Gå til innhold

Motorstyrings-forskjeller mellom B230F&FK

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

Noen som vet forskjellen på motorstyringen? Jeg VET at bensinhjernen er annerledes, så jeg har skaffet meg en slik.... men tenninga feks?

 

Har sjekket rundt på nettet, og komponentene ser utrolig like ut.. samme Bosch nummer på boksene og greier....! Er det det samme?

 

Skal det virkelig være så enkelt å bytte fra B230F med LH2.4 til en B230FK/FT At man slipper å bytte noe mer enn bensinhjernen??? Virker jo Genialt :D

 

Takker for alle svar!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok...da må jeg ha tenningshjerne også ja. damn! :deng ;)

 

Formotstand på dysene vet jeg... men lurer litt på hvordan jeg skal koble den på. tviler sterkt på at det ligger opplegg for Formotstand på F-dysene mine nå, som jeg bare kan bytte ut :)

 

Men, noen som vet om jeg HAR bankesensor på F'en min? Har hørt at jeg skal ha det pga LH 2.4'en... men er ikke sikker :)

 

Takk for svar! :D

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 245_orginal :)

 

Fannt ut at jeg må ha ny tenningshjerne.... som slutter på 219 til Ft/FK-motor :)

 

Forkoblingsmotstanden fannt jeg også ut hvor kan kobles hen...! Den skal mellom jordinga til alle dysene... så må kutte bittelitt i kabel-bunten til dysene, og finne jordings-ledningen. (en 4-1 kobling der et sted)

 

Noen som har en slik formotstand eller tenningshjerne? Send PM :)

 

Takker for svar! Skal lage min egen "guide" til motorbytte når jeg er ferdig med dette.... det tror jeg kan trenges til andre ferskinger ;)

 

mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan da bare bruke høyohmsdyser å gi faen i forkoblingsmotstanden..

 

hva er vitsen med lavohms-dyser da? Må være fordi det skal gå mer strøm av en eller annen grunn.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være bankesensor på F'en ja....

 

Ojda... gikk inn i VADIS i dag, og fannt ut en ting:

Knackuppfetning (ej B204 FT/GT, B230 F). Signal till bränslesystemet (# 28) att styrenheten har detekterat knackning i alla cylindrarna

 

Lover ikke bra.. MÅ jeg ha det for å lade 0,6? Eventuelt justere til tidligere tenning bakpå fordelerlokket??

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor volvo har valgt lavohmsdyser på turbørødblokk vet jeg ikke, men det er veldig vanlig å sette på 3"lmm og 465ccm HØYOHMS dyser på både lh 2,4 og motronic. og da fjærner man forkoblingsmotstanden.

 

Vil da tro du har en bankesensor, men denne sender vel signal til tenningshjernen og ikke bränslesystemet. kan fint kjøre uten, men er jo seff større sjanser for banking. tror ikke det vil være no problem med 98 oktan og 0,6 trykk.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor volvo har valgt lavohmsdyser på turbørødblokk vet jeg ikke, men det er veldig vanlig å sette på 3"lmm og 465ccm HØYOHMS dyser på både lh 2,4 og motronic. og da fjærner man forkoblingsmotstanden.

 

Vil da tro du har en bankesensor, men denne sender vel signal til tenningshjernen og ikke bränslesystemet. kan fint kjøre uten, men er jo seff større sjanser for banking. tror ikke det vil være no problem med 98 oktan og 0,6 trykk.

 

Hva du ikke kan ;) hehe

 

Ok, da kan jeg i teorien bare bruke høyohms-dyser egentlig :) Hva slags dyser burde jeg bruke? Holder det med F-dyser kanskje?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ft\fk har 337ccm dyser så du bør værtfall ikke ha no mindre. f dysene er nok for små. se på boschnret på de, skriv inn i google så finner du ut hvor store de er. du bør heller ikke sette på for store dyser da motoren vil gå for fett. dysestørrelsen må stå i forhold til lmm størrelsen.. er masse sider på nettet hvor du finner hvilke dyser som sitter på hvilke biler så du bare kan ta en tur på høggern og plukke med deg...

Eller så kan du skaffe deg 3"lmm og 465cc dyser (masse til salgs på tpc forumet billig). da vil kunne ta ut endel mer hk..

eller du kan bare lodde på den jævla forkoblingsmotstanden hehe:)

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja..hehe.. Jeg har 216cc dyser på F'en min nå.. så det kan nok kanskje bli litt lite?

 

Slo opp og kikka litt... de bruker jo faktisk den dysa på Peugot 605 med V6'er og 200HK da.... men, det er jo en 6'er Uten turbo.

 

Spørs nok ikke om jeg lodder på en forkoblings-motstand... Dyser koster :eek: Og jeg hadde tenkt til å bruke orginal 016-LMM ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår