Gå til innhold

Hvilke elemeter skal jeg kjøpe ?

Ranger emnet

loqron

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe 2 nye elementer til kassene mine.

Og det står mellom disse :

Denne

6,5". Treveishøyttalere for høye effekter. Frekvensområde 35-23000 Hz. Maks. effekt 200 W (100 W RMS), imp. 4 ohm. Diam. 165 mm, monteringsdybde 60 mm. Leveres parvis med 2x3 m kabel.

Og denne : 60 watt.6 1/2" basselement og 1/2" dome diskant. Nom. effekt 30 W, frekvensomfang 72 Hz-20 kHz, imp. 4 W, 87 dB/1W/1m. Qts. 0,84. Vas 9,7 liter. Fo 95 Hz. Innbyggingsdybde 57 mm, mont.hull Ø 145 mm. Selges parvis. Merket er COMPETITION

Denne selger biltema for 449 kr. Og den passer rett inne i det hullet som er på kassen min.

Hvilken skal jeg ta ?

Jeg har 2 kasser og det er 2 sånne små diskant elementer der fra før av. Så jeg er på jakt etter Bass. Ikke mer diskant.

Bilder kommer senere, må bare finne kameraledingen.

Mvh jahn åge

No car yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha BASS (med store bokstaver), hvorfor vil du ha 6,5" høyttalere?

Jeg går ut ifra at du HAR høyttalere og kasse fra før, så hvorfor ikke bare kjøpe en kasse til, med 10" i?

Har sett ferdige kasser med 10" element til ca 500,- (Poison Audio). Dette spilte faktisk fantastisk i forhold til den lave prisen, tro det eller ei. I en sedan, også.

Search and you shall find.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha BASS (med store bokstaver), hvorfor vil du ha 6,5" høyttalere?

Jeg går ut ifra at du HAR høyttalere og kasse fra før, så hvorfor ikke bare kjøpe en kasse til, med 10" i?

Har sett ferdige kasser med 10" element til ca 500,- (Poison Audio). Dette spilte faktisk fantastisk i forhold til den lave prisen, tro det eller ei. I en sedan, også.

Search and you shall find.

Har ikke lyst og kjøpe nye kasser eller lage. Hullet er Ø145 så den biltema selger passer akkurat.

Men hvordan er kvaliteten på Biltema sine elementer ?

Viss jeg skal ha Bass hvilke elementer anbefaler dere da ? De må ikke være større enn 6 1/2"

Forsterkeren jeg skal bruke er en vanlig cd spiller.

Bilder:

8f00aec0.jpg

anlegg002.jpg

No car yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe 2 nye elementer til kassene mine.

Og det står mellom disse :

Denne

6,5". Treveishøyttalere for høye effekter. Frekvensområde 35-23000 Hz. Maks. effekt 200 W (100 W RMS), imp. 4 ohm. Diam. 165 mm, monteringsdybde 60 mm. Leveres parvis med 2x3 m kabel.

Og denne : 60 watt.6 1/2" basselement og 1/2" dome diskant. Nom. effekt 30 W, frekvensomfang 72 Hz-20 kHz, imp. 4 W, 87 dB/1W/1m. Qts. 0,84. Vas 9,7 liter. Fo 95 Hz. Innbyggingsdybde 57 mm, mont.hull Ø 145 mm. Selges parvis. Merket er COMPETITION

Denne selger biltema for 449 kr. Og den passer rett inne i det hullet som er på kassen min.

Hvilken skal jeg ta ?

Jeg har 2 kasser og det er 2 sånne små diskant elementer der fra før av. Så jeg er på jakt etter Bass. Ikke mer diskant.

Bilder kommer senere, må bare finne kameraledingen.

Mvh jahn åge

Da kan jeg anbefalle: Peerless Definition 6" bassmellomtone, pris pr. stk

NOK 448.00

http://www.dynabel.no

Blir omtrent dobbelt så dyrt, men har prøvd disse i akkurat de kassene, og det blir brukbart, så fort du plugger igjen porten.

Eller du kan prøve: dynaBel 6" bassmellomtone, pris pr. stk

NOK 178.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg anbefalle: Peerless Definition 6" bassmellomtone, pris pr. stk

NOK 448.00

http://www.dynabel.no

Blir omtrent dobbelt så dyrt, men har prøvd disse i akkurat de kassene, og det blir brukbart, så fort du plugger igjen porten.

Eller du kan prøve: dynaBel 6" bassmellomtone, pris pr. stk

NOK 178.00

Har ikke lyst til og bestille fra internett.

Men jeg er ikke på jakt etter en MASSIVE bass. Biltema kvaliteten er vel god kvalitet det. Jeg får det jeg betaler for..

Og dette skal ikke brukes til bilanlegg.

No car yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lyst til og bestille fra internett.

Men jeg er ikke på jakt etter en MASSIVE bass. Biltema kvaliteten er vel god kvalitet det. Jeg får det jeg betaler for..

Og dette skal ikke brukes til bilanlegg.

Vel, ingen av dem du har valgt er brukanes til bass i disse kassene, siden det er fulltone høyttalere. Og det har du ikke behov for.

Jeg vet ikke hvilke bilstereo butikker det er i nærheten av deg. eller hvor langt du ønsker å kjøre. Hvorfor ikke handle over nett? Jeg har fått bedre service over nett enn i vanlig butikk. Enklere ved reklamasjoner også, er jo bare å sende tilbake, slipper å ta turen bortom.

Det du skal ha er en 6,5" bass ellement, spiller ikke SÅ stor rolle av merke. Fordi jeg anbefaller deg å plugge igjen porten.

Biltema har for øvrig en 6,5" midbass som går ned til 50Hz for 179,- pr stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ingen av dem du har valgt er brukanes til bass i disse kassene, siden det er fulltone høyttalere. Og det har du ikke behov for.

Jeg vet ikke hvilke bilstereo butikker det er i nærheten av deg. eller hvor langt du ønsker å kjøre. Hvorfor ikke handle over nett? Jeg har fått bedre service over nett enn i vanlig butikk. Enklere ved reklamasjoner også, er jo bare å sende tilbake, slipper å ta turen bortom.

Det du skal ha er en 6,5" bass ellement, spiller ikke SÅ stor rolle av merke. Fordi jeg anbefaller deg å plugge igjen porten.

Biltema har for øvrig en 6,5" midbass som går ned til 50Hz for 179,- pr stk.

Mener du den porten på kassen ? Er det den jeg skal tette igjen ?

Hvordan blir lyden da ?

Viss et element er 6 ,5" så er det den største diameteren ikke sant..

Tror ikke jeg kan ha større en 6" for kassen min er ikke allverdens stor.

En det bare diskant og litt bass i fulltone høyttalere ?

Hvilke nettebutikker anbefaler dere ?

No car yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du den porten på kassen ? Er det den jeg skal tette igjen ?

Hvordan blir lyden da ?

Viss et element er 6 ,5" så er det den største diameteren ikke sant..

Tror ikke jeg kan ha større en 6" for kassen min er ikke allverdens stor.

En det bare diskant og litt bass i fulltone høyttalere ?

Hvilke nettebutikker anbefaler dere ?

6,5" er største diam. og det er ikke rare forskjellen fra 6". litt filing kanskje.

Ja, tett den porten. For den stemer meget tvilsom til den bass du setter inn (tuning)

så da treffer du mye bedre ved å tette igjen den.

Jeg anbefaller nettbutikken til http://www.dynabel.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur eg skal ha et større elemtent enn 6"

Jeg har plass til en 8" (25,4*8=203,2mm=20,3cm) men da må jeg lage nytt hull, men men.

Hva er en bassmellomtone ? Og Subwoofere ?

Er det sånn at Subwoofere har bare bass og bassmellomtone har bass og litt diskant ?

Du kan godt bruke 8" også, men da bør du velge en som er beregnet for lukka kasser.

Subwoofer gjengir kun bass ja. En bassmellomtone gjengir bass og mellomtone, ikke diskant.

Skal du ha 8" kan du faktisk kjøpe denne:

/BILSTEREO/HØYTTALERE/COMPETITION/

31-773_l.jpg

Subwoofer Competition

Basshøyttaler for montering i hattehylle eller innbygging i kasse. Utstyrt med kraftig magnet for sterk og fyldig bass. Chassis av støpt aluminium. Ventilert talespole.

Art nr Pris Antall

100 W RMS. 8" basselement med gummiopphengt kon og 30 oz ferrit-magnet. Frekvensomfang 48 Hz-3 kHz. Impedans 4 W. Lydtrykk 79 dB 1 W/1 m. Fo 48 Hz. Qts 0,42. Vas 12,1 liter. Mål innbyggingsdybde 114 mm, monteringshull Ø 180 mm. Selges enkeltvis. 31-773 398,00 kr

Hos Biltema, siden den fungerer overaskende godt i små lukka kasser med små forsterkere. Til denne prisen.

Husk, plugg gjen porten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider