Gå til innhold

Pia (Volvo 242) er sjuk,trenger hjelp...

Ranger emnet


_Sjakalen

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid hatt problemer med bilen.

problemet er at Pia ikke klarer mer enn 110-120 på 4.gir med sin B21a motor.. I motbakker begynner den å skyte og smelle i forgasseren, og dør på turtall.. I fri, 1 og 2 gir kan jeg dra bilen opp til 5ooo +.. Men på 3 orker den ikke mer enn max 45oo og 4 er det snakk om max 325o omdreininger.. Har kommet fram tel at det er tenninga. (Jøss så flink). bytta plugger,pluggledninger, kondensater, rotor, fordelerlokk og justert stiften. På tomgang skal jo bilen ha ca. 10 grader tenning. Min har over 30... den bruker mye bensin og er tel tider forferdelig å kjøre.. går og napper og harker.. Nå har jeg tilogmed bytta forgasser, så nå er den billigere på mila og bruker ikke opp forgasserølja på en dag.. Men tilbake til problemet, hva kan være galt nå? Justere tenninga kan jeg drite i, fordelerhuset sitter bom fast.. kan jo evnt. justere stiften.. noen som kan tenke seg til, hva jeg har gjort galt, ikke gjort enda?

 

Mvh

_Sjakalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i lengre tid hatt problemer med bilen.

problemet er at Pia ikke klarer mer enn 110-120 på 4.gir med sin B21a motor.. I motbakker begynner den å skyte og smelle i forgasseren, og dør på turtall.. I fri, 1 og 2 gir kan jeg dra bilen opp til 5ooo +.. Men på 3 orker den ikke mer enn max 45oo og 4 er det snakk om max 325o omdreininger.. Har kommet fram tel at det er tenninga. (Jøss så flink). bytta plugger,pluggledninger, kondensater, rotor, fordelerlokk og justert stiften. På tomgang skal jo bilen ha ca. 10 grader tenning. Min har over 30... den bruker mye bensin og er tel tider forferdelig å kjøre.. går og napper og harker.. Nå har jeg tilogmed bytta forgasser, så nå er den billigere på mila og bruker ikke opp forgasserølja på en dag.. Men tilbake til problemet, hva kan være galt nå? Justere tenninga kan jeg drite i, fordelerhuset sitter bom fast.. kan jo evnt. justere stiften.. noen som kan tenke seg til, hva jeg har gjort galt, ikke gjort enda?

 

Mvh

_Sjakalen

 

Da finner du den 13mm bolten som sitter i bunn av fordelerfoten, løsne denne, så kan du justere tenninga, hvis det er noe fysisk galt så den sitter fast så kan du prøve å justere den litt bedre på reg.reima, fordeleren blir drivd av en aksling som blir drivd av registeret.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt membranet i forgassern din ;) å se om d er strøm til tomgangs ventilen :) ikke rør teninga;) grunnen til at du har 30 grader fortenning er vell at den går på 1500-2000rpm påtomgang, for å klare å holde liv i bilen :) IKKE STOL PÅ ORG TURTELLER, om du har d :)

 

 

Membrand er bytta. Strømmen sjekka jeg. Var det første som jeg fikk ordna.. Så bytta jeg plugger og ledninger, og den gikk så å si normalt. Men fortsatt har jeg fusking og skyting på 3 og 4 gir i oppoverbakke. begynte på 2. gir såvidt igår,før den døde... Så nå har jeg finni fram slager, og 2 forlengere + et brekkjern og river ut den gamle tenninga med makt, og setter inn en ny med ferdig justert stift og ny kondensator.

Funker ikke detta, da må jeg finne ny motor til Pia.. Kan jo hende at kamreima har hoppa over en tagg.. får sjekke detta i samre slengen...

 

Oppdatering kommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå byttet fordeler, og bilen går igjen.. Enn så lenge.. På tomgang går den nesten ikke, gir jeg gass så skyter det en gang, før den klarer å dra seg opp.. Jeg har ikke sjekka hvordan tenninga er nå,men det hjalp faktisk når jeg snudde den 180 grader.. merklig hvordan det skar hjelpe;) Uansett, denna skytinga og ikke gåing på tomgang, hva kan detta væra? Den går på ca 5-600 rpm på tomgang...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, justerte min til å gå på 300 rpm på tomgang.. noe den takla utmerket.. var gøy.. ^^; men justerte opp til 700 rpm når jeg fikk på servoen, så ble det bra..

 

flekk opp noen bilder fra kræsjet snart da..

 

men ja, sjekk blandinga og tomgangsventilen.. det var et problem på min.. må nok ta den med til noen som kan å stille co-blandinga..

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå byttet fordeler, og bilen går igjen.. Enn så lenge.. På tomgang går den nesten ikke, gir jeg gass så skyter det en gang, før den klarer å dra seg opp.. Jeg har ikke sjekka hvordan tenninga er nå,men det hjalp faktisk når jeg snudde den 180 grader.. merklig hvordan det skar hjelpe;) Uansett, denna skytinga og ikke gåing på tomgang, hva kan detta væra? Den går på ca 5-600 rpm på tomgang...?

 

Sikker på at luftfilteret er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nytt luftfilter på den,men tok opp plugga for å reingjøre dem, og da oppdaget jeg et 4'rn hadde deler av porselenet brent vekk! Detti kan jo væra et resultat av den forrige fordeleren da.. Justerte tomgangen på den, men uten resultat... Ventilen har strøm, det har jeg også sjekka.. Har ikke prøvd blandeskruen, skar sjekke med tenningslampe etterpå,min er såklart ødelagt og lånt bort når jeg trenger den.. så skar sjekke det etterpå... Nye oppdateringer da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår