Gå til innhold

Labert lydnivå med dB BF1702 og Seas Lotus SW250

Ranger emnet


Jeez

Anbefalte innlegg

Mm.. ut i fra spesifikasjoner ser den jo ikkje så altfor galen ut heller så.

 

Strømmen skal alt vere helt ok med, lagt opp ny 25kvadrat til kun den forsterkeren, jording i samme punkt som den andre forsterkeren og skikkelige kontaktpressa kabelsko i kobber.

 

Har hørt og kjørt subben uten resten av anlegget. Har ikkje prøvd å vende pluss og minus fysisk, men har veksla på cdspilleren; slik kassen står nå, med elementet på siden (sett bakifra), spiller den om mulig litt høgare med omvendt fase, mens lyden igrunn er bedre når den er "normal".

 

Smigrande tilbud El-LoCo, men en 9timers kjøretur blir litt i heftigaste laget :p Får heller mase litt på til helga om å få prøve den Cadence-subben på min forsterker :)

 

Prøvde idag å justere opp bassinnstillinger på cdspilleren og med dette virker det som om forsterkeren kan tynast en hel del mer. Men fremdeles står gainen på maks.

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte vel det ble litt langt å kjøre ja.. ;).. Men men.

 

Har du byttet sikringene forresten? Den kommer jo med 2 x 30a installert men skal ha 2 x 40amp, disse skal følge med i esken. Kan ikke ha skjedd noe ved byttet f.eks?

 

Når jeg kjørte subben ble amp'en god og varm etter en liten stund med høyt volum.

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ta en sjekk av innstillingene på spiller først og fremst :)

 

Først sjekker vi at spillerens RCA-utgang til bakre høyttalere er innstilt til å være sub-only.

Gå først på spilleren og still "R-SP:" til å være "R-SP: FUL". Så skal du sette "P/O:" til å være "P/O: SW". Nå er utgangen satt til å være dedikert til subwoofer.

 

Deretter fasingen av sub'en:

Gå så i menyen og finn "SUB W: NOR", dette er innstillingen for fase av sub. Denne lar vi være inntil videre, men bare ett lite "spark" til dem her som sier at du skal koble om for å endre fasen - denne endrer du like enkelt fra spilleren ;)

 

Delefrekvens for sub samt utgangssignal:

Bla videre i menyene og du finner "50: 0", "80: 0" eller "125: 0". Her har du delefrekvensen til sub'en. La denne stå på 80, men trykk PIL OPP og du øker nivået på utgangen. Sett denne på "80: +6" og se om du får noe mer "fres".

 

Finn også frem HPF-innstillingen mens du er igang og sett denne på 80, ingen vits å la frontsettet gjengi frekvensene du allerede spiller med sub'en (sålenge man deler sub'en under punktet hvor man kan retningsbestemme lyden fra den)

 

Beklager hvis det virker litt tungvint og teit forklart. Er så mye enklere med spilleren foran seg og så "trykk, trykk, trykk" enn å faktisk skulle prøve forklare :p

 

(Trenger du drive bakhøyttalere OG sub samtidig på samme utgang kan du se gjennom og så endre så du har P/O: FUL, NOFAD: ON, finn så NOFAD: 0 og still opp, du øker da signalet her til f.eks. NOFAD: +6. Dette øker utgangssignalet på samme måte som ovennevnte 80: +6)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du byttet sikringene forresten? Den kommer jo med 2 x 30a installert men skal ha 2 x 40amp, disse skal følge med i esken. Kan ikke ha skjedd noe ved byttet f.eks?

Jeg trodde det var kun BF0604 som kommer med 30A, men som skulle ha 40A og at BF1702 var korrekt oppgitt med 2x30A?

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ta en sjekk av innstillingene på spiller først og fremst :)

 

Først sjekker vi at spillerens RCA-utgang til bakre høyttalere er innstilt til å være sub-only.

Gå først på spilleren og still "R-SP:" til å være "R-SP: FUL". Så skal du sette "P/O:" til å være "P/O: SW". Nå er utgangen satt til å være dedikert til subwoofer.

 

Deretter fasingen av sub'en:

Gå så i menyen og finn "SUB W: NOR", dette er innstillingen for fase av sub. Denne lar vi være inntil videre, men bare ett lite "spark" til dem her som sier at du skal koble om for å endre fasen - denne endrer du like enkelt fra spilleren ;)

 

Delefrekvens for sub samt utgangssignal:

Bla videre i menyene og du finner "50: 0", "80: 0" eller "125: 0". Her har du delefrekvensen til sub'en. La denne stå på 80, men trykk PIL OPP og du øker nivået på utgangen. Sett denne på "80: +6" og se om du får noe mer "fres".

 

Finn også frem HPF-innstillingen mens du er igang og sett denne på 80, ingen vits å la frontsettet gjengi frekvensene du allerede spiller med sub'en (sålenge man deler sub'en under punktet hvor man kan retningsbestemme lyden fra den)

 

Beklager hvis det virker litt tungvint og teit forklart. Er så mye enklere med spilleren foran seg og så "trykk, trykk, trykk" enn å faktisk skulle prøve forklare :p

 

(Trenger du drive bakhøyttalere OG sub samtidig på samme utgang kan du se gjennom og så endre så du har P/O: FUL, NOFAD: ON, finn så NOFAD: 0 og still opp, du øker da signalet her til f.eks. NOFAD: +6. Dette øker utgangssignalet på samme måte som ovennevnte 80: +6)

 

Signalet er stilt til "P/O: SW", da blir signalet dedikert til subwooferbruk og delt av _cdspillerens_ lavpassfilter.

 

Fasedreiinga er grei :p

 

Delefrekvensen står på 80, og ved øking av nivået her blei det definitvt mer fres :)

 

Frontsettet er delt på forsterkeren ved 120Hz. Siden dessuten frontsett og 6x9er nå deler samme signal er det mer fordelaktig å endre dette på forsterkeren.

 

Syns forklaringa di var helt grei, har vore igjennom det en del ganger allerede :) Ved å kunne øke signalet der en justerer delefrekvensen oppnår eg nå jo det trykket eg er ute etter, bare blei litt skuffa over det "ujusterte" nivået eg først møtte på.

Forsterkeren blei levert med to 40A sikringer ekstra og den står oppført med "2x40A" i databladet, så rekner med de skal inni.

 

Opeth: Mjo, er nå ikkje heelt enig i det du sier.. Hadde eg kjøpt anlegg lokalt (times biltur unna), ville eg mest sannsynlig lagd en tråd og gjort akkurat det samme.. Kan ikkje gå å mase sånn med en gang heller :)

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi jo tro det ordner seg :)

 

Jeg har forresten målt på en DEH-P5600MP (skal være samme spiller) som jeg har liggende og den gir da følgende på linjeutgangen:

80:-6 - 0,5 volt

80:0 - 1,1 volt

80:+6 - 1.8 volt

 

Alt da innstilt flatt foruten SLA satt til +4. Spilleren klipper ganske brutalt allerede 4 knepp før maks og klarte ikke oppnå de oppgitte 2.2 volt uten at signalet klippet - dette UTEN høyttalere tilkoblet og spilleren foret med 14,4v.

Ganske utrolig at man må legge på +12dB før spilleren oppnår korrekt utgangssignal, men jeg hadde vel egentlig ikke forventet noe annet. :deng

 

(Målte med signalgenerator og 40Hz test-tone. Brukte en RG Op-Amp til "motstand" (20kohm på inngangene))

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Opeth: Mjo, er nå ikkje heelt enig i det du sier.. Hadde eg kjøpt anlegg lokalt (times biltur unna), ville eg mest sannsynlig lagd en tråd og gjort akkurat det samme.. Kan ikkje gå å mase sånn med en gang heller :)

 

Bra innstilling du har der! Er jo den beste måten å lære på det (prøve og feile metoden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeu, er forsåvidt nøgd med lyden og lydnivået nå :)

 

Det er samma spiller, bare i med grønn bakgrunnsbelysning? Mm, interessante målinger du har der, hadde vore artig å målt noe sånt på en anna eldre, dyrare Pioneerspiller eg har liggande (dessverre defektcdmating på den).

 

Men takk for hjelp og innspill! :pray

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår