Gå til innhold

Kasser til høyttalerne?

Ranger emnet

Rindis

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nå i gang med å få litt lyd i polo'n, for det har faktisk aldri stått en eneste høyttaler eller spiller i bilen. Det er ikke vanskelig å se, for det er ikke en eneste plass man kan sette en høyttaler forran uten å skjære i stykker noe, eller bygge ut. Derfor tenkte jeg å bygge ut, men er ikke så avansert av meg at jeg i det hele tatt tenker på å begynne med glassfiber e.l., men tenkte å rett og slett bare bygge et par små kasser i mdf e.l og skru fast et sted. Det jeg lurte på er om det har noe å si på lyden om høyttalerne står i lukka kasser i forhold til om de nermest bare er skrudd fast i en planke med hulrom bak? Har forresten dette frontsettet som skal inn: http://www.magnat.no/indeksfiler/katalog/hifi/car_speakers/xtrema/Detalj_extrema_2130.htm

Har det noe å si hvor store kassene er for eksempel?

Takker for evt. svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er nå i gang med å få litt lyd i polo'n, for det har faktisk aldri stått en eneste høyttaler eller spiller i bilen. Det er ikke vanskelig å se, for det er ikke en eneste plass man kan sette en høyttaler forran uten å skjære i stykker noe, eller bygge ut. Derfor tenkte jeg å bygge ut, men er ikke så avansert av meg at jeg i det hele tatt tenker på å begynne med glassfiber e.l., men tenkte å rett og slett bare bygge et par små kasser i mdf e.l og skru fast et sted. Det jeg lurte på er om det har noe å si på lyden om høyttalerne står i lukka kasser i forhold til om de nermest bare er skrudd fast i en planke med hulrom bak? Har forresten dette frontsettet som skal inn: http://www.magnat.no/indeksfiler/katalog/hifi/car_speakers/xtrema/Detalj_extrema_2130.htm

Har det noe å si hvor store kassene er for eksempel?

Takker for evt. svar! :)

Jeg ville bygd en tett kase, tillpassa den i ned kant av døra, du har sikkert en dør lomme der (mener de fleste polo'er har det)

Målet på denne er da 170(180) mm høy og så lang som du har plass til i døra, ønsker du fortsatt lomme, så latt du det være i bakant. Dybden kan være 80mm så får du plass til magneten. (invendig dybde) holder med 16m mdf.

Du kan monere diskanten her også, og latt delefilter ligge inne i kassa, eller montere den på kassa om du ønsker at den ska være synlig.

Viktig! Husk å sjekk om døra kan lukkes før montering, og att du har god plass ved åpning og lukking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar tOFFY! Det er desverre ingen dørlomme på min polo, det er på en måte bare en grop på som går en 2-3cm inn. Jeg lurte på å bygge en tett kasse som elementet fikk plass i pluss litt rom rundt seg, så rett og slett feste nede ved beina, altså under hanskerommet i høyrer veggen. Selvfølgelig ikke langt under der, men like før der dørfestene er med elementet pekende litt skrått inn mot midten. Den vil være synelig for meg på begge sider, og så setter jeg diskantene oppe på dashen med delefilterne i hanskerommet.

Noen som har trua på det, eller andre forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar tOFFY! Det er desverre ingen dørlomme på min polo, det er på en måte bare en grop på som går en 2-3cm inn. Jeg lurte på å bygge en tett kasse som elementet fikk plass i pluss litt rom rundt seg, så rett og slett feste nede ved beina, altså under hanskerommet i høyrer veggen. Selvfølgelig ikke langt under der, men like før der dørfestene er med elementet pekende litt skrått inn mot midten. Den vil være synelig for meg på begge sider, og så setter jeg diskantene oppe på dashen med delefilterne i hanskerommet.

Noen som har trua på det, eller andre forslag? :)

Det er en helt fin løsning det, om jeg forsto rett.

Du tenker Under dashbord, hjørne mellom dør hengsler og undersiden av dash??

Det er normalt ønskelig att diskant og mellomtone er så nær som mulig.

Du vil antagli føle att diskanten blir noe høy og følsom. Kan diskanten dempes i delefiltre, så kan du like så godt gjøre det med en gang. (om ikke, så kan du dempe på spilleren, eller gjøre det passivt med motstander)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, tror det kan stilles inn slik at det ikke låter så aller værst :) Tror jeg går for den løsningen. Har akkurat funnet fram litt 16mm mdf jeg tenkte å bygge i, så håper det blir greit til slutt. Takk for hjelpen tOFFY :)

Hyggelig å hjelpe, lite tips: når du er ferdig med kassa, så kjøp noe tykk lakk gjerne epoxy og smør invendig i kassa. før du limer inn demping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider