Gå til innhold

Går ikkje i 1st gir når denn triller.

Simonsen

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Eg, eg er 16 år, og eg lærer kjører ein Primera yodude :P

Uansett, har alltid lurt på ein ting eg, når bilen triller så vill denn ikkje i 1st gir, du må ha bilen heilt i ro viss du skal sette denn i 1st gir. Er det sånn på stort sett alle biler? Pappa som er eigentlig utdanna bil mekaniker kunne ikkje forklare meg kvifor :wonder , så eg håpet noken kan gje meg eit svar :)

Takk for meg, håper på svar.

Mvh Simon

- 96' Nissan Primera 2.0 LX

- 90' Audi 200 TQ 20 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den ikke vil i førstegir har jeg erfart. Skulle ned bratt bakke, med 100% glatt is med vann på toppen! Trodde ikke det var så glatt, så jeg tok bilen i andre gir. Da jeg merket at det var speilglatt, prøvde jeg å få den i første gir, men driten ville ikke, hehe. Så det endte opp med en nødmanøver i grøfta. En knust tåkelykt og skjev støtfanger ble resultatet for 2 år siden. :crazysant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel sånn på de aller fleste biler, vertfall de jeg har kjørt...trikset her er å dobbelkløtsje, funker på sunnyen ;)

edit: såg du øvelseskjørte så viss ikke du veit hva det vil si så gjør som følger:

når bilen står i andre, inn me kløtsj, gir i fri, ut me kløtsj, gji litt gass, inn me kløtsj, skal smette i første nå uten de helt store problema ;)

Nissan Sunny GTI 16v

NCCN.no(Nissan Car Club Norway)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, det er ikkje noko problem liksom, det var eigentlig av rein nysjerighet ;)

PS: Unnskyld for språket mitt, litt blanda :P

men nå veit du jallefall hva du skal gjøre når du får deg sjikkli lav bil, så slepper du å stoppe helt opp når fartsdempere skal forseres :D

Nissan Sunny GTI 16v

NCCN.no(Nissan Car Club Norway)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket på Laurelen min, at den var vrien og få inn i første..

Med primeraen har eg aldri hatt problemer med det..

Første som slo meg, var synkroniseringen som er dårlig..

Men som sant skal sies, så dobbelt klutcher eg støtt og stadigt, ikkje mye med

Laurelen for det, merkeligt pedal oppsett! :eek:

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også erfart, men det finnes triks for å få en glatt giring... ;)

Hvis du kjører AKTIVT på f.eks. svingete vei og du har behov for å gire til 1. gir før en sving e.l., så gasser du opp motoren til det forventede turtallet du vil få på 1.

Eller du kan bare bremse litt hardt samtidig som du dytter'n i 1. gir. :)

1998 Nissan Primera GT

x 1986 Ford Sierra 2.0L

x 1991 Nissan 300 ZX TT

x 1998 Nissan Primera GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
At den ikke vil i førstegir har jeg erfart. Skulle ned bratt bakke, med 100% glatt is med vann på toppen! Trodde ikke det var så glatt, så jeg tok bilen i andre gir. Da jeg merket at det var speilglatt, prøvde jeg å få den i første gir, men driten ville ikke, hehe. Så det endte opp med en nødmanøver i grøfta. En knust tåkelykt og skjev støtfanger ble resultatet for 2 år siden. :crazysant

Ett tips som jeg fant nyttig her om dagen med Focusen. Funker sikkert bedre på bakhjulstrekkere. Kom ned en bakke med bare is. Bremset og bare sklei. Låste da hjula (så langt det gikk pga ABS) og satte den i revers. Ved å "rygge" mens bilen trillet fremover så stoppet den nesten opp. Og godt var det for ellers hadde den trillet rett ut på en vei jeg hadde vikeplikt for. Er neppe noe påkjenning for bilen i det hele tatt siden det er blank is og null motstand.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider