monteverdi Skrevet Desember 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2005 Bør man velge en 2,3 eller 2.6 motor i Audi 100? Hvor slitesterk og drivstoffvennlig er 2,6 motoren i forhold til den 5-syl. Det er en del fine Audi 100 på salg med 2,6 motor så jeg vurderer en slik. Bruker ikke bilen til mye småkjøring, det blir helst langturer når den blir startet. Hvordan er drivstofforbruket på en langtur? Er det registerreim å passe på i en 2,6 motor eller er det kjede? Noen som kjenner til om 2.6 er befenkt med mer feil enn 2,3? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cozzie Skrevet Desember 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2005 Av anbefalinger har jeg selv hørt at 2.3E er en bedre motor enn 2.6E. 2.6E er en ganske slitesterk motor på lik linje med 2.3E og 2.8E. Hvis du skal ha sekser, ville jeg heller gådd for 2.8E, da den ikke bruker noe særlig mer bensin enn 2.6E. Den har også mer effekt, og en mye bedre momentkurve enn 2.6E. Sekserene er også ikke så dyr som man skulle tro heller, da mange er skeptiske til så stort sylindervolum. Skal du kjøre en del med mye vekt og tilhenger f.eks ville jeg nok gådd for en 2.8E. Alle Audier kjører med registerreim. Skifteintervaller på 120.000 km eller 5 år, det som kommer først på denne bilen. Av drivstofforbruk vil jeg tippe 2.6E ligger rundt det samme som min med 2.3E og Quattro. Klarer å kjøre ned på 0.7-0.8 på langkjøring, og svimlende 1.3 - 1.6 på bykjøring alt etter kjøremønster :) Siter - 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertR Skrevet Desember 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2005 Sjekk V6 motorene for oljelekasjer, fra toppakning osv. om dette ser bra ut hadde jeg gått for V6er i alle fall, har hatt 2.3 selv og de er ikke akkurat spreke for å si det mildt... ellers er de vel slitesterke motorer begge to Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2005 Rekkefemmeren er skuddsikker og kan enkelt gjøres sprek(ere) :) V6 har problemer med oljeforbruk og kamslitasje. En 2.6 eller 2.8 er sikkert helt OK, men jeg ville ikke ha kjøpt en, sverger til femmeren ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pretender Skrevet Desember 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 Jeg har hatt en bil med 2,3 og har nå en med 2,6. 2,3 hadde gått 300000 km da jeg solte den. Hadde ikke gjort annet en å bytte olje og filter og reimer siden den var ny. Men den begynte å bruke en del olje etter den runna 270000. Var nok noe ventilforinger som var litt modne. Har en 2,6 nå som ar gått 170000. Den bruker overhode ikke olje. Litt tøffere lud i en V6 synes jeg da. på langkjøring brukte 2,3 med automat rundt 0,8 2,6 med aut og quattro bruker nok 0,9. og en god del mer på småkjøring. Lett å tråkke på litt for mye med disse bilene. Hørte fra en som jobber på møller at 2,8 her en del mere motor feil en 2,3 og 2,6. Hvis du skal drive med trimming er det 2,2 T som er tingen.... Siter Eier av: Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006 Golf 1,9 TDI 4Motion 2005 X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995 X Golf 1,9 GTD 1993 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
commodoreb Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 2.8 og 2.6 er vel stort sett den samme motoren,men at det er mere feil på 2.8 enn 2.6 er vel fordi det er solgt flere 2.8. Min erfaring er at det er et mere ustabilt innsprøytingssystem på 2.3. Mekanisk. Vanlige feil på 2.6 er vel som nevnt oljelekkasjene fra topp og bunnpanne,ellers en kjempe motor spør du meg. Både 2.6 og 2.8. Mvh Morten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
commodoreb Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 Men det er jo 2.5TDi motoren (femmern) som er motoren i disse bilene da :thumb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FriX-244TiC Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 eller gå for V8 happyhappy Siter 70`144,99`MB 220Cdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pretender Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 2.8 og 2.6 er vel stort sett den samme motoren,men at det er mere feil på 2.8 enn 2.6 er vel fordi det er solgt flere 2.8.Min erfaring er at det er et mere ustabilt innsprøytingssystem på 2.3. Mekanisk. Vanlige feil på 2.6 er vel som nevnt oljelekkasjene fra topp og bunnpanne,ellers en kjempe motor spør du meg. Både 2.6 og 2.8. Mvh Morten Kan vel bekrefte det. Audi var ikke så flinke til å lager helt tette motorer på 90 tallet :deng Siter Eier av: Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006 Golf 1,9 TDI 4Motion 2005 X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995 X Golf 1,9 GTD 1993 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FriX-244TiC Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 sies så.. har kjørt 30.000 med min nå skifter olje hvær 10.000 og den har vert litt over merke på pinnen da.. og bilen har akkurat runda av 270.000! en som spurte om den lakk motorolje, nei... da er vel tom for olje!! oxo at audi godtar et forbruk på 1liter motorolje pr 1000km på 4.2!! synes det hørtes teit ut i følge min er erfaring vertfall.. Siter 70`144,99`MB 220Cdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
commodoreb Skrevet Desember 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2005 Er enig i at det er litt drøyt å godta 1liter oljeforbruk pr/1000km. Men det er vel ikke bare Audi som har lagt seg på den lista....... Se i en instruksjons bok til f.eks MB Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.