Gå til innhold

Pikant strid om hestekrefter

Ranger emnet


KennethA

Anbefalte innlegg

"Fimreite sa i retten at han ikke vil bestride at motoren yter 140 hk i såkalt benk i et laboratorium."

 

Når han sier dette selv, så har de jo ikke noen sak.

Skal liksom alle i hele norge med automatgir og 4x4 klage da, for de vil alltid komme dårligere ut av en måling av effekt på hjulene.

 

Bare det å kjøpe(og produsere for den saks skyld) en 4x4 med automatgir og bare en 2liters motor er jo klønete spør du meg. Hvertfall hvis det er meningen at man skal kunne bruke firhjulstrekken noen gang(X-trail trekker vel bare foran helt til det spinner).

Dessuten har de jo hatt full mulighet til å teste bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste 4hjulstrekkere har et slikt system i dag, men på x-trail fungerer det faktisk veldig fint.:) Grunnen til at den kommer med 2liter er vel det at de fleste kjører den på veien.. Personlig hadde jeg kjøpt dieselutgaven da..

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vant over Nissan

KARMØY: Motoren yter ikkje 140 HK, som papira seier, men 120. Derfor må Nissan Norge AS betala Kolnes-mannen Svein Helge Thomassen 40.000 kroner.

I tillegg er bilimportøren dømd til å betala Thomassen sine sakskostnader og andre utlegg på til saman 61.895 kroner.

- Klart eg er glad. Domen viser at det ikkje var meg det var noko i vegen med, då eg meinte bilen drog dårleg, seier ein letta Thomassen etter avgjerda i Eiker, Modum og Sigdal tingrett i går.

Sakførar for Thomassen var leiaren av juridisk avdeling i Noregs Automobilforbund (NAF), advokat André Fimreite. Han kallar domen ein full siger.

- Ei kraftig påminning til heile bilbransjen, også utanfor Norge. Eg har hatt pågang frå våre søsterorganisasjonar i mellom anna Tyskland, Danmark, Finland og Nederland, seier NAF-advokaten.

Prinsippsak

Striden har stått om ein Nissan X-Trail med 2,0-liters bensinmotor og automatgir. Krafta på hjula frå tilsvarande modell med manuelt gir blir målt til opp mot 140 HK, som reklamen seier. Målingar av seks ulike bilar med automatgir viser berre omkring 115 HK.

Retten konkluderer med at Nissan X-Trail med bensinmotor og automatgir ikkje gir den motoreffekten som bilane skal ha etter typegodkjenning og seljaren sine spesifikasjonar.

Nissan Norge-sjef Tor Erling Halvorsen sa fredag kveld til Haugesunds Avis at i dei løpet av dei nærmaste vekene avgjer om domen blir anka til lagmannsretten.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har prøvd bilen med begge deler, og merket etter min mening normal forskjell mellom manuelt og automat, når jeg sammenligner andre biler som Passat med manuelt og automat.

 

Jeg ønsker automat, men bør jeg velge manuelt, eller er ikke tapet SÅ digert som det tas opp?

 

 

Det står også at manuelt kassa gir riktig Hk.

 

Det står også at automat utgaven "gir" seg ved 5 000 O/min.

 

Men etter test av manuelt utgaven, så gir denne seg ved 5 500 O/min.

 

Så det å "tape" 500 O/min med automat er da ikke SÅ ille.

 

Jeg vurderer denne med automat, siden jeg ikke liker manuelt.

Men når det er så mye klager, så blir jeg selvsagt betenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp dieselen, og vist du vil ha Bensin, importer X-Trail GT... bare 2 liter

det og, men har nå vertfall pustehjelp og vvl i en og samme pakke.

Greit med litt over dobbelt så mye hest! :rolleyes:

 

Hadde vert ein grei Familie bil sikkert.

 

 

Bare ett problem med diesel og bensin med pustehjelp. Du merker når turbo slår inn, Har prøvd X-Trail diesel, og jeg oppfattet det som irriterende og ujevn kjøring når turbo ga kraft. ubehagli syns jeg.

 

Og diesel uten turbo blir for tregt (men det får en ikke på X-Trail heller)

 

Eneste diesel med turbo jeg ikke har merket når turbo gir kraft er BMW og MB etter 2003. Skulle tru dem hadde 1 liten og 1 stor turbo som tar over i høyere turtall. mens den lille reagerer øyeblikkelig ved gasspå drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår