Peri Skrevet Desember 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2005 hei hei! noen som har bytta hjulager bak på audi 100 2.3 c4 1992 mod? bilen er uten quattro. det er en fæl skrape lyd.. merker også at bakhjulter bremser når d kommer spon mellom kulene så tror ikke det kan være noe annet enn lageret.. bråker også i takt med bilens hastighet. noen erfaringer med bytte? mvh! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2005 hei hei!noen som har bytta hjulager bak på audi 100 2.3 c4 1992 mod? bilen er uten quattro. det er en fæl skrape lyd.. merker også at bakhjulter bremser når d kommer spon mellom kulene så tror ikke det kan være noe annet enn lageret.. bråker også i takt med bilens hastighet. noen erfaringer med bytte? mvh! Skift lageret umiddelbart, bilen må ikke kjøres før dette er gjort! Å skifte lageret er enklere en å skifta lager bak på en Golf med trommelbremser! Skru av hjulet og løsne bremsecalipperen før bremseskiven kan tas av. Ta av lokket i senter på navet, dra ut saksesplinten og tannskiven. Skru av mutteren og navet kan da dras rett av akselen. Skift begge lagrene inkl. ytterkrans, husk å pakke de SKIKKELIG inn med grease (EP2) før montering. Skift også simmerringen ved indre lager! Monter alt sammen igjen, strammingen gjøres med mutteren i senter, ikke stram for mye slik at hjulet blir tyngre å dreie rundt, og heller ikke så lite at det slarker. Skal strammes til slarken er borte, ikke mer. Etter en kjøretur må du sjekke for slark og kanskje etterstramme. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Desember 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2005 Skift lageret umiddelbart, bilen må ikke kjøres før dette er gjort! Å skifte lageret er enklere en å skifta lager bak på en Golf med trommelbremser! Skru av hjulet og løsne bremsecalipperen før bremseskiven kan tas av. Ta av lokket i senter på navet, dra ut saksesplinten og tannskiven. Skru av mutteren og navet kan da dras rett av akselen. Skift begge lagrene inkl. ytterkrans, husk å pakke de SKIKKELIG inn med grease (EP2) før montering. Skift også simmerringen ved indre lager! Monter alt sammen igjen, strammingen gjøres med mutteren i senter, ikke stram for mye slik at hjulet blir tyngre å dreie rundt, og heller ikke så lite at det slarker. Skal strammes til slarken er borte, ikke mer. Etter en kjøretur må du sjekke for slark og kanskje etterstramme. ok takk du :) er 1 årslærling som bilmekaniker så skal nok få bytta det! problemet var bare om d ville ta lang tid eller om det var mye arbeid.. har ikke sett på det engang. fikk frem lyden kunn i går så er derfor det ikke er biltt gjort noe med det. man får jo alle delene med i hjulagersette. har bytta MANGE lagere bak på golf/polo så reinte nesten med det var noe av samma greia.. (sett bortifra trommel på golf og skive på min) skal man stramme til helt korekt skal man kunne bevege på skiva bak mutteren uten noe motstand. var bare glad det var bak og ikke fremme! lageret har nesten 300 000km bak seg i følge historikk på bilen så var kanskje påtide med noen nye? :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2005 ok takk du :)skal man stramme til helt korekt skal man kunne bevege på skiva bak mutteren uten noe motstand. Høres noe løst ut spør du meg, jeg justerer til slarken er vekk. Skifte av lagrene ordner du nok fint siden du er mekaniker(lærling). Strengt tatt skal boltene som holder caliperen skiftes for hver gang, men ser ikke behovet for dette. Husk å holde imot når du løsner slik at du ikke vrir i filler mansjettene på glideboltene. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Desember 8, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2005 Høres noe løst ut spør du meg, jeg justerer til slarken er vekk. Skifte av lagrene ordner du nok fint siden du er mekaniker(lærling). Strengt tatt skal boltene som holder caliperen skiftes for hver gang, men ser ikke behovet for dette. Husk å holde imot når du løsner slik at du ikke vrir i filler mansjettene på glideboltene. sålenge det er nytt lager skal du stramme passe hardt til. snurre på hjulnavet et par ganger stramme litt til å snurre litt til.. slik skal man gjøre et par ganger.. da setter lageret seg helt tilbunns på spindelen. så slakker du av til du kan lett flytte på skiva bak mutteren og der låser du den av med splinten.. slik sier elsawin det. programmet vi bruker på jobben. boltene trenger heller ikke skiftes sålenge de ikke er slitt.. men man skal ha på litt låseolje når de har vert avmontert. er samme oppbygninga på audien som det er på så å si alle nyere vw. så d gikk ganskesågreit vertfall. men det er på plass nå å alt fønker ganskesåbra! etter jeg plukka kulene utav navet... :/ var ei stor sorpe av dritt å rester av rullelagere der :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.