Gjest coolengan Skrevet Desember 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2005 Kom over noe stasj på BoomBoom jeg undra meg FÆLT over.. Altså, jeg er ikke noe elektrogeni, men jeg er faen ikke dum heller! http://www.boomboom.no/index.php?act=viewProd&productId=99 Der har man en kondensator. Ikke en hvilken som helst kondensator, men faktisk 80 farad. Man får som regel kjøpt 0.5, 1 og 2 farads kondensatore. 2 Farad ligger gjerne oppi nesten 2000 kr. nesten overalt. Tommelfingerregelen er at 0.5F kondis pr. 500 Watt. Skikkelig STORE kondensatore motvirker bare sine egenskaper, så noe nevneverdig mer er rett og slett bare tøv. På 80F så får man da 80.000 Watt, og en kortsluttningsstrøm på over 20.000.000 (tjue millioner(Det er til gjengleld 16A i de fleste husholdningssikringene)) Ampere. Genialt, MEN man skal ikke drepe folk med dette.. Denne kondensatoren kommer i en KOFFERT! Hva fa**? Skal man ta den med seg? Hva betaler man for egentlig da? Den koster 3690 kr, det sier seg selv at dette kan umulig duge! Hadde den kostet 50.000 så hadde det faktisk vært interessant! Og den andre tråden vi hadde om BoomBoom, hvor jeg konstaterte at wattene på forsterkeren var laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt fra reèlle, har fått meg til å anta litt. Om BoomBoom har hatt 20 forsterkere av ALLE modeller de selger på lager, har de ennå ikke klart å dra ut kondensatoren og tømt den i det sekundet en kondensator skal jobbe.. blir kvalm jo! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dani Skrevet Desember 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2005 ser ikke helt problemet jeg...det finnes da MANGE store kondiser...har sett oppi hundre F...Greit nok, den var litt billig, men de koster jo ikke så utrolig mye andre steder heller... Dani Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Desember 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2005 Det hadde vært fint om matador hadde kommet med sine finurlige forklaringer på dette med kondensatorer. Dette vet han nemlig ALT om! Det stemmer som coolengan sier: Stor kondensatorbank er en treg kondensatorbank. For at en kondensator skal være rask til utlading og opplading bør den være liten (les: under 1F) og det er da bedre å linke sammen flere 1F. Jeg vil personlig tro at det skal godt gjøres å høre forskjell på 3F og 100F uansett hvilken kondensatorbank en velger. Dette er til "normal" bruk! Det kommer sikkert noen finurlige forklaringer i denne tråden etterhvert. Det er jo mange som "vet mye om bilstereo" på dette forumet... Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Desember 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2005 Det hadde vært fint om matador hadde kommet med sine finurlige forklaringer på dette med kondensatorer. Dette vet han nemlig ALT om! Mvh Pål Denne er jeg helt klart med på! Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Desember 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2005 Det er nok ikke helt korrekt alt det du skriver... Tallene er helt på viddene ;) Men kan gi en kort forklaring: De vanlige kondensatorene, 0,5-2 F, er elektrolyttkondensatorer. Disse har evnen til å levere strøm raskt pga. sin lave ESR (Equivalent Series Resistance). De større kondensatorene, helt opp i over 100 F, er hybridkondensatorer. En hybridkondensator er en blanding mellom elektrolytter og karbonkondensatorer (eller ultra-kondensatorer som noen kaller de). Her er det gjerne en eller to elektrolytter som er koblet i parallell med flere mindre karbonkondensatorer som er koblet i serie. I disse kondensatorene kombineres elektrolyttenes lave ESR med den store kapasiteten (kapasitansen på elektro-språk) til karbonkondensatorene. Derfor kan disse levere mye strøm kjapt. Den Pyle saken der er en av de aller billigste store hybridene jeg vet om. Men etter det jeg kan huske (gidder ikke sjekke igjen...), har den relativt høy ESR. Så man får nok det man betaler for, men heller ikke alltid det som står i spesifikasjonene... Ofte er kapasiteten til "billigkondensatorene" mye mindre enn det den skal være. Om man først skal ha kondensator er 1 F etter min mening altfor lite... Selvfølgelig hjelper det godt på et underdimensjonert strømanlegg, men om det først er bra og man likevel trenger noe til å ta seg av peakene, trenger man mer. Jeg har simulert utladingen til en 1 F kondensator (ideell, dvs. 0 ESR) for å finne ut hvor lenge den kunne hjelpe til før spenningen kom helt ned i batterispenningen. Startspenningen er 14,4 V og tenkt batterispenning er 12,6 V. Ved et strømtrekk på 100 A (konstant vel og merke), tar det 18,6 ms før kondensatoren har nådd 12,6 V. Ved et strømtrekk på 30 A, tar det 60 ms før kondensatoren har nådd 12,6 V. (Nei, dette klarte du aldri å finne ut av soo-soocool...) Dette er altså strøm som dynamoen ikke klarer å levere. Ble ikke så veldig kort likevel denne forklaringen, men håper jeg skrev så det var forståelig for de aller fleste. Får kanskje ta å lage en strømguide snart, så slipper folk å hele tiden spør om det samme (kabler, kondensatorer og sånn...). Kanskje noen også kan lære noe nytt. Må bare bli ferdig med eksamen først, dvs. strax :D Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limit3d Skrevet Desember 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2005 kan ikke en få tak i boomboom folk og spørre hva som er feil da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet Desember 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 Det er nok ikke helt korrekt alt det du skriver... Tallene er helt på viddene ;) Men kan gi en kort forklaring: De vanlige kondensatorene, 0,5-2 F, er elektrolyttkondensatorer. Disse har evnen til å levere strøm raskt pga. sin lave ESR (Equivalent Series Resistance). De større kondensatorene, helt opp i over 100 F, er hybridkondensatorer. En hybridkondensator er en blanding mellom elektrolytter og karbonkondensatorer (eller ultra-kondensatorer som noen kaller de). Her er det gjerne en eller to elektrolytter som er koblet i parallell med flere mindre karbonkondensatorer som er koblet i serie. I disse kondensatorene kombineres elektrolyttenes lave ESR med den store kapasiteten (kapasitansen på elektro-språk) til karbonkondensatorene. Derfor kan disse levere mye strøm kjapt. Den Pyle saken der er en av de aller billigste store hybridene jeg vet om. Men etter det jeg kan huske (gidder ikke sjekke igjen...), har den relativt høy ESR. Så man får nok det man betaler for, men heller ikke alltid det som står i spesifikasjonene... Ofte er kapasiteten til "billigkondensatorene" mye mindre enn det den skal være. Om man først skal ha kondensator er 1 F etter min mening altfor lite... Selvfølgelig hjelper det godt på et underdimensjonert strømanlegg, men om det først er bra og man likevel trenger noe til å ta seg av peakene, trenger man mer. Jeg har simulert utladingen til en 1 F kondensator (ideell, dvs. 0 ESR) for å finne ut hvor lenge den kunne hjelpe til før spenningen kom helt ned i batterispenningen. Startspenningen er 14,4 V og tenkt batterispenning er 12,6 V. Ved et strømtrekk på 100 A (konstant vel og merke), tar det 18,6 ms før kondensatoren har nådd 12,6 V. Ved et strømtrekk på 30 A, tar det 60 ms før kondensatoren har nådd 12,6 V. (Nei, dette klarte du aldri å finne ut av soo-soocool...) Dette er altså strøm som dynamoen ikke klarer å levere. Ble ikke så veldig kort likevel denne forklaringen, men håper jeg skrev så det var forståelig for de aller fleste. Får kanskje ta å lage en strømguide snart, så slipper folk å hele tiden spør om det samme (kabler, kondensatorer og sånn...). Kanskje noen også kan lære noe nytt. Må bare bli ferdig med eksamen først, dvs. strax :D Mvh Stian Du må seriøst ha lest altfor mye til eksamen om dagen!!! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest coolengan Skrevet Desember 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 Elektronikklære er gøy.. har hatt det i tre år, men begynner å bli rusten, desverre. Men kondensatore er litt oppskrytt og, klart de leverer strømmen til ett basslag, men strømmen trenger aldri å bli høyere enn det forsterkeren klarer å levere. Klart, man får bedre kontroll på et stort basselement da forsterkeren blir strømsterk, men tipper at om dynamoen er standard, men nyoverhalt, altså den leverer gjevn og fin strøm, så vil det jo det i praksis si at 3000 µF er nok til å drive 500 Watt med, dette kan jeg få DT til å regne ut for dere, han er bare... for smart for meg i allfall.. Cluet er, om ikke basslagene er som i Stratovarius - Black Diamond så duger en liten kondensator godt nok^^ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Desember 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 Du må seriøst ha lest altfor mye til eksamen om dagen!!! :D Hva er det du hinter til da..? Hehe :) Følte ikke jeg hadde så altfor god kontroll på det jeg hadde eksamen i, menmen... Dette er uansett heeelt grunnleggende, langt ifra det jeg driver med nå. Begynner å bli litt :crazysant Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Desember 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 Elektronikklære er gøy.. har hatt det i tre år, men begynner å bli rusten, desverre. Men kondensatore er litt oppskrytt og, klart de leverer strømmen til ett basslag, men strømmen trenger aldri å bli høyere enn det forsterkeren klarer å levere. Klart, man får bedre kontroll på et stort basselement da forsterkeren blir strømsterk, men tipper at om dynamoen er standard, men nyoverhalt, altså den leverer gjevn og fin strøm, så vil det jo det i praksis si at 3000 µF er nok til å drive 500 Watt med, dette kan jeg få DT til å regne ut for dere, han er bare... for smart for meg i allfall.. Cluet er, om ikke basslagene er som i Stratovarius - Black Diamond så duger en liten kondensator godt nok^^ Det merkes ;) Bare for å si det sånn: Om du har de forutsetningene du nevner der (grei orig. dynamo), kurrant kabling og 500 W forsterkerkraft, trengs det i de aller fleste tilfeller ingen kondensator! Dvs. du vil ikke få noe nevneverdig spenningsfall, ingen blinking i lys. Men jeg som har sånn ca. 6000 W RMS å dra på med merker jo passe godt at jeg ikke har byttet dynamoen ennå...og heller ikke montert kondensatorene (81 F). Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg