Gå til innhold

Ny bil, hva skal jeg velge? GTI VS TDI

Ranger emnet


algaman

Anbefalte innlegg

Til sommer når skolen er ferdig og jeg er begynt i full stilling, så blir det ny bil, valget er allerede klart. VW Golf 4, blir det. Så der er det enkelt. Men så kommer det en del spørsmål. Har alltid hatt sinnsykt lyst på GTI, men kossen går TDIen (150 hesteren) iforhold, ser at veldig mange TDIer kommer med 4motion systemet. Er dette noe å samle på? Så vidt jeg har skjønt kommer ikke GTIen med dette systemet eller?

Ka den ene koster i forsikring vs den andre er egentlig ikke så veldig interresangt. Kjørecomfort,pris,kor godt den går er MYE viktigere, skal ikke bli eller være noke racerbil,men skal kunne trykke til en gang i blant hvis jeg er ute på tur.

 

Håper på masse positive tilbakemeldinger, lurer også på om det svarer seg å kjøpe fra tyskland vs norge. Er jo ett langt større utvalg i tyskland.

 

mvh André

x Mazda Mx-3 1,8 V6

2006 Opel Astra GTC 2.0T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Org 150 Tdi tar lett en org 1.8T

Chippet har du 190hk og 410nm i Tdi'n... sier selv hvem som går best oxo i chippet tilstand.

Men så har du penere og råere lyd i 1.8T da...

Og den egner seg vel kanskje bedre til aktiv kjøring siden du har et breder turtalls register. Men f.eks en forbikjøring er Tdi'n og foretrekke.

I aksen vinner nok 1.8T, så det er mange ting som veier for og imot her.

Drivstoff forbruket er genialt på Tdi'n, men ikke fullt så genialt på 1.8T. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker lyden av en bensin motor bedre enn en disel, uten å fornærme noen. Men diselen har helt klart mange fordeler.

Og de 150hk går jo ganske heftig vet jeg:)

VW GOLF V GTI 2005 modell

VW GOLF IV GTI Exclusive 99 modell solgt

VW VENTO 1,8cl 94 modell solgt

VW JETTA 1,8gl 90modell solgt

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1358179#post1358179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en Chippet 150Tdi er raskere enn en chippet 1.8T i akselerasjon i fart.

Brutalt drag i alle gir. (Kommer med 6 trinns kasse) og du har muligheten til 4motion. Det har ikke en Gti mulighet til, siden den kommer som kun forhjulstrekk. Med åpent luftfilter på en Tdi får du en veldig kraftig sugelyd og hører en form for "dump" faktisk. Selv om den ikke kan sammenlignes med 1.8T lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker veldig godt tilbakemeldingene her, lyden betyr jo kanskje noke,men kanskje ikke noe allikavrell, det som egentlig gjør at tdien hoppet inn i hodet mitt vs gtien,er at du får den like fullspekket i ekstrautstyr og mere enn gtien gjerne, pluss at med diesel,lukter det diesel kort fra papsen sin bedrift.hehe. men dette 4 motion systemet hossen funker det iforhold til audis quattro?

 

,vh André :crazysant

x Mazda Mx-3 1,8 V6

2006 Opel Astra GTC 2.0T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en Chippet 150Tdi er raskere enn en chippet 1.8T i akselerasjon i fart.

Brutalt drag i alle gir. (Kommer med 6 trinns kasse) og du har muligheten til 4motion. Det har ikke en Gti mulighet til, siden den kommer som kun forhjulstrekk. Med åpent luftfilter på en Tdi får du en veldig kraftig sugelyd og hører en form for "dump" faktisk. Selv om den ikke kan sammenlignes med 1.8T lyden.

 

kommer alle tdiene med 6 gir? hvis ikke? hvilken gjør?

x Mazda Mx-3 1,8 V6

2006 Opel Astra GTC 2.0T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dette 4 motion systemet hossen funker det iforhold til audis quattro?

 

 

Tar jeg ikke helt feil her så er det likt som på Audi med tverrstilt motor, altså A3, TT osv..

 

Ville valgt Tdi i samme situasjon selv, med samme begrunnelser som nevnt over her..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4motion er samme som a3, s3 ja.

Men ikke noe prob å leke seg md det. Bakhjula slår innså fort at det ikke er merkbart.

Du kan få alle Pumpedyse diesel cersjoner med 6 gir. 115hk, 130hk og 150hk.

Og den girkassa tåler MYE juling. Ikke noe prob å chippe en 150hk slik at du får 410Nm, girkassa tåler godt over 500Nm ifølge Vag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, stemmer. PD Diesel får du i 115hk, 130hk og 150.

Mulig det er en 100hk oxo men er ikke sikker.

Uansett, en av fordelen med PD er at du kan dra motoren rimelig langt til å være en diesel uten at du mister effekten.

Du har fullt moment fra ca 1800 til over 4000 omdreininger.

Dieselen blir pumpet inn i motoren med mye større trykk.Utstyrs messig er de identiske, i England og Tyskland heter bilen GTI TDI i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TDI er bare sååå mye bedre enn GTI , for det første går den myee bedre og for det andre lommeboka blir dobbel så tykk... du sparer mye i form av drivstoff utgifter , forsikring, service, holdbarehet på bilen og ikke minst verdien av bilen holder seg veldig godt, er såå lett og selge en tdi bil iallefall 150 hesteren som er veldig sjelden..

 

Hadde 1.8 T før, og har ikke angret et eneste sekund på at jeg gikk over til 150 hester tdien.. har ikke hatt et eneste problem med bilen..

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår