Gå til innhold

Volvo 240 stv??

Ranger emnet


corolla87

Anbefalte innlegg

er disse godkjente for gatebruk? Jeg må ha min lavere og stivere! ikke noe å diskutere engang! :P

 

Hvor kan jeg få kjøpt gule koni?

du, ikke senk og stiv opp dempere/fjærer maksimum for å hindre krengning!

 

Det første jeg ville gjort:

* stabilisatorstag (feks ipd 25mm) - oh, wee.. fremme er det mest behov! Igjen, bak vil føre til at du lettere får sladd på kjerren.

* polyurethane foringer (iallefall i forstilling!) - litt dyrt, men fan.. du kjenner forskjellen! du slipper å kjøpe noen av foringene, om du kjøper skikkelig stabstag.

 

Etterfulgt av:

* feks lesjöfors - 1400kr?

* gule koni / bilstein sprint - xxxkr

 

Ikke senk den med oljedempere.

Ikke tro at du vil akse bedre med stivere fjærer, du vil faktisk spinne lettere, samme som med lavere profil..

du får da mindre treghet, noe som gjør at du spinner lettere.

 

etter du har gjort det, kan du kjøpe:

* gt-stag - ca. 400-500kr hos volvo

* ambulansestag - ca. 400kr

* hjulhustårnstag - ca. 950kr hos pedersens-racing.no (OMP)

* original spacersats (2 x 20mm, lengre bolter, etc): ca. 1300kr?

overstyring/understyring kan justeres ved hjelp av stabstag tykkelser, lufttrykk, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

http://www.pedersens-racing.no/bil/OMP/stag/Volvo.jpg en sånn?

 

også vanlig senkesett: http://www.pedersens-racing.no/bil/Lesjofors/

 

Må jeg ha sånne foringer hvis dette skal bli stivt? for det har jeg ikke råd til! :(

stabstag er under bilen! (du har sikkert 19 eller 21mm org).

omp stag er hjulhustårnstag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn: http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_diverse/stag.html ?

 

hjelper hjulhustårnstag noe?

vel.. det hjelper å stive av karrosseriet,men..det har jo mest med å hjelpe bilen til å ikke flexe.

 

krengning gjør du noe med ved hjelp av stabstag, dempere og fjærer.

stabstaget vil tvinge fjæren på motsatt side til å "jobbe med" den fjæren som blir trykket ned.

 

mao. kraftig stabstag og kjøre over fartshump = ikke merke noe.

kraftig stabstag og kjøre opp på fortau = merke noe.

 

samt i svinger vil du merke mye forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror at 40 mm lesjøfors senkesett er godkjent til stasjons vogn men de selges jo ikke lenger.. eller tar jeg feil nå? bilstein sprint demperne er litt kortere og de får du kjøpt på peersens.. koni får du oxo kjøpt der.. men er det ikke rodin som forhandler koni da? mener det var dem å det er vel kanskje litt billigere fra dem?

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror at 40 mm lesjøfors senkesett er godkjent til stasjons vogn men de selges jo ikke lenger.. eller tar jeg feil nå? bilstein sprint demperne er litt kortere og de får du kjøpt på peersens.. koni får du oxo kjøpt der.. men er det ikke rodin som forhandler koni da? mener det var dem å det er vel kanskje litt billigere fra dem?

de selges vel under navnet b&g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Lesjøfors senking til 245'en fra mekonomen, når jeg ringte til dem og bestilte de så sa de at de var Tüv godkjente.

 

Når jeg fikk e mangla papirene.

 

Sendte så mail til produsent/Forhandler og fikk til svar :

 

 

"Hei og takk for henvendelsen via Lesjøfors.

 

Det er faktisk sånn at senkesettet til VOLVO 245 stv dessverre IKKE er TUV-godkjent, og dette er da årsaken til manglende papirer.

 

Du må nesten prøve å bruke KVALITETSINNTYGET som lå i esken når du evt. skal vise bilen.

 

 

 

Med hilsen,

 

Rodin & Co. A/S"

 

 

Har ikke vist bilen til BT enda så jeg vet ikke hva de sier til det, men vil nok gjøre som DaButcher sier.

 

Det lønner seg som regel å gjøre hjemme leksene sine, å alltid ha et godt argument eller svar hvis de lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort, om jeg hadde 245 og ville godkjent med lesjöfors:

1) undersøk vekt på 244 med dieselmotor

2) undersøk vekt på 260

3) regn ut vektdifferansen

 

Jeg tror ikke 245 veier særlig mer enn 244 med diesel, da D6'en er en stålklump som veier mer enn v8 (forøvrig derfor v8 bytte er enklest i diesel 240!).

 

Jeg ville søkt og skrevet i søknaden, noe ala:

vektdifferansen på 245 vs. 244 Diesel, er uvesentlig og derfor mener jeg at fjærene bør kunne godkjennes på 245 også.

 

evnt, kan du først sende søknad, med tüv..

ikke nevne at din bil er 245.

 

så sier de kanskje: nei, du har en for mye dører

eller, sier ja.

 

om de da sier nei, kan du klage innen tre uker!

da kan du klage med din begrunnelse at vektdifferansen er uvesentlig vs. en 244 Diesel feks. og at bilen i praksis er samme,teknisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte nettopp 45mm senkesett på min 240 og det har etter min oppfatting ikke mye med senk å gjøre..Bilen ble høy som ett fly..:P

 

Hadde før lesjøforsfjærer som var kappet 2.5 ringer (funket dårli ilag med snø desverre) Men det eg vil fram til er at eg hadde hjulstilling på bilen med de fjørene og alle vinklene var akkurat som de skulle være. Laget meg litt negativ camber yummy

 

Så eg ser ikke helt probleme med kapping men..Eneste er at fjøren er løs når blien løftes opp. Men det kan lett fikses med å korte demperen eller rett og slett bare sveise fast fjørene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte nettopp 45mm senkesett på min 240 og det har etter min oppfatting ikke mye med senk å gjøre..Bilen ble høy som ett fly..:P

 

Hadde før lesjøforsfjærer som var kappet 2.5 ringer (funket dårli ilag med snø desverre) Men det eg vil fram til er at eg hadde hjulstilling på bilen med de fjørene og alle vinklene var akkurat som de skulle være. Laget meg litt negativ camber yummy

 

Så eg ser ikke helt probleme med kapping men..Eneste er at fjøren er løs når blien løftes opp. Men det kan lett fikses med å korte demperen eller rett og slett bare sveise fast fjørene....

det tar 2-3mnd før fjærene setter seg.

byttet du dempere?

 

vinklene blir ikke riktig pga forskyvning av diverse stag, o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kode YV1 D6 - Senkesett:

Volvo Senkesett (Chassis Kit), delenr. 3529918, er godkjent for bruk i Volvo 240-serien.

Settet består av fire gassdempere og kortere fjærer.

Fjærene har følgende dimensjoner:

Forfjærer: Tråddiam. 14,5 mm - Totale vindinger = 6,5 - Effektive vindinger = 4,5

Bakfjærer: Tråddiam. 13,0 mm - Totale vindinger = 9 - Effektive vindinger = 7

 

Ved montering i Volvo 245 skal 2 stk. fjærseter med delenr. 1221883 monteres i tillegg på bakfjærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår