Gå til innhold

Labert lydnivå med dB BF1702 og Seas Lotus SW250

Ranger emnet


Jeez

Anbefalte innlegg

Har utvida mitt eksisterande annlegg beståande av cdspiller Pioneer DEH-P5630MP, et frontsett og 6x9er begge på forsterker; med en ny forsterker og en sub, nemlig dynaBel BF1702 og Seas Lotus SW250(10") i ei lukka kasse på 22-23 liter.

 

Fikk idag montert alt sammen med unntak av en signalkabelstump som gjør at eg bare kan velge mellom enten frontsettet eller 6x9ane i følge med subben.

 

Problemet er at med gainen helt på fullt på forsterkeren, klarer subben bare å produsere like mye lave toner som 6x9ane greier aleine, sjølvsagt uten noe som helst antydning til forvrengning, elementet ser ikkje ut til å lide noe særlig iht til slaglengde som er oppgitt 20mm. Mener å ha prøvd alle mulige slags innstillinger på utgangssignalet fra cdspilleren uten å få noe mer effekt.

 

Tidligare har eg prøvd i ei Profile California 600M monoblokk og en Cadence UD-12" i ei lukka kasse på 45-50liter. Dette lagde definitivt mye mer lyd med en gain på det halve. Dette står nå i en Peugeout 605 og dimmer lysa i bilen ved litt belastning.

 

Så: Kan eg ikkje rekne med å få mer ut av denne forsterkeren, som blir oppgitt til å yte mer enn den forrige subforsterkeren eg hadde liggande baki? Eller er det bare at det faktisk er en pentspillande sub som er mindre enn eg har hørt før?

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cadence UD er et utrolig bra element til prisen, og jeg tror det er vanskelig å matche den så lett! :)

 

Har hørt bra ting om Lotusen også, men hvordan de er i forhold til hverandre er vanskelig å si når jeg ikke har hørt den. Tror den er mer tungdreven (uten å ha sjekket specs i forhold til UD).

 

Hva slags belastning jobber forsterkeren mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker veldig sånn ja.

 

Lotusen er oppgitt til å tåle 400W kontinuerlig, der UD er oppgitt til 350W. Har skjønt at det er mer en SQ sub enn en som riste løs bilen, men likevel.

 

Forsterkeren jobber mot 4ohm, suben er enkeltspola. Når du sier det, så kan eg gjerne tenke meg det ville ha hørtes sånn ut med en høgare impedans.

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at med gainen helt på fullt på forsterkeren, klarer subben bare å produsere like mye lave toner som 6x9ane greier aleine,

 

 

Her vill jeg si det er noe gale.

Du skal helt klart få mer trøkk og dypere bass med den 10" en de 6X9'era.

 

Du matcher nok ikke den 12" men. (det sier seg nesten selv)

 

Sjekk strøm. Og hva står fader'n på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den i tilfelle er for tungdreven, ville ikkje forsterkeren ha vrengt signalet med så mye gain? Er forsterkeren så "dårlig"?

 

Djupare bass er det jo såklart, men hadde forventa litt mer snert og lydstyrke.

 

Spenninga er tilnærma lik ved forsterkeren som ved batteriet ved alle forhold, hvertfall såvidt mitt multimeter greier å måle. Faderen står på 0, som vanlig resett ved strømutkobling.

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antallet watt et element kan håntere sier ingenting om hvorvidt det er lettdrevet eller ei. Men det høres ut som om det er noe galt her en plass ja. Har du brokoblet forsterkeren på forsterkeren? (den vil i tilfelle "se" 2 ohm, ikke 4, når den er brokoblet. Det er noe av grunnen man får mer watt ved brokobling)

 

:hellothere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 slike forsterkere selv. Før anlegget ble demonert fra vraket i sierraen spillte disse RIMELIG kraftig. Serlig subben slo meget kraftig fra seg.

 

Sjekk at den har nok strøm, et eller annet er ikke på stell der.. Sikker på at du ikke har skrudd på det andre pot meteret for bass nivå eller hva det var ? ;)

 

Kan jo være en defekt amp, ikke godt å si. I min installasjon var disse meget kraftige og jeg var veldig imponert i forhold til innvesteringskostnaden..

 

Brukte forøvrig min med en 12" pioneer sub som er noen år gammel nå..

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er i høyanger og disse forhandles av Eltek i oslo så noe sier meg det kan bli vanskelig for ham... Om du skulle være i oslo de nærmeste dagene kan du få teste en av mine amp'er i oppsettet ditt forøvrig.. Har dem ikke i bil akkurat nå.

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en mulighet ja.. Vil vel kunne forårsake lignende problemer.

 

I min erfaring var som sagt disse forsterkerene meget patente og hadde en markant pondus i forhold til pris.. Veier jo rundt 5kg per stk, dette er jo typisk hva "store" amp'er veier.. ;).

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår