hverandre?

Men vinsten er nok størst ved kjøligere omgivelser i motorrommet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksostape redusrer strålevarme i motorrommet som kan forplante seg til innsufningsmaniolden. Ergo bedre fyilling og bedre effekt. Mindre nedkjøling av eksosen gir større volum og mer motstand i eksosen. Så her er det vel to ting som jobber mot hverandre?

Men vinsten er nok størst ved kjøligere omgivelser i motorrommet..

Mindre nedkjøling av eksosen senker motstanden... MACH-nummeret er mye lavere og en får derved mer varm eksos enn kald eksos gjennom samme røret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette har ikke jeg peiling på, og det ser nok litt væl jalla og uorginalt ut for min smak.

Men det sies her at varm eksos er lettere enn kald, hvorfor det tro, jo pga lavere densitet, senker man temperaturen på eksosen, vil den bli tyngre(høy densitet), men den vil ta mindre plass.

Hva som går lettest ut av eksosen gidder jeg ikke plage hjernen min med.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider