Gå til innhold

Golf 2 16v turbo

Ranger emnet


ulfern

Anbefalte innlegg

Det er forskjell på dyseutregning ved overtrykksmotor/undertrykksmotor, hvor en overtrykksmotor ofte vil ha litt større dyser.

 

350-400 HK med overtrykk på en 4- syl er ~550 ccm dyser, hvor utregningen min sier minimum 500 dyser på 350 HK. Est. total fuel flow er 180 lb/time. (Dette er på en 4 syl motor, med 1 dyse pr. sylinder.) Siemens 55 f.eks. er et bra alternativ. Bare pass på at du får dyser med rett motstand i i forhold til sprutet du bruker, så slipper du å drive å slite med resistorer i hytt og pine for å få det riktig, prisen er som regel den samme.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 284
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fuel Injection Sizing Formula

 

After much research it has been found that there are several different formulae used to determine injector size. It appears that most of the various formulae in use are basically identical, with only 2 real variables, being whether or not an 80% duty cycle is accounted for and what the desired Brake Specific Fuel Consumption (BSFC) should be. This is the formula with the correction based on the duty cycle:

Flow rate (lbs/hr) = Max Hp x BSFC / no. injectors x duty cycle

 

BSFC = 0.45 - 0.55 for naturally aspirated engines

0.55 - 0.65 for forced induction engines

 

Conversion from lbs/hr to cc/min = lbs/hr x 10.515

Simplified max Hp x 1.807 (nat) Simplified

max Hp x 2.136 (turbo)

 

 

 

http://www.haltech.com/injformula.htm

 

 

Som sagt så kan en vel aldri bli klok på dyse valg lol

Før hadde jeg 306ccm på min 16v og da klarte jeg å holde AF itakt hele veien men stresset jo dysene. Med minde 440 ccm nå klarer jeg 1.7 i ladetrykk og grei AF hele veien. 3 bar bens trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.rceng.com/technical.htm#WORKSHEET

 

denna er jo ikke så dum.. ;D

 

350-400 HK med overtrykk på en 4- syl er ~550 ccm dyser, hvor utregningen min sier minimum 500 dyser på 350 HK. Est. total fuel flow er 180 lb/time. (Dette er på en 4 syl motor, med 1 dyse pr. sylinder.) Siemens 55 f.eks. er et bra alternativ. Bare pass på at du får dyser med rett motstand i i forhold til sprutet du bruker, så slipper du å drive å slite med resistorer i hytt og pine for å få det riktig, prisen er som regel den samme.

 

kommer jo til å kjøpe noe som går om hverandre uten å begynner med resistorer osv.. da blir det plutselig mye mer som kan gå galt, noe det sikkert blir nok av uansett.. hehe!

 

siemens ja, skal se hva jeg kan finne.. men 550ccm virker som et bra valg da, eller hva? :D

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

 

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 550 Bosch dyser stående på min 16vT, det jeg ble anbefalt til mitt bruk. Man kommer over disse til overkommelig pris og, florerer endel av disse i kretser det trimmes på audi. Betalte 3500 for 5stk nye dyser. Er ca det de koster nye i tyskland.

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har da endelig mottat h-profil rådene, så det blir et "lite steg tilbake" ettersom jeg allerede satte inn s4 rådene.. men dette er jo bare morro da, hvertfall når man skal sette inn slikt gotteri! ;D:D

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

 

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan godt vera 550 ccm dyser er best til 350 hk. Men ser på specsene til denne http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=104565&page=1&pp=15

så har den 440 ccm på 360 hk. Så vil nok tru det funker bra.

 

ENGINE

1800cc, 4-cylinder, 20-vavle

IHI VF34 Turbo

Bosch 440cc injectors

Water injection

Golf Rallye intercooler

HKS dump vavle

Haltech engine management

16V fuel pump

Jetex induction kit

Upgraded Jabbasport exhaust manifold

2.5in exhaust

Corrado G60 - Bruksbil

Golf Rallye - Bruksbil

Bobla 1300 - Søndagsbil

Golf 2 16vT - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt vera 550 ccm dyser er best til 350 hk. Men ser på specsene til denne http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=104565&page=1&pp=15

så har den 440 ccm på 360 hk. Så vil nok tru det funker bra.

 

ENGINE

1800cc, 4-cylinder, 20-vavle

IHI VF34 Turbo

Bosch 440cc injectors

Water injection

Golf Rallye intercooler

HKS dump vavle

Haltech engine management

16V fuel pump

Jetex induction kit

Upgraded Jabbasport exhaust manifold

2.5in exhaust

 

 

 

nå veit ikke jeg hvor stor forskjell det er fra 16v til 20v når det gjelder hester? men valget faller nok på dyser fra 440 til 550cc vil jeg tro..

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

 

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå veit ikke jeg hvor stor forskjell det er fra 16v til 20v når det gjelder hester? men valget faller nok på dyser fra 440 til 550cc vil jeg tro..

 

Om han kjører 440 dyser og henter den effekten så kan det hende han kjører på mer enn 3 bars bensintrykk.. Da blir saken en annen. Men anbefales med 3 bars trykk, og heller kjøpe dyser som orker! Formelen fungerer bra den! Men jeg liker å regne med 100% duty cycle for å ha margin..

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er vel greit å ha litt trykk på dysene! men hvor mye? nå ettersom planene ble litt endret har jeg lyst til å prøve på litt mer en 350hk.. så hvis 440 er på kanten med 3bars trykk.. kan jeg jo kjøre med litt større dyser som f,eks 525 eller 550 på litt lavere trykk.. eller hva?!

 

:)

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

 

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår